Un studiu legat de relația cetățenilor cu locul în care trăiesc și instituțiile publice publicat de Ghidul Primăriilor în această lună relevă că 44% dintre olteni simt „drag” pentru localitatea lor, în timp ce combatarea corupției și oferta de muncă domină lista nemulțumirilor. Oltenia este singura regiune din țară în care comunicarea cetățenilor cu instituțiile publice figurează ca aspect ce trebuie îmbunătățit de urgență, conform analizei.
Spaţiile verzi, importante pentru olteni
Pulsul cetățeanului, un studiu despre viața cetățeanului în localitatea de reședință, desfășurat în luna septembrie a acestui an, cu o marjă de eroare de 3%, arată că 44% dintre olteni simt „drag” pentru locul în care trăiesc, procentul fiind identic în cazul Transilvaniei. Cei din zona Banat-Crișana-Maramureș sunt cei mai mulțumiți de locul în care trăiesc (54%), în timp ce regiunea București-Ilfov înregistrează cel mai mic procent, de numai 32%.
La nivelul întregii țări, spațiile verzi și siguranța și ordinea publică sunt în topul celor mai apreciate aspecte pentru cetățeni la toate categoriile de vârstă, iar următoarele locuri sunt ocupate de investiții, infrastructură și comunicarea cetățenilor cu primăria.
La nivelul Olteniei, primul loc în topul celor mai apreciate aspecte este ocupat de spațiile verzi și zonele de agrement, iar al doilea de comunicarea cu primăria. Pe locul al treilea se plasează siguranța și ordinea publică, urmată de infrastructura drumului și fluidizarea traficului și de infrastructura transportului public.
Oltenii deplâng oferta locurilor de muncă şi corupţia
În privința celor mai mari nemulțumiri, cetățenii deplâng oferta locurilor de muncă și corupția. Pe următoarele locuri se află protecția mediului și infrastructura drumurilor și traficul.
Din perspectiva locuitorilor regiunii, cele mai mari urgențe sunt reprezentate de combaterea corupției, oferta locurilor de muncă, serviciile de sănătate, siguranța publică și comunicarea cu primăria.
42,4% dintre olteni evaluează serviciile publice, în general, ca fiind de bună calitate. Însă Oltenia se află la coada clasamentului în privința notorietății serviciilor digitale oferite de primării, cu doar 32% dintre cetățeni care spun că au cunoștință despre acestea. Totuşi, dintre cei care le cunosc, 60,8% sunt mulțumiți de calitatea lor.
Oamenii din mediul rural, mai mulţumiţi de infrastructură decât orăşenii
4 din 10 români își doresc audiențe online la primărie, iar aproape 65% dintre respondenții la nivel național își doresc să poată depune acte online. De asemenea, peste 57% dintre români vor să își poată plăti taxele și impozitele online și 45% și-ar dori să poată face online programări la instituții.
În privința siguranței publice, încrederea în capacitatea autorităților locale scârțâie în Oltenia, unde 35% dintre oameni consideră că acestea nu sunt pregătite să intervină în cazul unor urgențe de tipul inundațiilor, incendiilor, cutremurelor etc.
Pe de altă parte, unul din doi olteni este mulțumit de infrastructura din localitatea în care trăiește, incluzând aici drumuri, rețele de apă și canalizare și nu numai. În mod surprinzător, oamenii din rural sunt mai mulțumiți decât cei din urban de infrastructură, la nivel general.
Doar 4,5% dintre români au încredere în primărie
La nivelul întregii țări, cetățenii se arată sceptici cu privire la corectitudinea activităților primăriei. Doar 4,5% au încredere totală că instituția primarului ia decizii bune pentru comunitate și 27,6% declară că au destulă încredere, în timp de 37,2% spun că nu prea au încredere, iar 23,2% nu au deloc. De asemenea, 60% dintre români consideră că sistemul de sănătate din localitatea lor nu răspunde nevoilor pacienților.
CITEŞTE ŞI:
Spitalul de Neuropsihiatrie va avea lift exterior
Exproprierile din Piața Veche, atacate în instanță
Craiova, lider pe ţară la strâns bani din ridicarea mașinilor parcate neregulamentar
Bucureşti-Craiova: Sunt gata primii kilometri de şină unde trenurile ating 120 km/h