Un control recent facut de primarie la Regia Autonoma de Transport (RAT) Craiova concluzioneaza ca in 2004 unitatea putea evita cheltuieli suplimentare de aproximativ 11 miliarde de lei daca era corect gestionata. Pierderile regiei se mentin ridicate, cu toate ca anul trecut a primit de la bugetul local 81,5 miliarde de lei, fata de 53,4 miliarde, cit a primit in 2003.
O prima cauza a pierderilor inregistrate de RAT anul trecut au fost, conform comisiei de control, stocurile mari de materiale, piese de schimb, combustibili si lubrifianti, acestea ridicindu-se la aproape 8,5 miliarde de lei, fenomen care a dus la imobilizari de mijloace circulante. Ponderea mare o reprezinta piesele de schimb, in valoare de 5,6 miliarde de lei, in conditiile in care parcul auto a fost innoit cu 44 de minibuze tip IVECO si 12 autobuze BMC. Din aceasta cauza nu au fost achitate din datoriile catre bugetul statului sau catre diferiti furnizori. La sfirsitul lunii noiembrie 2004, acestea totalizau 45,7 miliarde de lei, dintre care 13,9 miliarde numai penalitati.
Plati preferentiale catre furnizori
De asemenea, la o analiza a platii datoriilor unitatii, s-a constatat ca acestea s-au facut preferential catre anumiti furnizori (spre exemplu, SC BARIS SRL, SC ADGAI SRL, SC EUROCAR SRL), in dauna obligatiilor catre bugetul de stat, care au generat dobinzi si penalitati aferente anului 2004, in suma totala de peste 8,9 miliarde de lei. Acest lucru a avut ca repercusiuni cresterea nejustificata a cheltuielilor, fapt care a generat pierderile de anul trecut. Alta cauza care a condus la generarea pierderilor au fost cheltuielile cu salariile, care in structura totala a cheltuielilor reprezinta 44%, adica peste 98 de miliarde de lei in 11 luni. Raportul de control mentioneaza ca, desi regia inregistra pierderi, salariile au fost majorate cu 11%, incepind cu 1 octombrie 2004, dar aceasta cota a fost mai mare pentru anumite categorii de personal si incepind mai devreme. Cheltuielile suplimentare au fost si aici de peste 720 de milioane de lei.
Cheltuieli suplimentare de aproape 1,2 miliarde in favoarea SC BARIS SRL
In ceea ce priveste cheltuielile materiale (piese de schimb, anvelope, carburanti si lubrifianti), acestea au fost de peste 72 de miliarde de lei, din care peste 46 de miliarde s-au dat numai pe carburanti. Aici se impun mai multe precizari. In primul rind, avind in vedere cantitatile ari de motorina cumparate, legea impunea organizarea unei licitatii publice, lucru care nu s-a respectat. Cele mai mari cantitati de motorina (peste 1.000 de tone) s-au achizitionat de la SC BARIS SRL, care practica in momentul respectiv cele mai mari preturi de pe piata. Controlorii trimisi de primarie au calculat ca, prin comparatie cu preturile practicate de SNP PETROM SA, spre exemplu, s-au cheltuit in plus aproape 1,2 miliarde de lei, lucru care a contribuit la pierderile inregistrate de regie anul trecut.
Ocroteala si insotitoarea, voiaj in Japonia pe banii regiei
Alt aspect al controlului se refera la deplasarile in strainatate ale directorului general al regiei, Iulian Ocroteala. In luna mai 2004, acesta a participat, in calitate de reprezentant al Uniunii Române de Transport Public (URTP), la a zecea Conferinta Internationala pe tema Mobilitatii si Transportului Persoanelor in Virsta si cu Handicap, care a avut loc in Japonia. Desi acesta reprezenta URTP, cheltuielile au fost suportate din bugetul de deplasari al RAT Craiova. Valoarea totala a cheltuielilor: 170,3 milioane de lei. Directorul Ocroteala a fost insotit la conferinta de o persoana, Ana Plosca, aceasta nereprezentind nici RAT Craiova si nici URTP. Cu toate acestea, bugetul regiei a suportat cheltuielile: bilete de avion, cazare, masa etc.
Fata de cele mentionate, raportul de control conluzioneaza ca, daca s-ar fi evitat costurile suplimentare mentionate, in valoare totala de peste 11 miliarde de lei, RAT Craiova ar fi inregistrat rezultate pozitive.