Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) a elaborat de curând, la nivel national, un sistem pentru implementarea programelor scolare de consiliere si orientare care are menirea de a inlocui orele de dirigentie.
Potrivit reprezentantilor Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica (CJAP) Dolj, incepând cu anul scolar 2006-2007, orele de dirigentie vor fi scoase din programa scolara si inlocuite cu ore de consiliere si orientare scolara ce vor avea aplicabilitate la toti elevii (clasele I-XII). „De la toamna, orele de dirigentie vor disparea din programa scolara. Ele vor fi inlocuite de orele de consiliere si orientare scolara care vor avea anumite obiective si teme de dezbatere. Pentru ca acest program sa dea rezultate, la nivel national MEdC a stabilit o comisie nationala alcatuita din doi formatori de consiliere si alte comisii judetene cu 39 de formatori. Ambelor comisii le revine sarcina de a-i pregati mai intâi pe profesori, pentru ca acestia la rândul lor sa-i pregateasca pe elevi“, a spus Marinela Dumitrescu, coordonator CJAP Dolj, formator national. Potrivit sursei citate, in Dolj, aproximativ 4.230 de profesori sunt asteptati la aceste cursuri pentru a preda, incepând cu 1 septembrie 2006, noua disciplina de consiliere si orientare scolara.
Instrumente si perspective europene in scolile doljene
Programul de orientare si consiliere scolara vizeaza toate cadrele didactice – consilierii scolari, invatatorii, fostii diriginti, psihopedagogii, cadrele didactice debutante, consilierii responsabili cu probleme educationale si profesorii interesati in dezvoltarea de activitati de consiliere si orientare in cadrul programelor educationale.
Obiectivul programului este formarea si imbunatatirea abilitatilor si atitudinilor necesare pentru a dezvolta in rândul celor consiliati succesul personal, profesional si organizational. Acreditat de MEdC si de Centrul National de Formare a Personalului din Invatamântul Preuniversitar, cursul are urmatoarea tematica: orientare si consiliere educationala; dezvoltarea personala a elevilor; inteligenta emotionala si creativitatea; pregatirea pentru succesul in cariera; construirea si dezvoltarea echipei in organizatia scolara.
Competente dobândite
Spre deosebire de orele de dirigentie, potrivit specialistilor, orele de orientare si consiliere scolara urmaresc: constientizarea diferentelor in procesul de invatare intre copii si adulti, capacitatea de a utiliza tehnici si procedee de comunicare eficienta; intelegerea si aplicarea principiilor de invatare activa; dezvoltarea capacitatii de a aplica teoriile care stau la baza instruirii diferentiate – teoria inteligentelor multiple si teoria inteligentelor emotionale.