Parlamentul a aprobat marți, solicitarea ministrului Apărării prin care se achiziționează 32 de avioane F-35. Cea mai scumpă achiziție din istoria Armatei ajunge la 6,5 miliarde de dolari fără TVA.
Armata a cerut aprobarea Parlamentului pentru demararea primei faze a programului F-35, potrivit unui document trimis Parlamentului și consultat de HotNews.ro. Solicitarea MapN presupune achiziţia a 32 de avioane F-35, de motoare, a Suportului logistic inițial, a Serviciilor de instruire, de simulatoare de zbor şi de muniţii aer-aer și aer-sol, pentru o valoare estimată de 6,5 miliarde de dolari.
F-35 pentru România, în două faze
Astfel, România dorește să se doteze cu avioane F-35 în două faze: Faza 1 (2 escadrile-32 de avioane), Faza 2 (1 escadrila-16 avioane).
„În acest context, solicităm aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru iniţierea procedurii de atribuire a acordurilor aferente achiziției a 32 de avioane F-35, în cadrul programului de înzestrare „Avion multirol de generația a V-a, F-35″, prin programul de asistenţă de securitate Foreign Military Sales (FMS).”, transmite MApN.
Faza 1 a programului de înzestrare va fi inițiată în anul 2023 și presupune achiziţia a 32 de avioane F-35, de motoare, a Suportului logistic inițial, a Serviciilor de instruire, de simulatoare de zbor şi de muniţii aer-aer și aer-sol, pentru o valoare estimată de 6,5 miliarde USD. Cantităţile de echipamente, altele decât aeronavele, ce vor fi achiziţionate urmează a fi stabilite cu exactitate după inițierea procedurii de atribuire a respectivului contract de achiziţie.
Tranziția spre avioanele de generația a V-a va dura ani
Klaus Iohannis deja anunțase încă din februarie 2022 că România va achiziționa modelul F-35, avionul de generația a 5-a produs de Lockheed Martin și care a început să fie cel mai selectat avion nou a multor state membre NATO, inclusiv Norvegia care face trecerea de la F-16, avioane ce vor ajunge astfel la noi.
Tranziția spre avioanele de generația a V-a, chiar dacă teoretic este programată să aibă loc după 2030, va dura ani și presupune pe lângă contracte semnate din timp și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate, și pregătiri ce țin de infrastructură, logistică și de pregătire a piloților.
Citeşte şi: Şapte morţi într-un carambol cu 158 de mașini provocat de ceaţă pe o autostradă din SUA