Moda a fost de-a lungul anilor singurul aliat care a contribuit în mod constant la emanciparea femeilor. Vă prezentăm în continuare elementele vestimentare care au revoluţionat viaţa femeilor în ultimii 50 de ani, aducând confort, îndrăzneală şi introducând aspectul practic în modă.
Slipul
În anul 1946, Louis Réard, un inginer francez, prezenta întregii lumi una dintre invenţiile sale: primul costum de baie format din două piese. Un aspect revoluţionar pentru moda din acea perioadă, pentru că a-ţi arăta abdomenul era încă o chestiune tabu. Deoarece această nouă piesă vestimentară era prea provocatoare şi arăta prea multă piele, femeile nu au îndrăznit iniţial să o poarte. Mai mult decât atât, până în jurul anilor 1970, costumul de baie din două piese a fost interzis pe plajele din Italia, Portugalia şi din Spania.
Slipul a devenit cu adevărat popular de-abia în anii 1960, datorită starurilor de cinema. În prezent, strănepotul slipului de atunci este vedeta incontestabilă a plajelor din întreaga lume şi face parte în mod obligatoriu din orice valiză pregătită pentru vacanţa de vară.
Fusta mini
Moda fustelor mini a fost lansată în anul 1962 de Mary Quant, o tânără stilistă din Anglia, care a ţinut cu tot dinadinsul să-şi arate picioarele. În Franţa, acest model a câştigat teren datorită designerului André Courreges, care, începând cu anul 1965, a transformat acest tip de fustă în vârful de lance al tuturor colecţiilor sale. Profitând de evoluţia şi revoluţia din plan social ce a avut loc la sfârşitul anilor 1963, fusta mini a devenit foarte repede simbolul emancipării femeii.
De-a lungul anilor însă, fusta mini a cunoscut atât suişuri, cât şi coborâşuri. Deşi s-a mai întâmplat să piardă întâietatea în preferinţele femeilor, acest model a fost totuşi o prezenţă constantă pe podiumurile de prezentare. În prezent, aspectul său provocator a trecut oarecum în plan secundar, astfel că acum fusta mini se poartă deseori în combinaţie cu colanţi opaci şi cu cizme.
Colanţii
Primii colanţi au apărut în anul 1959, în Statele Unite. La scurt timp după aceea, în jurul anilor 1960, regăsim aceste piese vestimentare „împodobind“ picioarele europencelor, iar o dată ce fusta mini a dobândit supremaţia în modă, acest accesoriu a devenit indispensabil. Colanţii au o dublă utilitate: nu numai că dau o anumită eleganţă piciorului, dar sunt foarte confortabili.
Aspectul practic este cheia succesului colanţilor. Deşi atunci când au apărut pentru prima dată în lumea modei au fost catalogaţi drept „scandaloşi“, colanţii au fost foarte repede „adoptaţi“ de tinere, care au renunţat fără nici o ezitare la dresurile atât de populare până atunci.
O dată cu trecerea timpului, colanţii au fost supuşi la tot felul de schimbări şi experimente (culori ţipătoare, motive care mai de care mai excentrice, paiete, sclipici), dar au şi „profitat“ din plin de progresul tehnologiei, o dată cu apariţia lycra devenind mai confortabili, mai practici şi mai uşor de purtat.
Dominaţia pret-a-porter
Conceptul de pret-a-porter a apărut în anul 1947. Termenul desemnează obiectele vestimentare produse în serie şi care nu sunt create pe măsuri. În anul 1958, Jacques Heim, preşedintele sindicatului croitoriei de lux de la acea vreme, a lansat „creaţiile vestimentare pret-a-porter“.
Materiale din ce în ce mai comode, producţia în masă, copierea creaţiilor marilor designeri, toate acestea definesc hainele pret-a-porter. Această „tendinţă“ a devenit rapid foarte populară în primul rând pentru că le-a dat femeilor posibilitatea de a se îmbrăca elegant şi la modă fără să plătească sume exorbitante. Însă nu trebuie să uităm nici faptul că pret-a-porter înseamnă mai multe colecţii create pe an, prin urmare reprezentantele sexului frumos au de mai multe ori pe an „motive“ pentru a da o raită prin magazine.
Noile materiale
Cu fibrele naturale sau sintetice pe care le-a scos pe piaţă, evoluţia industriei textile reprezintă o adevărată revoluţie. În anii 1980-1990, hainele devin mai confortabile, sunt produse din materiale antiperspirante şi sunt create în aşa fel încât să se adapteze variaţiilor de temperatură. După anul 2000, lenjeria intimă este atât de fină şi de comodă încât devine ca o a doua piele, iar dresurile şi colanţii ajută la menţinerea sănătăţii, îndepărtând senzaţia de „picioare grele“, hidratând pielea sau ajutând la slăbit.
În prezent, mai mult ca niciodată, hainele nu mai sunt doar o obligaţie socială, ci au devenit un aliat: nu le mai alegem doar pentru aspectul lor estetic, ci şi pentru calităţile „tehnice“, care ne fac să ne simţim mai bine în pielea noastră.