6.2 C
Craiova
vineri, 29 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDaewoo Romania - intre speranta si realitate

Daewoo Romania – intre speranta si realitate

Concernul american GENERAL MOTORS a semnat un acord de principiu pentru preluarea controlului efectiv asupra constructorului sud-coreean DAEWOO MOTOR. Acordul prevede preluarea a patru uzine DAEWOO, doua in Coreea de Sud, una in Vietnam si una in Egipt. Despre soarta uzinei din Romania nu se stie cu certitudine decit ca nu a fost inclusa in aceasta intelegere. Speculatiile si zvonurile au inceput sa apara si ele ii afecteaza in primul rind pe angajatii uzinei de la Craiova.

In timp ce, la Seul, la mii de kilometri, se decide soarta uzinelor DAEWOO din afara Coreei, la fabrica din Craiova activitatea se desfasoara ca si pina acum. Din cei aproape 3.600 de angajati, 1.000 sint intr-o forma de somaj tehnic, fiind retribuiti cu 75% din salariu si pastrarea celorlalte drepturi. Aceasta masura nu este insa de natura sa ii ingrijoreze pe salariati, nefiind tocmai noua la DAEWOO Romania. Vicepresedintele Sindicatului Liber DAEWOO AUTOMOBILE, Mircea Baloiu, declara ca oamenii s-au obisnuit ca atunci cind nu sint comenzi suficiente sa fie trimisi acasa pentru perioade determinate. „In pofida zvonurilor care circula prin uzina, oamenii sint linistiti, mai ales ca salariile sint platite fara intirziere, iar semnalele din partea conducerii uzinei sint pozitive“, spune liderul de sindicat.

Un alt argument care ar trebui sa ii linisteasca pe salariatii DAEWOO este, in opinia lui Mircea Baloiu, acela ca, in luna iulie, s-a incheiat un nou contract colectiv de munca pe perioada 2001 – 2005. In baza acestuia, in cazul unor disponibilizari, compania se obliga sa plateasca salarii compensatorii in functie de vechimea in munca. Pentru angajatii care au o vechime de pina la cinci ani, compensatiile vor reprezenta sase salarii medii brute, pentru cei care au o vechime de pina la 15 ani, compensatiile vor fi de noua salarii, iar salariatii cu vechime mai mare de 15 ani vor primi sume compensatorii echivalente cu 12 salarii. Salariul mediu brut la SC DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA este de 6.500.000 de lei pe luna.

Conducerea DAEWOO ROMANIA isi pastreaza optimismul

Presedintele DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA, Sungyang Cho, declara ca uzina de la Craiova are, din punct de vedere financiar, un flux de numerar sanatos, fara probleme de lichiditati, ceea ce ii asigura stabilitatea financiara. El apreciaza ca semnarea memorandumului de intelegere intre GENERAL MOTORS, DAEWOO MOTOR Coreea si creditorii companiei coreene nu schimba statutul si stabilitatea financiara a societatii din Romania. De asemenea, purtatorul de cuvint al societatii, Valeriu Tones, declara ca „DAEWOO AUTOMOBILE Romania isi va continua activitatea de productie si va incerca in continuare sa se impuna pe piata romaneasca prin automobile cu standarde de inalta calitate“.

Oamenii ramin cu speranta

In rindul salariatilor DAEWOO AUTOMOBILE Romania este o oarecare stare de confuzie, insa oamenii isi pastreaza calmul, intelegind ca inca nu au motive clare de ingrijorare. „Stiu sigur ca GM nu ne-a preluat. Ma tem pentru pierderea locului de munca si la fel cred si colegii mei“, afirma P.C., lacatus mecanic. El nu s-a gindit insa sa isi caute un alt loc de munca.

Pentru angajatii mai vechi, starea de incertitudine nu este o noutate: „Noua nu ni s-a comunicat nimic despre actuala situatie a fabricii. Pot sa va spun doar ca de 14 ani, de cind sint angajat aici, numai asta aud: se da afara, se da afara. Nu stiu ce sa mai cred“, afirma A.I.

Multi se bazeaza pe o logica elementara, sustinind ca nu se poate inchide o uzina care merge bine si in care s-a investit foarte mult.

„Asteptam sa vina americanii. Nu se pune problema vreunei disponibilizari. Sint convins ca nu o sa fie nimeni dat afara. Este prea serioasa firma“, este de parere I.C., sofer.

Toti angajatii uzinei DAEWOO din Craiova spera ca isi vor pastra locurile de munca. „Am citit in presa ca ne-a preluat GENERAL MOTORS, ca o sa continuam sa fabricam autoturisme Matiz. Noi oricum producem pentru China si Venezuela in fiecare luna. Nu cred ca o sa se inchida uzina“, spune C.M.

Guvernul este acuzat ca nu s-a implicat destul

Vicepresedintele Sindicatului Liber Daewoo, Mircea Baloiu, spune ca uzina are comenzi si chiar sint lansate noi modele la Salonul Auto Bucuresti. In prima zi a salonului au fost lansate berlina Lanos, vehiculul de teren Tacoma si limuzina lux Magnus, care vor fi puse in vinzare in a doua jumatate a anului viitor. De asemenea, liderul de sindicat este increzator ca, din luna noiembrie, DAEWOO AUTOMOBILE Romania va beneficia de facilitati similare celor acordate producatorului francez RENAULT, ceea ce va imbunatati sansele uzinei de a supravietui. Liderul de sindicat este insa nemultumit ca guvernul nu s-a implicat mai mult pina acum pentru sustinerea intereselor unei societati la care detine 49% din actiuni. Mircea Baloiu afirma ca recent a ramas surprins cind un membru al guvernului si-a demonstrat lipsa de informare in ceea ce priveste situatia uzinei, mai ales ca era unul dintre factorii responsabili desemnati sa analizeze aceasta problema.

Cel mai rau scenariu

Creditorii concernului coreean declara ca majoritatea celor 13 uzine DAEWOO din strainatate, excluse din acordul de preluare, vor fi probabil lichidate. Intr-un raport intocmit de Korea Development Bank, principalul creditor DAEWOO, se arata ca uzinele „abandonate“ vor fi supuse unui program de restructurare in vederea vinzarii catre alti parteneri. In cazul in care nu isi vor gasi un cumparator, ar putea intra in procedura de lichidare. Cele sase uzine excluse din intelegerea incheiata intre creditorii Daewoo si GM sint cele din Romania, Polonia, India, Ucraina, Uzbekistan si Iran.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS