Proiectul de realizare a Centurii Craiova Sud II, varianta de legătură între DN 56 Craiova – Calafat, DN 55 Craiova – Bechet și DN 6 Alexandria – Caracal – Craiova, este la un pas să se transforme într-un eşec răsunător al constructorului. Venită cu un portofoliu impresionant în spate, firma italiană Rizzani de Eccher SpA, cea care a obţinut contractul de lucrări în ianuarie 2022, s-a făcut practic de râs la prima sa prezenţă în România.
Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în mai 2022, constructorul s-a apucat de lucru o lună mai târziu, dar şi aşa lucrurile nu au decurs deloc aşa cum ar fi trebuit. De atunci şi până în prezent, Rizzani mai mult a stat decât a lucrat şi aşa a reuşit „performanţa“ de a ajunge la un stadiu de execuţie de doar 6%, după nouă luni. Lucrările au fost sistate pe perioada de iarnă, dar constructorul a rămas oricum repetent la capitolul lucrări.
Cum termenul de finalizare a lucrărilor stabilit prin contract a fost de 15 luni de la data demarării, pare aproape imposibil ca el să fie respectat în ritmul actual. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, beneficiarul lucrării, a şi reacţionat, de altfel, în septembrie 2022, când a acordat un prim avertisment constructorului: a emis un certificat constatator intermediar negativ.
DRDP i-a avertizat, italienii au lucrat tot în ritm de melc
Un al treilea astfel de certificat în care se constată întârzieri ar duce automat la rezilierea contractului cu antreprenorul italian. Un pericol care părea iminent încă de atunci, lucru semnalat şi de GdS. Directorul regional al DRDP Craiova, Cosmin Călin, acuza atunci lipsa de mobilizare a constructorului şi susţinea că a avut o serie de întâlniri cu managementul societății din Peninsulă „în încercarea de a-i face să înțeleagă că acest proiect este foarte important pentru noi“.
Se pare însă că italienilor nu prea le-a păsat de dorinţa autorităţilor, pentru că ritmul de lucru a rămas acelaşi.
Rezilierea contractului cu Rizzani atârnă de un fir de aţă
Şi, totuşi, se poate ajunge la rezilierea contractului cu Rizzani de Eccher SpA fără acordarea de certificate negative. Conform surselor GdS, firma italiană a primit un ultimatum din partea DRDP pentru prezentarea garanţiei lucrărilor. Dacă nu va face acest lucru, contractul se va rezilia de drept. Situaţie confirmată de directorul general regional al Direcţiei, Cosmin Călin.
„Este vorba de o notificare pe care am transmis-o constructorului cu privire la garanţia lucrărilor. Rizzani nu a depus încă această garanţie, iar legea spune că în această situaţie contractul se reziliază de drept. Noi i-am tot înţeles, au venit cu tot felul de solicitări, le-am dat curs, dar se pare că ei nu ne-au înţeles pe noi. Am zis să le oferim tot sprijinul nostru pentru ca lucrurile să se mişte în direcţia bună, dar, din păcate, nu a fost de ajuns. Nu suntem dispuşi să mai tolerăm nimic de acum încolo. Ori prezintă garanţia şi arată că pot duce la capăt lucrarea, ori ne despărţim. De ei depinde. Noi nu mai facem nicio concesie“, a afirmat Cosmin Călin, pentru GdS.
Centura Craiova Sud II, investiție de 32 de milioane de euro
Valoarea investiţiei este de 32 de milioane de euro (TVA inclus). Rizzani de Eccher are de realizat un drum de aproape 10 km care va face legătura între trei drumuri naționale – DN 55, DN 56 şi DN 6. Practic, o continuare a variantei Craiova Sud DN 6 – DN 65. Centura Craiova Sud II ar trebui să fie gata până la finele anului 2023. Proiectul se realizează cu fonduri europene.
Centura de Sud II se desprinde din DN 56, printr-un sens giratoriu, traversează linia CF neelectrificată Craiova – Calafat cu un pasaj suprateran, apoi continuă paralel cu digul de apărare al Jiului, pe care îl va traversa cu un pod. La km 4+100 se prevede un nou sens giratoriu, la intersecţia cu DN 55, iar la km 8+908 un pasaj subteran pentru traversarea liniei electrificate CF Bucureşti – Timişoara. Traseul variantei Craiova Sud II se termină la km 9+889, la intersecţia cu sensul giratoriu de pe DN 6 (la Cârcea).