6.7 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăMagazinCum a sfârșit ultima navă de pasageri a României

Cum a sfârșit ultima navă de pasageri a României

Ultima navă de pasageri pe care a avut-o România, „Transilvania“, s-a scufundat în Dunăre, în Portul Galaţi, din cauza nepăsării autorităţilor care nu au făcut nimic pentru a o salva. După trei decenii, epava navei a fost scoasă la suprafaţă.

Nava de croazieră „Transilvania“ a fost ultima navă de pasageri a României, care s-a scufundat acum 37 de ani în Dunăre. Despre activitatea acestei nave, dar şi despre soarta tristă a acesteia ne-au vorbit un fost comandant şi directorul firmei care s-a ocupat cu ranfluarea ei, scrie Historia.

Turiștii români, interziși pe navă

Valentin Stan, în vârstă de 83 de ani, a fost comandantul navei de croazieră „Transilvania“ în anul 1973. „Până când să iau eu comanda navei, pe ea erau şi turişti români. Dar cum mulţi ceruseră azil politic în ţările unde nava ajungea, autorităţile din România au interzis să mai urce turişti români. Aşa că se plimbau cu ea doar străini. Cei mai mulţi turişti erau nordici. Veneau cu avionul până la Bucureşti, apoi cu autocarul până la Constanţa. După aceea se îmbarcau pentru o croazieră de-a lungul Bosforului“, spune fostul comandant.

„Voiajele erau scurte şi, pentru mine, la început erau interesante. Majoritatea turiştilor erau femei din ţările nord-europene şi din Franţa. Plecarea se făcea seara, către ora 9.00. Reglam viteza astfel încât la Istanbul să ajungem a doua zi dimineaţa“, rememorează Valentin Stan.

Prin regulament, era obligat ca masa de prânz s-o ia în salonul de clasa I. Stătea în capul mesei, cu turiştii cei mai de vază în stânga şi drepta sa. Amintirile sunt condimentate cu „ispitele“ pe care le întâlnea în timpul controalelor de rutină pe care le făcea pe timpul nopţii, pe navă şi la comandă. „La cele două baruri de noapte îi întâlneai, evident, pe cei mai distractivi pasageri şi pasagere, de care era imposibil să scapi“, râde el la aceste aduceri-aminte din tinereţe.

Echipajului îi era interzis prin regulament accesul în spaţiile unde dormeau şi se distrau turiştii. Regula nu era însă valabilă şi invers, astfel că imediat se înfiripau idile.

A căzut pradă nepăsării

La 15 martie 1975, nava „Transilvania“ a fost adusă în dana 26 a Portului Constanţa deoarece necesita reparaţii. Echipajul mai număra 14 oameni. Nava a fost acostată în dreptul restaurantului „Valurile Dunării“. Acolo a stat mai bine de două luni, constituind punctul de atracţie al gălăţenilor. Apoi, a fost mutată lângă Liceul de Marină. Nu dispunea de energie proprie, fiind alimentată cu electricitate de la mal. 

Timp de 75 de zile, cât a stat ancorată în dană, nivelul apei era din ce în ce mai coborât, fiind o vară secetoasă. Comandantul ei, Octavian Pleşoianu, a trimis mai multe mesaje SOS către autorităţi, dar nu a primit niciun răspuns. Pe 9 septembrie 1979, nava s-a rupt din parâmele care o legau la mal, s-a înclinat şi, în cele din urmă, s-a răsturnat.

Abia în 2007, la aproape trei decenii de la nefericitul eveniment, Ministerul Transporturilor a alocat suma de 3,6 milioane de euro pentru ranfluarea ei. Însă ulterior, valoarea totală a contractului, cu tot cu TVA, s-a ridicat la aproximativ 15 milioane de lei.

Citește întreg articolul pe Historia.

Citește și: Cea mai mare dilemă a celui mai bogat om al planetei: pe cine alege în locul său

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS