1.7 C
Craiova
sâmbătă, 11 ianuarie, 2025
Știri de ultima orăActualitateCine este Bogdan Peşchir, antreprenorul care sponsorizat cu 1 milion de euro campania pe TikTok a lui Călin Georgescu

Cine este Bogdan Peşchir, antreprenorul care sponsorizat cu 1 milion de euro campania pe TikTok a lui Călin Georgescu

Președintele Iohannis a declasificat miercuri documentele primite de la Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.

Documentele Serviciului Român de Informații arată că rețeaua de 25.000 de conturi care îl promova pe Călin Georgescu a fost creată cu ani în urmă. A devenit însă foarte activă cu doar doua săptămâni înainte de alegeri. Banii folosiți pentru campanie au fost foarte mulți, existând informații că unul dintre contributori ar fi plătit doar el singur 1 milion de euro.

Cele cinci documente declasificate de președintele Klaus Iohannis arată o activitate sporită cu două săptămâni înainte de alegeri pentru susținerea candidatului Călin Georgescu. Peste 700 de conturi au fost create din 2016 şi au avut o activitatea redusă până pe 11 noiembrie 2024.

Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne: „Mai mult, într-un document se arată că peste 100 de influenceri (care numărau în total peste 8 milioane de utilizatori activi) au fost supuși unei acțiuni de manipulare în privința identității candidatului promovat.”

Bogdan Peşchir ar fi plătit peste 380.000 de dolari unor conturi care îl promovau pe Georgescu

De altfel, SRI punctează și faptul că finanțarea campaniei electorale a fost făcută de Bogdan Peschir. Mai exact, potrivit informațiilor transmise de TikTok către SRI, acesta ar fi plătit peste 380.000 de dolari unor conturi, prin aplicația FameUP, care îl promovau pe candidatul Călin Georgescu.

Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu.

Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.

SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.

Donaţii pe TikTok de peste 1 milion de euro doar de la Peşchir

SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respective că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.

Acesta, utilizând contul ”bogpr”, a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.

Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.

Bogdan Peşchir şi firma din Africa de Sud

Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu corespunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.

SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.

Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia.

Citeşte şi: Lasconi, despre Călin Georgescu, pe care l-a cunoscut în urmă cu trei ani: „Omul sistemului până în măduva oaselor”

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS