7.3 C
Craiova
sâmbătă, 2 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOltenii nu fac cinci drumuri pentru un act notarial

Oltenii nu fac cinci drumuri pentru un act notarial

Ei platesc insa mai mult

Autentificarea unui act va da mai mari batai de cap romanilor. Prin Ordonanta de Guvern 36/2002, privind taxele si impozitele locale, au de pierdut cetatenii, notarii si statul. Asta pentru ca, de la 1 ianuarie 2003, taxele de timbru judiciare si extrajudiciare, dar si cele notariale se varsa la bugetul local al comunei sau orasului unde se afla bunurile respective. De asemenea, taxele fixe s-au majorat cu 500 la suta, iar taxele procentuale, cu 70 la suta.

Notarul Gheorghe Ciovica, vicepresedintele Camerei Notarilor din Romania, spune ca aceasta lege ii determina pe cetateni sa nu mai apeleze la notari si sa faca acte de mina: „Cetatenii trebuie sa plateasca mult mai mult. Acest lucru ii determina sa nu mai vina la notariat pentru a obtine titluri autentice. De la intrarea in vigoare a legii, activitatea noastra s-a diminuat simtitor. Am mai vorbit cu doi colegi si ei au aceeasi problema“.

In schimb, pentru a evita punerea pe drumuri a cetatenilor, notarii doljeni au luat masura de a constitui un cont comun unde sa fie varsate toate taxele notariale care trebuie sa ajunga in bugetele primariilor. Conform noii legi, cetateanul care dorea sa autentifice un act, dar nu avea notar in comuna venea la notar in oras, se intorcea in localitatea unde erau bunurile pentru a plati taxa la bugetul local, iar apoi se intorcea la notar pentru autentificarea contractului. Aceasta situatie a fost evitata in Dolj, inca de la inceput: „Am vorbit cu presedintele Consiliului Judetean Dolj sa varsam toti banii intr-un cont, iar ei sa vireze banii catre primarii. Taxa pentru bugetul local o vor plati la notar, pentru ca ni se vor da niste chitantiere, iar cetateanul primeste doua chitante: una pentru onorariu si una pentru taxa bugetului local“, a mai spus Gheorghe Ciovica.

Principala problema ramine insa majorarea taxelor. Spre exemplu, daca pina anul trecut se plateau 50.000 de lei pentru autentificarea actelor de partaj, acum se platesc 257.000 de lei, iar pentru o copie legalizata, pretul a crescut de la 3.000 de lei la 15.000 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS