4 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFirmele-fantoma din Dolj dispar la toamna

Firmele-fantoma din Dolj dispar la toamna

Societatile comerciale fantoma din Dolj sint pe punctul de a disparea de pe piata. 5.400 de firme aflate in baza de date a Oficiului Registrului Comertului Dolj sint in situatia de a fi dizolvate pentru ca nu si-au depus bilantul contabil sau nu si-au preschimbat certificatul de inmatriculare. Inceputa in urma cu aproximativ sase luni, campania de „curatare“ a mediului economic doljean a inceput sa dea roade dupa ce reprezentantii Registrului au identificat firmele cu probleme si le-au pus pe lista neagra, lista care coincide cu cea a Finantelor doljene interesate mai mult ca oricind sa recupereze o parte din datoriile catre buget ale celor 5.400 de societati comerciale. Prioritatile celor doua institutii au fost directionate pe cai diferite in urma cu citeva luni, cind incercarile Registrului Comertului de a lichida societatile in cauza s-au lovit de rezistenta DGFP Dolj, care a facut numeroase recursuri la Curtea de Apel, soldate in cele din urma cu esecuri pe linie.


Cele 5.400 de firme in prag de lichidare risca sa strice datele statistice ale Doljului la capitolul numar de firme inregistrate, care, in prezent indica aproximativ 20.000 de societati, la acestea adaugindu-se persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale. Disparitia de pe piata a „fantomelor“ cu activitate economica indoielnica nu este insa un proces usor de indeplinit, trebuind mai intii respectate anumite etape birocratice, care nu fac altceva decit sa intirzie curatarea mediului economic, zdruncinat de nenumarate scandaluri financiare. O parte din firmele aflate pe lista neagra a Registrului Comertului au avut ca unic scop fraudarea bugetului de stat prin neplata contributiilor sociale sau prin efectuarea unor tranzactii dubioase, pe urma carora a ajuns in cele din urma si Parchetul General. Altele sint societati a caror activitate nu a mai adus profit patronilor, iar acestia le-au lasat sa „se stinga“ de la sine dupa ce, bineinteles, au vindut sau transferat toate bunurile care puteau fi valorificate pe piata. In felul acesta, dupa lichidarea lor, Finantele nu vor mai avea ce sa recupereze de la restantieri, raminind doar cu gaurile din svaiterul care reprezinta bugetul consolidat al statului.


„Le-au bagat in lichidare ca sa scape de probleme“


Directorul general al Oficiului Registrului Comertului Dolj, Gheorghe Celea, a spus ca statul ar putea sa recupereze din restante prin valorificarea bunurilor firmelor aflate in lichidare. „In sase luni de la pronuntarea de catre judecator a dizolvarii, administratorii respectivelor firme au obligatia sa numeasca un lichidator care va valorifica bunurile. Daca nu fac acest lucru, firma se radiaza din oficiu, iar eventualele bunuri ramin in proprietatea statului“, a declarat Celea. Tocmai pe acest lucru mizeaza si directorul Registrului, atunci cind spune ca patronii vor fi direct interesati sa numeasca un lichidator care sa valorifice pe piata bunurile in cauza. Salvarea bugetului de stat ar putea veni insa si din partea creditorilor, interesati, la rindul lor, sa-si recupereze creantele detinute la societatile datoare, printre acestia regasindu-se in majoritatea cazurilor Directia Generala a Finantelor Publice Dolj. Conform spuselor lui Gheorghe Celea, Finantele vor fi cele care vor numi lichidatorii judiciari, desi acestea au facut numeroase recursuri la Curtea de Apel impotriva Registrului, demersuri soldate cu esecuri pe linie. „S-au facut recursuri la Curte, iar majoritatea au fost respinse. Din cite am auzit, nici unul nu a fost cistigat“, a precizat Celea. La rindul sau, proaspatul director al DGFP Dolj, Silviu Dumitru, a declarat ca normal este ca, inainte de lichidare, Finantele sa faca un control fiscal pentru a stabili cu certitudine cuantumul restantelor si pentru a identifica bunurile care vor fi valorificate in contul datoriilor. „Le-au bagat in lichidare ca sa scape de probleme“, a spus Dumitru, referindu-se la patronii care si-au falimentat propriile firme.


Radierea – mai la toamna


In cazul in care, la sediile declarate ale societatilor cu probleme, Finantele vor gasi doar citeva birouri sau bunuri lipsite de valoare, acestea vor plati lichidatorul pentru valorificarea respectivelor active, nefiind exclus ca onorariul vinzatorului sa depaseasca valoarea recuperata in final. Cealalta varianta presupune ca suma platita lichidatorului sa fie achitata din fondul de lichidare aflat la dispozitia Tribunalului Dolj, caz in care statul nu va mai scoate nici un ban din buzunarul contribuabilului. „Fondul de lichidare este platit de patronul respectivei firme, suma care reprezinta 10% din taxele de registru. Nu stiu daca suma strinsa pina acum acopera plata onorariilor. Banii ii gestioneaza Tribunalul Dolj“, a mai spus Celea. La fel de incert este si termenul limita la care cele 5.400 de firme vor disparea definitiv de pe piata, cel mai probabil acest lucru incepind sa prinda contur o data cu intoarcerea din vacanta a magistratilor doljeni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS