Contul bancar al asociaţiei de proprietari este obligatoriu conform legii. Deschiderea contului bancar sau modificarea titularului de cont a devenit mai dificilă pentru că băncile cer acte constitutive actualizate şi în plus şi un extras de la Registrul asociaţiilor eliberat de judecătorie sau Ministerul Justiţiei sau un certificat de grefă care să nu fie mai vechi de 30 de zile. Aceleaşi documente sunt solicitate de bancă şi pentru actualizarea datelor asociaţiei de proprietari.

În prezent, Legea nr. 196/2018 stabileşte că asociaţiile de proprietari sunt obligate să deţină un singur cont bancar. Pentru ca proprietarii să poată să platească cotele de întreţinere, preşedintele trebuie să afişeze, odată cu lista de plată a cheltuielilor asociaţiei, şi datele de identificare ale acestui cont bancar. La prima vedere pare simplu, dar lucrurile se complică pentru asociaţiile de proprietari care nu şi-au actualizat actele constitutive. Ce înseamnă aceasta?
De exemplu, sunt asociaţii care au schimbat preşedintele sau comitetul executiv sau au intervenit modificări în rândul proprietarilor, iar aceste schimbări nu au fost trecute în statutul şi acordul de asociere. Mai mult, asociaţia nu şi-a actualizat cele două acte constitutive în instanţă.
Ce spune legea
Conform legii, orice modificare a statutului şi acordului asociaţiei de proprietari se face cu cvorum de 50+1şi se înregistrează la judecătorie.
„(1)Pentru modificarea sau completarea statutului ori a acordului de asociere, în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari este necesar acordul a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor din condominiu.

(2)Modificările şi/sau completările trebuie să fie motivate şi aprobate prin hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari într-o şedinţă convocată şi desfăşurată cu respectarea prevederilor statutului asociaţiei de proprietari şi ale prezentei legi.
(3)Orice modificare sau completare a statutului sau a acordului de asociere se înregistrează la judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare, fără alte formalităţi.
(4)Modificările şi/sau completările aduse statutului sau acordului de asociere fără respectarea prevederilor alin. (3) nu sunt opozabile faţă de proprietarii care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari sau faţă de terţi”, art 21/Legea 196/2018.
Actualizarea actelor asociaţiilor reprezintă o obligaţie, care pare greu şi chiar imposibil de realizat de către o bună parte din asociaţii.
Pe lângă cele două documente constitutive şi certificatul de grefă, banca mai cere hotărârea judecătorească de înfiinţare, CIF, procesul-verbal al Adunării generale din care să reiese cine este persoana autorizată să dispună de cont.
Datele ce trebuie afişate la avizier sunt, potrivit Legii nr. 196/2018, numele titularului contului bancar, banca la care a fost deschis contul, sucursala bancii şi codul IBAN. Este bine de ştiut că reprezentantul legal al asociaţiei de proprietari este preşedintele de asociaţie. Tot el este reprezentantul asociaţiei de proprietari la bancă, el are drept de semnatură în bancă. Tot el are pe telefon acea aplicaţie inteligentă unde se poate vedea orice intrare/ieşire. Administratorul de imobil sau condominiu poate fi împuternicit pentru a efectua orice operațiune cu banii din cont, cum ar fi inițierea de viramente bancare sau retrageri de numerar.
Avantajele contului bancar la asociaţiile de proprietari

Sunt asociaţii de proprietari care nu folosesc contul bancar pentru că acesta este blocat din cauza datoriilor către furnizorii de utilităţi
Altele îl deţin, dar nu îl afişează şi atunci proprietarii ar trebui să îşi pună câteva semne de întrebare.
De ce să fiţi obligaţi să respectaţi programul de încasări, când puteţi face plata oricând prin depunere numerar la bancă sau transfer bancar de pe cardul de debit sau credit în contul bancar al asociaţiei de bloc.
La ce ajuta contul bancar al asociaţiei de bloc? Teoretic, este locul unde se ţin depuşi banii din fondul de rulment şi reparaţii care nu se ruleaza lunar. Tot aici ajung venituri ale asociaţiei de proprietari de bloc cum ar fi venituri din chirii ale unor spaţii, venituri din contracte privind publicitatea, montarea de antene pe bloc.
Contul bancar al asociaţiei de bloc plus un program software administrare asociaţii de proprietari de bloc clarifică multe incertitudini.
Sancţiuni, când contul bancar al asociaţiei de proprietari nu există
Sancţiune există, prevazută chiar de Legea 196/2018.
„(1)Următoarele fapte constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încît să constituie, potrivit legii penale, infracţiuni: m)utilizarea si gestionarea veniturilor asociatiei de proprietari, altfel decat este prevazut la art. 20, 70 si 74;”, art. 102