2.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStrada Henri Coandă, "defrişată". Olguţa e supărată pe protestatarii care "urlă mitocănii"

Strada Henri Coandă, „defrişată”. Olguţa e supărată pe protestatarii care „urlă mitocănii”

Au început tăierile de arbori pe Strada Henri Coandă din Craiova, de unde arborii maturi urmează să dispară pentru a face loc celor patru benzi de circulaţie prevăzute în cadrul proiectului de străpungere a străzii Traian Lalescu în Calea Bucureşti. În timp ce locuitorii protestează şi continuă să trimită memorii către autorităţile centrale, solicitând recent retragerea sau suspendarea acordului de mediu, administraţia merge înainte. Iar primarul le bate obrazul cetăţenilor care „se vaietă că distruge Olguţa spaţiile verzi din Craiova şi taie copacii” pentru că „se urlă mitocănii”.

Luni dimineaţa, pe strada Henri Coandă se tăiau arborii, în timp ce craiovenii care locuiesc pe stradă şi se opun proiectului de lărgire a acesteia cu încă două benzi asistau neputincioşi la „defrişări”.

Scopul proiectului este realizarea unei artere de străpungere din nordul către sudul municipiului Craiova, prin străpungerea străzii Traian Lalescu către Calea Bucureşti şi continuând apoi cu lărgirea la 4 benzi de circulaţie a străzii Hneri Coandă până la intersecţia cu strada Mirceşti, de unde aceasta are deja 4 benzi.

61 de arbori vor îndepărtați (33 de arbori consideraţi compromiși) sau relocați (cei viabili) pentru lăţirea străzii. 17 arbori pot fi relocaţi, iar alţi 11 nu pot fi scoşi şi relocaţi decât cu balot.

O parte a străzii rămâne fără niciun spaţiu verde

Pe lângă îndepărtarea arborilor de pe stradă, proiectul va duce şi la diminuarea drastică a spaţiului pietonal. Astfel, conform autorizaţiei de construire, lăţimea părţii carosabile va fi de 4 x 3 metri, un total de 12 metri, în timp ce trotuarele vor avea lăţimi variabile, pe profilul 2, care are câteva zeci de metri întindere, fiind de 1,00 – 1,30 metri. Pe acest tronson, nu este specificat niciun spaţiu verde. De altfel, primăria confirmă, într-un răspuns la o sesizare, că „acolo unde lățimea trotuarului permite, se vor amenaja alveole longitudinale de zonă verde, cu o lățime de 30 cm”.
Pe celălalt profil se menţionează o lăţime a trotuarelor variabilă – pe partea stângă 1,00-3,40 m, iar pe partea dreaptă 1,00-2,00 m, borduri prefabricate tip 20×25 cm stânga + dreapta, spaţiu verde cu lățimea de 0,30 m pe ambele sensuri.

Craiovenii „se vaietă” şi fac „scenete”

Primarul Craiovei a răspuns cu cinism demersurilor şi reacţiei celor 1400 de craioveni care au semnat o petiţie pentru stoparea tăierii arborilor de pe strada Henri Coandă, într-o postare publicată pe pagina de Facebook.

„Ce se mai vaietă câte unii că distruge Olguța spațiile verzi din Craiova și taie copacii… Și ce strigăte… Și ce durere… Și ce scenete de legat cu lanțuri de copaci…”, a scris aceasta.

Copii „înlănţuind” un copac. Foto de la întâlnirea craiovenilor care se opun proiectului de tăiere a arborilor şi lărgire a străzii Henri Coandă

„Dragilor, cititul nu a omorât pe nimeni! Luați de citiți mai jos, în proiectul Coandă – Lalescu, cum plantăm de aproape 20 de ori (!!!!) mai mulți arbori decât am scos ca să lărgim strada! Mai precis, se taie 61 de copaci bătrâni, cu lemn de esență moale, care stricaseră trotuarele (vezi foto!) și plantăm peste 800 de coniferi de talie mare și peste 100 de salcâmi! Mai răsfirat cu minciunile!”, a adăugat.

Este însă important de menţionat că pe strada Henri Coandă, care a fost sursa nemulţumirilor, nu se plantează niciunul dintre cei peste 100 de salcâmi, ci doar cei 800 de chiparoşi Leyland, echivalenţi cu un arbore de talie mică. Concret, un gard viu. „Pe Str. Henri Coandă, în schimb, se vor planta un număr de 800 arbuști coniferi de talie mare (echivalent arbore talie mică), din specia Cupressocyparis Leylandii (Chiparosul Leyland) în spaţiile verzi proiectate, la distanţe de 70 cm între arbori, pentru a crea o barieră vegetală”, se arată în acordul de mediu.

Primarul Craiovei, deranjat de „mitocănii”: „Primarul nu are fişa postului”

Într-un răspuns la textul edilului, un craiovean îi transmite, „cu mult respect şi consideraţie, că atunci când sugerăm – cetăţenii – câte un aspect ar fi bine să vă bucure acest lucru, chiar unora ne pasă de acest oraş, salutăm şi apreciem eforturile domniei voastre, dar asta este în fişa postului de primar”.
Replica Olguţei Vasilescu este tranşantă: „primarul nu are fişa postului, iar una e să se sugereze, alta e să se urle mitocănii şi alta e să se informeze”.

Ce a stat la baza deciziei de lărgire a străzii: O soluţie pentru maşini, în detrimentul oamenilor

Mărirea la 4 benzi a străzii Henri Coandă „va contribui la o scădere a ambuteiajelor și deci a emisiilor auto atât, pe strada Henri Coandă cât și pe rutele ocolitoare, prin descongestionarea traficului auto și fluidizarea circulației cu Calea București. Menționăm că pe porțiunea de 2 benzi cu unic sens a străzii Henri Coandă se produc dese ambuteiaje la semaforul spre Calea București, iar literatura de specialitate indică faptul că mașinile funcționând în modul de staționare produc de aproape 40 de ori mai multe emisii de noxe decât atunci când circulă liber”, se menţionează în Acordul de Mediu emis de APM Dolj.

În documentaţie se iau în calcul şi alte soluţii, una fiind propunerea de lărgire la 3 benzi a străzii, care ” ar fi avut avantajul unor trotuare mai generoase decât cele din varianta cu 4 benzi auto, dar din punct de vedere al fluenței traficului, nu oferea o soluție satisfăcătoare”.

Maşinile câştigă

În epoca în care politicile internaţionale se orientează către tranziţia spre oraşele verzi şi creşterea calităţii vieţii, la Craiova se pare că maşina este, în continuare, în vârful „lanţului trofic”. Contrar raţiunii, nu oamenii conduc maşinile, ci, mai degrabă, maşinile conduc oamenii. Pe o stradă cochetă de case, cu arbori ajunşi la maturitate, locuitorii vor ieşi în curând din curte în plină arteră cu patru benzi, înghesuindu-se pe trotuare de 1 metru lăţime.

Ce înseamnă un trotuar de un metru

GdS arăta anterior că normele prevăd ca trotuarele să aibă lăţimi cuprinse între 1 şi 4 metri lăţime, în funcţie de intensitatea circulaţiei. Lăţimea de 1 metru este recomandată unde traficul pietonal este cel mai scăzut, fiind recomandată mai degrabă pentru străzi de categoria a IV-a, de folosinţă locală. În schimb, strada Henri Coandă urmează a deveni stradă cu patru benzi de circulaţie, de categoria a II-a.

Conform acordului de mediu, proiectul de lărgire a străzii va avea efecte pozitive inclusiv din punct de vedere peisagistic deoarece „se schimbă aspectul căii rutiere” prin lucrările de modernizare. Aşadar, Craiova o să aibă parte de un asfalt frumos.

Cum a ajuns primăria la trotuare de 1 metru pe stradă de categoria a II-a

Articolul 13 al legii sistematizării circulaţiei (abrogată) spunea că „la proiectarea străzilor noi din localităţile urbane se va adopta, de regulă, tipul de stradă de categoria a III-a, prevăzută cu trotuare de 2 m. În funcţie de intensitatea circulaţiei şi de eficienţa economică a lucrărilor se pot adopta şi tipuri de străzi de categoria I, prevăzute cu trotuare de pînă la 5 m lăţime, sau străzi de categoria a II-a, prevăzute, de regulă, cu trotuare de 4 m lăţime”.

Normele de proiectare a străzilor cu benzi de 3,5 m lăţime sunt însă în în vigoare în continuare conform STAS. Trotuarele pentru străzile de categoria a doua pot avea minim un metru doar unde traficul pietonal este scăzut şi ar trebui să existe şi o fâşie liberă de 1,5 metri, cu o lăţime totală a străzii de minim 19 metri.

Primăria vorbeşte de traficul pietonal, iar „în condițiile simulării de trafic, realizată cu softul de trafic specializat, se relevă un nivel al traficului pietonal pe acest sector de stradă de 2.400 pietoni/24 ore, distribuit pe ambele trotuare. Această situație încadrează acest tronson de stradă la categoria străzilor cu trafic pietonal redus, astfel că dimensiunile trotuarelor și echilibrarea lățimii acestora prin poziționarea axului drumului sunt considerate eficiente pentru preluarea în condiții normale și de siguranță a fluxului pietonal”.

Rămâne de văzut cum va fi eficient un trotuar de un metru lăţime (vezi foto) pentru deplasarea în siguranţă a unui părinte cu cărucior sau cu un copil de mână.

Conform informaţiilor din proiect, pentru siguranța circulației s-au prevăzut… „indicatoare de circulaţie şi marcaje longitudinale și transversale”.

Un aspect relevant este că în capătul străzii se află şi liceul Henri Coandă, zona fiind traversată, în timpul anului şcolar, şi de elevi.

Craiovenii au cerut inclusiv expertizarea arborilor de către autorităţile centrale

Craiovenii care au iniţiat demersurile pentru stoparea proiectului au solicitat recent autorităţilor de la nivel central inclusiv o verificare a realităţii de pe teren prin mecanismele de control şi expertizarea arborilor propuşi pentru tăiere. Între timp, însă, arborii au început deja să fie tăiaţi.

Citeşte şi: „Trotuare de un metru şi copaci tăiaţi”. Zeci de oameni au protestat pe strada Henri Coandă

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS