AVAS vrea să privatizeze producătorul de aeronave din Bănie pentru a treia oară în ultimii patru ani.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) anunţă că reia luni, 18 februarie, procesul de privatizare a Avioane Craiova SA, la care statul deţine 80,97% din acţiuni. Tentativele anterioare de transferare a pachetului majoritar de acţiuni în proprietate privată au eşuat începând din 2004. Ultimul proces de privatizare iniţiat în 2006 de Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Oficiul pentru Participaţiile Statului şi Privatizare în Industrie, a eşuat din cauză că autorităţile nu au căzut de acord cu singurul ofertant interesat de preluarea Avioane Craiova (consorţiul format din SC Aerofina SA Bucureşti, SC A5 Invest SRL Caransebeş, SC A2 Impex SRL Ploieşti şi SC Uzuc SA Ploieşti). AVAS susţine că discuţiile cu singurul ofertant nu s-au finalizat în termenul legal, adică până la data valabilităţii ofertei de privatizare. Acţionarul majoritar al Avioane Craiova anunţă că societatea din Bănie a înregistrat pierderi de 3,85 milioane de lei pe primele trei trimestre din 2007, din cauza creşterii cheltuielilor de exploatare. Avioane Craiova a fabricat aeronave mici de tip şcoală IAR 99 Şoim. În prezent, fabrica din Craiova produce ultimul aparat IAR 99 Şoim din lotul de opt avioane ce au fost contractate de Ministerul Apărării, repară un aparat IAR 99 Standard şi mai produce componente pentru industria aeronautică civilă (subansamble pentru avioanele AIRBUS, produse pentru compania belgiană SABCA), a declarat liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peţa.
„Nu o ducem bine“
Compania din Bănie a pierdut contracte importante din cauză că nu este definitivat transferul de acţiuni în proprietate privată. „În prezent nu o ducem bine, pentru că toate companiile cu care doream să încheiem contracte s-au oprit din cauza incertitudinii acţionariatului“, a menţionat Victor Peţa. De-a lungul existenţei fabricii, aceasta a pierdut contracte cu mari companii din lume din cauză că avionul tip şcoală fabricat în Dolj nu exista în dotarea armatei române. Ulterior, Ministerul Apărării a cumpărat de la Craiova mai întâi patru avioane, apoi încă opt. În fabrică mai lucrează 681 de oameni, jumătate faţă de acum cinci ani.
Eventualii ofertanţi interesaţi de producătorul de aeronave din Bănie se pot înscrie până pe 17 aprilie la privatizarea companiei.