Autoritatea judeteana a platit SC Lucrari Drumuri si Poduri SA 1,3 miliarde de lei pentru lucrari sau materiale fictive sau deja achitate
Controalele Camerei de Conturi Dolj efectuate anul trecut au scos la iveala o serie de nereguli financiare la Consiliul Judetean (CJ) Dolj si la Consiliul Local (CL) Craiova, ale caror conduceri au cheltuit banii publici in total dispret fata de lege. Conform constatarilor inspectorilor Camerei de Conturi, consiliul judetean a adus un prejudiciu bugetului propriu de 1,3 miliarde de lei, la care se adauga dobinzi de intirziere de peste doua sute de milioane de lei, bani pe care autoritatea judeteana i-a cheltuit in anul 2003.
O prima transa de 330 de milioane de lei a fost platita in mod necuvenit de CJ catre societatea comerciala Lucrari Drumuri si Poduri SA la care este unic actionar. Acest lucru s-a intimplat prin acceptarea la plata de catre CJ a situatiei de lucrari in care erau trecute 1.179 de ore de functionare, care nu se puteau justifica pe baza consumului de motorina. Desi in evidentele SC LDP SA era inscrisa o anume cantitate de motorina folosita pentru executarea unor lucrari de reciclare a drumurilor judetene, CJ a platit un numar mai mare de ore pentru folosirea unui utilaj si a unui autogreder, ceea ce insemna ca utilajele LDP consumasera mai multa motorina decit in realitate, cu toate ca situatia statea exact invers. Tot catre LDP a platit CJ in mod necuvenit si suma de 412 milioane de lei. Conform constatarilor inspectorilor Camerei de Conturi Dolj, pentru a justifica provenienta materialelor folosite la executarea lucrarilor de covoare bituminoase, LDP a anexat la situatia de plata pentru decontare procese-verbale din care rezulta ca respectivele materiale au fost „descoperite in urma curateniei care se face in depozite“, dupa cum reiese din constatarile inspectorilor. In felul acesta, spun cei invinuiti de irosirea banilor publici, s-au recuperat anumite cantitati de fier, calcar sau bitum. Incercarea de a demonstra ca au facut de fapt economie la buget si ca nu au aruncat pe fereastra banii publici nu a tinut in fata inspectorilor. La control, acestia au descoperit ca la data cind reprezentantii LDP au avut o „revelatie“ si au gasit anumite cantitati de materiale, acestea nici macar nu mai erau inregistrate in gestiunea unitatii. Singura concluzie logica pe care au tras-o inspectorii a fost aceea ca valoarea materialelor mai fusese achitata o data din fondurile alocate de consiliul judetean, ceea ce inseamna ca cel putin o data in situatia de plata au fost inscrise date nereale.
Consiliul judetean a platit ca popa, de doua ori
Surprizele nu s-au oprit insa aici. Camera de Conturi a decoperit alte 633 de milioane de lei aruncate pe fereastra de consiliul judetean, bani care au fost platiti tot catre SC Lucrari Drumuri si Poduri SA, in felul acesta autoritatea judeteana furindu-si singura caciula, deoarece societatea cu pricina este detinuta in proportie de 100% de CJ. In urma controlului, inspectorii au constatat ca lucrarile de tratamente bituminoase contractate de LDP la pretul de 35 de milioane de lei pe kilometru nu au fost executate si decontate conform negocierilor si contractului semnat. In schimb, LDP a incheiat un contract cu alta societate, SC Sorocam SRL Craiova, cu care a negociat acelasi pret de 35 de milioane de lei pe kilometru. Potrivit contractului si negocierilor anuale dintre consiliul judetean si LDP, lucrarea trebuia insa executata fara intermediari. Din aceasta cauza, au concluzionat inspectorii Camerei, recapitulatiile de devize au fost platite de doua ori, suma la care au fost calculate dobinzi de peste o suta de milioane de lei.
Regia de Termoficare face bani pe spinarea populatiei
Nereguli a descoperit Camera de Conturi si la Consiliul Local Craiova. In urma unui control, inspectorii au scos la iveala faptul ca tariful de distributie a energiei termice fusese recalculat, stabilindu-se un nou tarif, mai mic, pentru o gigacalorie, unitatea de masura a agentului termic livrat de Regia de Termoficare. Conform constatarilor, pretul mai mare de furnizare a energiei termice s-a datorat faptului ca regia a inclus in pret si amortizarea mijloacelor fixe apartinind domeniului public. In felul acesta, regia datora primariei aproape 450 de milioane de lei rezultate in urma recalcularii tarifului. Diminuarea s-a bazat pe faptul ca amortizarea mijloacelor fixe nu reprezenta un elemen de costuri, deci nu putea fi luata in calcul la stabilirea tarifului de distributie. Comparind valoarea subventiei decontata in noiembrie 2003 cu valoarea subventionata recalculata, inspectorii Camerei de Conturi au stabilit ca primaria a platit in plus aproximativ o suta de milioane de lei.