Pe Drumul European 70, care tiveste colosul de beton si otel de la Portile de Fier I, prin care Dunarii i s-a pus zabala, vintul sufla nebuneste. De parca ar fi scapat din cotul Siberiei. Pe jos, deplasarea este anevoioasa. Nici daca incerci sa imprumuti aerodinamica avionului Concorde nu ai cine stie ce spor. De pe cocoasa drumului, jos, ti se arata o priveliste cu care nu ai ocazia sa te intilnesti in fiecare iarna. In fata barajului de la PF I, in amonte, ca sa folosim termeni din navigatie, gerul a asternut pod de gheata. Cu o… deschidere de vreo 250 de metri si un „suport“ de 3-5 cm. Pe o astfel de carare, poti intra in spatiul Schengen pe ocolite. Daca nu uiti sa porti cu tine pasaportul mortii.
Iesirea din ecluza romaneasca este blocata. Intr-o incercare de evadare din strimtoarea ghetii, vasul Celiabinsk s-a asezat un pic de-a curmezisul. In spatele lui, „unitatile“ au inghetat ca si antemergatorul. E o imagine ce-ti sugereaza inclestarea dintre natura si tehnica. Pe moment, prima a cistigat. Peisajul este animat doar de miscarile agitate ale unei persoane aflate in cabina de comanda si de iesire la rampa a jandarului aflat in paza. Vigilent, nevoie mare. Asa a invatat el, ca inghetarea Dunarii e secret militar. Musai sa fie aparat cu arma in mina. Si, in vreme ce Dunarea ingheata la Drobeta Turnu Severin, informatiile curg sau trebuie sa curga de la Bucuresti. C-asa se intimpla in transparenta. Cind dai de dimbul informatiilor, transparenta se transforma in… „transperant“ (stor n.r.) dublu. Nu mai conteaza ca vietile unor marinari pot fi puse in pericol. Blindajul informatiilor infrumuseteaza imaginile boierilor pe stil nou.
Primele batai de clopot…
Primele avertismente despre posibilele pericole pentru navigatori, generate de sloiurile care curgeau pe Dunare, au fost date de specialistii de la Statia hidrologica Dunarea. Vineri, 4 ianuarie, ei au constatat ca golfurile Slatinic, Tirziului, Cerna, Eselnita si Mraconia inghetasera complet, iar in golfurile Vodita, Bahna, Dubova se formase gheata pe 50-80% din suprafata. Din cauza unui sistem greoi de informare, ca doar ministrul cu pricina ne trimite la birourile de presa ale ministerelor, avertismentele au fost receptionate gresit, iar autoritatile locale care puteau interveni n-au facut-o, asteptind ordinele de la imparatie. Ca, deh!, soarele tot de la Bucuresti rasare. Asa se face ca au aparut situatii care au pus in pericol viata marinarilor si au perturbat circulatia pe Dunare.
Printre sloiuri, de la Moldova Veche la Portile de Fier II
Portul Moldova Veche este complet inghetat. Sint prinse in mrejele ghetii cele sase barje ale impingatorului Giurgiu 13. Deocamdata, nu sint probleme cu acestea. Sloiurile care s-au scurs pe Dunare au creat un pod de gheata la Portile de Fier I. Asa ceva nu s-a mai intimplat din iarna ’84-’85. Pe 4 ianuarie, prin ecluza romaneasca a reusit sa se strecoare impingatorul ucrainean Zorinc, cu cele cinci barje incarcate cu minereu pentru sirbi. Asta, dupa ce cu doua zile inainte, in zona Vrancea, din cauza furtunii, doua barje s-au desprins si au esuat pe mal. Convoiul s-a refacut si a reusit sa evite strimtoarea ghetii prin ecluza de la PF I. Nu au avut insa noroc si marinarii de pe convoiul ucrainean Celiabinsk. Acesta, fiind prins in menghina ghetii, in amonte, a blocat ecluza. Asupra incarcaturii si a posibilitatilor de deblocare se pastreaza tacerea.
Ordinele de sus sint foarte stricte. Probabil, ca sa nu mai scrie presa ce vrea ea. In privinta posibilitatilor de deblocare, parerile sint impartite. Unii sustin ca e o copilarie sa incerci sa spargi gheata cu o nava avind o astfel de destinatie. Altii sint adeptii ruperii podului de gheata, prin cresterea si scaderea nivelului lacului de acumulare. Oricum, repetam, indemnul de a apela la birourile de presa de la centru, in cazul nostru, la Ministerul Transporturilor, Lucrarilor Publice si Locuintei, nu este ideea cea mai buna. Dunarea ingheata la Drobeta Turnu Severin si informatiile curg, sau trebuie sa curga, de la Ministerul Transporturilor, Lucrarilor Publice si Locuintei Bucuresti. Se pare insa ca si pe acolo s-a format un pod de gheata. Pina va fi „dinamitat“, conform Legii informatiilor, vor mai curge multe sloiuri pe Dunare. Sloiuri care au inceput sa se adune si la barajul Portile de Fier II, unde doua convoaie incercau ieri sa-si croiasca drum prin ecluza romaneasca.
Inghetarea Dunarii-secret militar
E simbata, 5 ianuarie. Acele ceasornicului se indreapta spre ora 15.00. Viforul zgiltiie geamurile de la ghereta gindacului aflat in post. Chiar la citiva metri de vasul impresurat de gheata, silueta bravului ostas ne aduce aminte de celebrul strajer Vlad Istrate, care facea, ei, ce facea?, strajuia noaptea, in schimbul trei. Doar ca bravul nostru aparator de obiectiv veghea ziua, si nu luna poleia acoperisul, ci gerul poleia apele Dunarii. Incercam sa ne facem paravan unul la altul si sa luam citeva imagini. Albastrelul din ghereta isi aduce aminte ca inghetarea Dunarii este secret militar. Iese. Vintul ii sufla in urechile clapauge, ca in niste ferestre deschise. Ii tulbura si creierasul. Urla: „Ba! Plecati, ba! Halt!“. Iata noua somatie a jandarmilor. Si ca sa te convinga ca „ba“-ul lui nu este soldatesc, mucea face o miscare de rotatie, ca si cind cureaua armei i s-ar fi agatat de ureche si pune automatul pe noi. Mucea nu-si da seama ca nu are ce apara. Din drum, totul se vede ca-n palma. Basca faptul ca nu avea nici un unghi de tragere. Oricum, ne pare bine ca nu i-a scapat degetul pe tragaci si sintem bucurosi ca, in Romania, circulatia informatiilor se apara cu pistolul mitraliera!