7.8 C
Craiova
vineri, 21 martie, 2025
Știri de ultima orăPoliticaNational(VIDEO) Ilie Bolojan: Trebuie reduse birocrația și costurile administrative

(VIDEO) Ilie Bolojan: Trebuie reduse birocrația și costurile administrative

-

Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, a susținut, ieri, la Bruxelles, Regatul Belgiei, declarații de presă la finalul reuniunii Consiliului European.

La ședință s-au discutat mai multe subiecte. De la aspecte care țin de politica externă, de exemplu, situația din Orientul Mijlociu, la aspecte care țin de migrație. S-a discutat despre de războiul din Ucraina. Alte două subiecte foarte importante au fost partea de competitivitate și cea de apărare și securitate a Europei.

Vă prezentăm mai jos declarațiile președintelui interimar Ilie Bolojan:

„În ceea ce privește partea de competitivitate, Uniunea Europeană, pentru a fi mai puternică, trebuie să fie o Uniune mai competitivă economic, în așa fel încât să poată susține prosperitatea și locurile de muncă de calitate pentru cetățenii ei. În sensul acesta, sunt câteva direcții care vor fi urmărite în perioada următoare.

O direcție importantă este partea de simplificare și de reducere a birocrației. Asta înseamnă că atât la nivel european, dar și la nivel național se va lucra pe partea de dereglementare, pe partea de simplificare, în așa fel încât să fie reduse costurile administrative, pentru ca firmele să cheltuiască mai puțin pentru a se conforma.

Simplificarea achizițiilor

De asemenea, se vor simplifica achizițiile în general, cu specific pe cele legate de apărare, în așa fel încât procedurile să nu mai fie atât de birocratice. Aceasta este o direcție foarte importantă și cred că în perioada următoare și noi la nivel național trebuie să insistăm pe acest domeniu de simplificare, de reducere a birocrației și de dereglementare, și în felul acesta se vor crea condiții suplimentare pentru o creștere economică, pentru susținerea antreprenoriatului și pentru o legătură mai bună dintre stat și cetățeni.

Energie la prețuri accesibile

O altă direcție importantă pentru a avea o economie mai competitivă este cea legată de energie la prețuri accesibile. Unul din efectele pe care le-am avut în acești ani, după începerea războiului din Ucraina, a fost creșterea prețurilor la energie în țările Uniunii Europene, și o direcție importantă este aceea de a urmări o energie la prețuri mai bune, în așa fel încât să fie protejate atât familiile, dar și companiile europene, pentru a putea rămâne competitive pe piața globală.

Se are în vedere aici interconectarea piețelor de energie, planificarea investițiilor în zona transfrontalieră, autorizarea proiectelor de energie în termene cât mai scurte, în așa fel încât să creștem capacitățile de producție în domeniul energiei și să avem o piață a energiei comună.

Finalizarea lucrărilor la hidrocentralele pe care le avem începute de peste 30 de ani

Pentru țara noastră, acest domeniu este foarte important cel puțin din două considerente, pentru că, dacă vom simplifica, de exemplu, legislația care autorizează finalizarea lucrărilor la hidrocentralele pe care le avem începute de peste 30 de ani, vom face ca într-un timp mult mai scurt, într-un an-doi, să avem aceste hidrocentrale funcționale, să avem o îmbunătățire a mixului energetic, pentru că prețul energiei produse pe hidro este mult mai bun decât a celei pe combustibili fosili.

Din datele pe care le am de la Ministerul Energiei, suntem în această situație cu opt hidrocentrale, care au un stadiu de realizare de peste 65% de până la 90% și care sunt în situații de blocaj din cauza reavizării pe aspecte de mediu. Ori, gândiți-vă că la o astfel de lucrare, care a fost începută înainte de 1989, în mod natural, din moment ce nu s-a mai lucrat, practic vegetația a crescut din nou, și mie mi se pare că este anormal să reluăm toate procesele de avizare de la zero, ca și cum am defrișa, de exemplu, o pădure de zeci de ani, în condițiile în care deja intervenția umană s-a produs și practic integrarea acestor lucrări în sistemul național hidroenergetic ne-ar aduce niște câștiguri importante, cel puțin 650 de megawați energie produsă într-un an de zile.

Interconectarea piețelor energetice

De asemenea, tot în acest domeniu, al unei energii la un preț mai bun în anumite perioade ale anului, în anumite ore ale zilei, unde cererea este mult mai mare decât capacitatea noastră de a produce, este și interconectarea piețelor energetice, și, datorită modului în care a fost organizată Uniunea Europeană în anii anteriori, datorită, practic, despărțirii dintre blocul estic și vestic, între cele două foste blocuri încă conectările dintre țări nu sunt bine realizate.

De exemplu, pe relația Slovacia-Austria-Ungaria-România avem probleme destul de serioase pe partea de conectare pe liniile electrice și o astfel de conectare ar asigura transferul de energie din zona de vest a Europei în zona de est, cel puțin în următorii doi-trei ani de zile, pentru că în zona de vest este astăzi un surplus de energie în anumite perioade. Iar odată cu realizarea investițiilor pe nuclear în România, cu finalizarea acestor hidrocentrale și cu creșterea producției de gaz din Marea Neagră, am putea fi în situația în anii următori ca să exportăm noi energie din România. Și în felul acesta, s-ar crea niște avantaje atât pentru companiile românești, dar și pentru piața de energie în general.

Susținerea unei piețe de capital integrată

O altă direcție importantă a fost susținerea unei piețe de capital integrată. Aici, cu toate că în Europa sunt economii importante la populație, cu toate că companiile au nevoie de finanțare, din cauza fragmentării piețelor în fiecare țară, datorită practicilor de supraveghere diferite, apetența cetățenilor și investitorilor pentru a investi în bursele europene este mult mai scăzută decât, de exemplu, în bursele americane.

Având în vedere această realitate, Comisia va urmări în perioada următoare să susțină practici de supraveghere convergente, să avem aceleași reguli în general.

Fiecare țară a luat o directivă europeană, a aplicat-o, modificând-o uneori, și-a înființat propriile autorități de supraveghere, care uneori sunt diferit organizate de la o țară la alta, și este dificil să investești dintr-un stat în altul pe piețele financiare.

De asemenea, există legislație diferită de la țară la țară, cum este, de exemplu, legea insolvenței sau aspecte care țin de dreptul comercial, și o unificare treptată a acestor practici ar face ca piețele europene să devină mult mai vibrante și să aducă un câștig atât pentru investitori, dar și pentru companii.

Susținerea industriei și competențelor într-o piață unică

O altă direcție importantă este susținerea industriei și competențelor într-o piață unică. Aici se vor urmări susținerea Inteligenței Artificiale, a semiconductorilor, a tehnologiilor moderne în comunicații, dobândirea și recunoașterea competențelor în întreaga Uniune Europeană, susținerea cercetării și inovării, și, foarte important, susținerea industriilor în tranziție, cum este industria auto, de exemplu, cea aeriană sau industriile consumatoare de energie.

Și cred că trebuie să mulțumim colegilor noștri, și doamna Matei este aici, de față, pentru că în negocierile care au avut loc înaintea acestui Consiliu s-a acceptat o amânare a standardelor de performanță în CO2, și, practic, față de niște prevederi care trebuiau îndeplinite la finalul acestui an, au fost amânate aceste termene cu doi ani de zile. În felul acesta, practic, industria auto din toată Europa, inclusiv din România, deci companiile românești care sunt integrate în industria automotive nu vor mai plăti aceste taxe pentru că nu au reușit să atingă acești indicatori de scădere a emisiilor de CO2.

Apărarea și securitatea europeană

Cel de-al doilea subiect important este legat de apărarea și securitatea europeană. Aici s-au discutat aspecte care țin de accelerarea măsurilor pentru pregătirea apărării europene, în așa fel încât să existe o consolidare importantă într-un termen de cinci ani de zile, NATO rămânând în continuare ca fiind fundamentul apărării colective.

Asta înseamnă că, în perioada următoare, statele membre vor putea să deruleze achiziții pentru apărare în comun, ceea ce este o oportunitate pentru industria națională de apărare pentru a intra în lanțurile valorice ale industriei europene de apărare sau în cele globale de apărare.

Conglomerate europene de apărare

În perioada următoare, atât Ministerul Apărării, cât și Ministerul Economiei, companiile private care sunt în domeniul apărării, dar și alte companii care sunt furnizoare în industria auto de componente, care pot fi transferate în industria de apărare, vor avea o oportunitate și vor trebui să lucreze, cel puțin ministerele pentru a analiza oportunitățile legate de aceste finanțări, în așa fel încât să intrăm în niște conglomerate europene de apărare, pe partea de producție, pentru a putea derula achiziții comune și pentru a putea accesa finanțările care ne sunt puse la dispoziție de către Uniunea Europeană, prin deciziile care s-au luat la Consiliul trecut.

Acestea au fost elementele cele mai importante legate de Consiliul de astăzi.

Toate punctele care au fost pe ordinea de zi, de la susținerea în continuare a apărării Ucrainei, la partea de migrație, partea de maritim și cele două aspecte pe care vi le-am prezentat au fost aprobate și nu au fost niciun fel de probleme, să spunem în contradictoriu“, potrivit Administrației Prezidențiale.

Citește și: Asfaltare inedită pe două străzi din Craiova. Mixtură asfaltică de pământ cu pietre

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI DE ULTIMA ORĂ

România – Bosnia 0-1 / Debut nefast pentru tricolori...

Naţionala României a debutat cu o înfrângere în preliminariile...

ȘTIRI GdS