Managerul Wizz Air Malta, Mauro Peneda, a anunţat într-un interviu acordat în exclusivitate GdS, că Wizz va readuce, din iunie anul viitor, a doua aeronavă pe aeroportul din Craiova şi că se vor relua cursele către Dortmund şi Madrid. De asemenea, Wizz va introduce două rute noi, către Memmingen(Germania) şi Bari(Italia). Peneda a vorbit foarte frumos despre Craiova, despre investiţia în noul terminal şi a precizat că Wizz va rămâne la Craiova, pentru care are planuri mari în viitor.
Managerul Wizz Malta a explicat problemele care au dus la retragerea celei de-a doua aeronave şi, implicit, la suspendarea anumitor rute, şi a precizat că Wizz este mândră să fie singura companie aeriană care are curse regulate de la Craiova fără să se teamă de o posibilă competiţie: „Lăsaţi-i să vină. De competiţie vor beneficia pasagerii. Vedem un potenţial foarte mare pentru această zonă şi nu ne-ar surprinde să avem competiţie“, a spus Peneda.
GdS: Când Wizz a retras a doua aeronavă de la Craiova şi a suspendat patru rute, lumea s-a speriat Care sunt planurile Wizz pentru aeroportul din Craiova?
M.Peneda: Avem planuri pe termen lung pentru Craiova, dar acum ştirea este întoarcerea celei de-a doua aeronave. Vom relua cursele către Dortmund şi Madrid şi lansăm rute noi către Bari şi Memmingen. Asta înseamnă o creştere cu 60% a capacităţii de transport din iunie vara viitoare. Aceasta cred că este o veste foarte bună pentru oraş şi pentru populaţie. Mereu căutăm opţiuni, iar acum ne concentrăm pe ceea ce are cel mai mare potenţial în regiune. De asemenea, suntem dechişi ori de câte ori apare o oportunitate.
Cele două aeronave care zboară de la Craiova sunt cele mai bune din industrie în acest moment. Măcar atât putem face, deocamdată, pentru un aeoport cu un asemenea terminal minunat. Acum două săptămâni am fost la Craiova şi am văzut şantierul noului terminal, care este uimitor şi încercăm să ne ridicăm la niveleul aşteptărilor şi să aducem o capacitate suplimentară de transport.
GdS: Ştiţi că terminalul este proiectat pentru un trafic de 2 milioane de pasageri….
M.P. Sincer cred că poate şi mai mult judecând după ceea ce am văzut că s-a construit până acum şi după cum arată proiectul. Dacă va fi bine administrat, eu cred că poate mai mult de atât, iar Craiova va avea aeroportul pe care îl merită, ceea ce va fi punctul pentru o dezvoltare pe viitor.
GdS: Cum aţi putea creşte numărul de pasageri de la Craiova?
M.P.: În primul rând prin aducerea aeronavei, care va deservi noi rute şi va creşte frecvenţa pe rutele existente. Vom zbura mai mult către Londra, Charleroi, Birmingham, Bologna şi Roma astel încât, dacă încerci să rezervi un zbor şi nu mai sunt bilete, să ai variante. Pe măsură ce piaţa se va maturiza fie vom adăuga aeronave, fie le vom înlocui pe cele existente cu unele mai mari.
GdS: Upgrade-ul pe care îl faceţi în Craiova este valabil pentru întreaga ţară?
M.P: Noi suntem o companie paneuropeană iar de la Malta coordonăm România, Italia, Austria, Albania şi în curând Republica Moldova. Vreau să vă spun că România este de departe cea mai mare piaţă şi suntem mândri că suntem lideri aici. Cred că avem o cotă de piaţă de 53% şi vrem să fim compania preferată a românilor indiferent unde locuiesc. Avem deja şase baze în România şi este un potenţial enorm aici. Credem că ADN-ul nostru este legat de această piaţă şi eu văd România doar progresând. Doar ce am anunţat o nouă aeronavă pe aeroportul Otopeni, acum anunţăm la Craiova şi, cine ştie, sperăm ca în câteva săptămâni să anunţăm şi mai multă creştere în România, deoarece potenţialul este uriaş.
GdS: Când s-a vorbit despre retragerea celei de-a doua aeronave, explicaţiile au fost că era vorba despre mentenanţă. Ce s-a întâmplat de fapt?
M.P. Într-adevăr, aşa a fost. A fost o problemă la producătorul de motoare, la linia de producţie, dar aşa cum se întâmplă în cazul autoturismelor rechemate în service, la fel s-a întâmplat şi cu aceste motoare care a trebuit să fie îndepărtate de pe avioane şi să treacă printr-un proces complex de verificare. Lanţul de aprovizionare nu este pregătit pentru un influx de 1000 de motoare, aşa că nu au capacitatea de a îndepărta, repara şi returna motoarele, iar perioada s-a extins foarte mult. De aceea, am fost obligaţi să ţinem avioanele la sol. Wizz încă mai are 35 de avioane în această situaţie, dar la început au fost 50. Ideea este că motoarele încep să se întoarcă şi reactivăm avioanele treptat şi le lansăm pe piaţă şi putem aduce pieţele la nivelul la care ar trebui.
GdS: Sunt importante aceste precizari, deoarece oamenii s-au temut că veţi pleca de la Craiova.
M.P: Am discutat faţă în faţă cu angajaţii noştri care aveau aceeaşi temere. Le-am spus că nu este cazul şi că, din contră, ne dezvoltăm. Este o piaţă de care suntem mândri, iar faptul că suntem singurul operator aduce şi responsabilităţi. Dezvoltăm piaţa, dar dezvoltăm şi sectorul, investim în angajaţi şi îi protejăm. A durut să lăsam o singură aeronavă la Craiova, dar trebuia să facem asta pentru a fi siguri că ne întoarcem mai puternici şi asta facem acum.
GdS: Ce se întâmplă cu preţul biletelor?
M.P: Politica noastră este simplă. Suntem o companie ultra low-cost şi oferim cele mai competitive preţuri posibile pentru ca toată lumea să aibă acces la bilete. Dsigur, dacă ne cresc costurile nu este uşor, dar încercăm din răsputeri să ţinem aceste costuri cât mai jos. Aşa reuşim, de exemplu, să oferim preţuri de bază de 15 euro sau 25 de euro către Dortmund şi 30 de euro către Madrid.
GdS: Cum se pot obţine aceste preţuri?
M.P: Suntem obsesiv de eficienţi. Operăm cele mai noi aeronave de pe piaţă care au un consum redus, iar aeronavele zboară foarte mult, pentru că acesta este modelul de business. Avioanele noastre zboară, în medie, 12 ore şi jumătate pe zi şi cred că suntem lideri de piaţă în acest segment.
GdS: Industria se confruntă cu numeroase provocări
M.P. Încă nu ne-am revenit după problemele cauzate de COVID care a lăsat cicatrici adânci. Toate componentele sistemului a trebuit să se reconstruiască singure, toate companiile a trebuit să reziste, deoarece unii oameni au părăsit domeniul , dar noi am reuşit să fim prima companie din Europa care a revenit la nivelul de trafic de dinainte de pandemie, iar acum am depăşit 150%. Industria încearcă să ţină ritmul cu noi, iar acum se află în diferite stagii de evoluţie. Acum cred că cea mai mare problemă este controlul aerian, unde lipseşte personalul suficient. Noi lucrăm îndeaproape cu partenerii din România, iar Romatsa este un partener puternic, ceea ce nu se poate spune despre restul regiunii.
GdS: Care este strategia Wizz pentru Craiova?
M.P: Suntem precauţi şi creştem încet. Ne asigurăm că facem paşi siguri. La Craiova vrem să ne bucurăm de noua infrastructură căreia să-i oferim trafic suplimentar, si de îndată ce piaţa îşi revine şi arată rezilienţă, putem discuta fie să aducem avioane cu o capacitate mai mare,fie să aducem mai multe avioane. Ceea ce pot să promit este că aeroportul din Craiova este pe radarul nostru şi mereu va fi, iar când condiţiile o permit, vrem să creştem.
GdS: Care este numărul de pasageri care ar determina Wizz să se dezvolte la Craiova mai mult? Un milion de pasageri, de exemplu?
M.P: Este o întrebare grea. Dar nu, nu 1 milion. Putem transporta şi mai mult. Mai întâi sper să vindem toate locurile. Noi nu avem suficiente aeronave pentru câte vrem să facem. Acesta este jocul. Avem planuri mari, dar nu avem avioane. Acum 40 dintre avioanele noastre sunt parcate, deaorece nu au motoare.
GdS: Ce faceţi dacă veţi avea competiţie?
M.P: Lăsaţi-o să vină! Competiţia este sănătoasă şi te foţează să fii cel mai bun, iar de acest lucru beneficiază pasagerii. Noi credem că suntem mai buni decât competiţia. Vedem un potenţial mare în această regiune şi nu aş fi surprins să văd şi alte companii la Craiova.
GdS: Ce mesaj aveţi pentru pasagerii care călătoresc de pe aeroportul din Craiova?
M.P: Suntem aici ca să rămânem. Vrem să fim compania preferată a românilor. Suntem mândri să fim singurul transporator aerian din Craiova, aşa că tratăm acest lucru ca o responsabilitate. Sperăm ca destinaţiile din portofoliul nostru să fie pe placul călătorilor şi menţinem un contact permanent cu autorităţile locale care ne ajută să identificăm noi pieţe de interes.
Citește și: