Topul nevoilor apelanților la Telefonul Vârstnicului în 2024. Seniorii României, între singurătate și dorința de participare socială.
Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită, operat de 9 ani de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat în anul 2024 un total de 10.480 de apeluri.
2.193 au fost apelanți unici, iar 275 au beneficiat de serviciul de apelare săptămânală. Cifrele reflectă o nevoie crescută de sprijin emoțional, informațional și practic pentru una dintre cele mai vulnerabile categorii demografice din țară. Linia gratuită 0800 460 001, a fost un punct de sprijin pentru seniorii afectați de singurătate, lipsuri materiale, sănătate precară. Ei au găsitascultare, îndrumare, consiliere socială și psihologică.
Portretul vârstnicilor care apelează la sprijin
Într-o societate în care1 din 3 vârstnici trăiește singur, și la Telefonul Vârstnicului 55% dintre apelanții seniori au declarat că locuiesc singuri, ceea ce evidențiază izolarea socială acută cu care se confruntă vârstnicii din România. Alte categorii includ persoane care locuiesc cu parteneri (25%), sau cu alte persoane (10%) sau în gospodării extinse, alături de copii sau nepoți (8%).
Majoritatea celor care au apelat Telefonul Vârstnicului în anul 2024 sunt femei (56%), însă și bărbații sunt o categorie importantă, cu 970 de apelanți.
Distribuția pe categorii de vârstă arată că cei mai mulți apelanți sunt în intervalul 70-80 de ani (35%), urmați de cei între 80-90 de ani (18%) și cei între 65-70 de ani (15%). De asemenea, 10% dintre apeluri au fost inițiate de aparținători, care au solicitat sprijin indirect.
Impact național și regional
De la seniorii din București și Ilfov, unde s-au înregistrat 596 de apeluri, până la cei din Moldova (421) și Transilvania (408), Telefonul Vârstnicului este un serviciu cu adevărat național. Provocările accesului la servicii de sprijin sunt resimțite acut în zonele rurale și orașele mici, de unde au provenit 908 apeluri.
Nevoile principale ale seniorilor în 2024
Datele din 2024 evidențiază nu doar singurătatea, dificultățile financiare și medicale cu care se confruntă vârstnicii, dar și dorința lor de a rămâne activi și implicați în viața socială.
Cele mai frecvente solicitări, locul 1 în top, au fost pentru informații practice, utile și de încredere. 926 de vârstnici au obținut gratuit și ușor contacte relevante și informații actualizate pentru situații particulare din partea echipei specializate. Asistenții sociali ai liniei telefonice operează cu o bază de date ce conține circa 1.400 de instituții de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori, în continuă actualizare.
Nevoia de îngrijire
Nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu s-a menținut pe locul 2 în topul apelurilor. Informații despre serviciile specializate disponibile, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale la domiciliu au primit 840 dintre apelanți.
Nevoia seniorilor de a fi activi
În comparație cu anul 2023, nevoia seniorilor de a fi activi, de a participa în comunitate și după pensionare a urcat 2 poziții, fiind în anul 2024 pe locul 3. Astfel, 278 de persoane în vârstă au aflat la Telefonul Vârstnicului informații despre posibilitățile de participare la atelierele de educație digitală pentru seniori organizate la București și în alte 10 localități din țară, despre oportunitățile de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații,sau despre activitățile organizate în cluburile pentru seniori din comunitate sau la TeleClubul Seniorilor.
Locul 4 în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material, din partea a 234 de apelanți. Echipa proiectului a recomandat acestora resursele comunitare adecvate nevoilor individuale, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, care pot oferi produse alimentare, igienico-sanitare sau tichete sociale.
Nevoia unui sprijin emoțional
Nevoia unui sprijin emoțional a coborât un loc față de anul 2023, ajungând pe locul 5. Pentru 111 seniori care se luptă cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale, Telefonul Vârstnicului le-a răspuns prin servicii proprii de reapelare săptămânală și consiliere psihologică, oferită gratuit de psihologii voluntari, sau prin redirecționare către organizații partenere cu servicii specializate din comunitatea lor.
”Este o soluție bună pentru un om singur care se zbate între patru pereți și simte cum aceștia vin peste el, pentru că ăsta e sentimentul atunci când ești singur – că te strâng pereții; vrei să mai discuți cu cineva și nu ai cu cine, căci cei apropiați s-au dus. Mi-ați oferit o speranță. Deși acum am vorbit pentru prima oară, simt că deja m-am relaxat puțin, mi-am schimbat gândurile; parcă trece timpul altfel și moralul se schimbă. Vă mulțumesc că oferiți un astfel de sprijin”, ne-a mărturisit doamna S, de 82 de ani, căreia i-a murit soțul în anul 2024 și locuiește singură.
Programe dedicate seniorilor ale Fundației Regale Margareta a României
În 2024, 275 seniori au fost incluși în serviciul de reapelare săptămânală și le-a fost oferit sprijin emoțional constant din partea a trei asistenți sociali și a 15 voluntari special pregătiți din echipa Telefonul Vârstnicului. De consiliere psihologică, oferită gratuit de psihologii voluntari, au beneficiat vârstnicii care au avut nevoie în acest sens. Atelierele de educație digitală pentru seniori au fost organizate pentru 755 de vârstnici în București și alte 10 localități pe tot parcursul anului 2024, aceștia obținând detalii și putând să se înscrie la Telefonul Vârstnicului.
Prin programul Generații, 176 de seniori dornici să fie activi și după pensionare au devenit voluntari în sprijinul copiilor din familii defavorizate în cadrul centrelor sociale din comunitate, care desfășoară activități de tip școală după școală. Fondul pentru Vârstnici a venit în ajutorul a 930 de seniori din mai multe zone ale țării, ca un fond de urgență pentru a deservi nevoilor stringente atât prin sprijin direct, cât și prin suport oferit ONG-urile cu servicii dedicate persoanelor în vârstă.
1,35 milioane dintre seniorii de peste 65 de ani trăiesc singuri sau izolați
România se confruntă cu o îmbătrânire accelerată a populației, iar 1,35 milioane dintre seniorii de peste 65 de ani trăiesc singuri sau izolați, conform statisticilor recente. Lipsa resurselor, accesul greoi la informații utile traiului zilnic și oportunitățile sociale reduse sunt provocări majore pentru această categorie demografică. Telefonul Vârstnicului devine, astfel, un pilon de sprijin esențial, oferind atât o linie de comunicare, cât și un spațiu sigur pentru exprimarea nevoilor și găsirea soluțiilor.
Apelurile se pot face gratuit la numărul 0800 460 001,de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social susținut în 2024 de Fundația Vodafone în România, Compania Națională Loteria Română, Johnson Wax, Imedica SA, Yardi România.
Despre Fundația Regală Margareta a României
Înființată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundația Regală Margareta a României este astăzi o organizație neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații.
De-a lungul celor 35 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundația Regală Margareta a României vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieții acestora, cu implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunități, cele mai recente fiind Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului, Centrele Comunitare Generații, Conectăm Generații în Lumea Digitală. Mai multe detalii pe www.frmr.ro.
Despre Telefonul Vârstnicului
Înființat în 2015, ca răspuns la problema îmbătrânirii, serviciul social Telefonul Vârstnicului cartografiază și răspunde nevoilor cu care se confruntă seniorii României, pe baza a peste 100.000 de convorbiri și a solicitărilor exprimate de cei peste 19.500 de apelanți unici, beneficiari ai programului, proveniți din toate colțurile țării. Apăsați de griji, temeri, lipsuri materiale, probleme de sănătate, dar și de singurătate, marginalizare ori acces limitat la informații, seniorii sună gratuit la numărul 0800 460 001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic sau material.
Citește și: „Simon Boccanegra”, o reprezentație specială la Craiova