„Industria de apărare n-a cunoscut din ’90 încoace nici măcar o perioadă scurtă de timp fastă, ci doar perioade nefaste. Ea a mers din rău în mai rău“, a declarat Teodor Atanasiu, preşedinte al AVAS şi fost ministru al apărării. Explicaţia dată de acesta a fost că, după ’90, România a pierdut comenzile pentru ţările aflate sub embargo, hotărând „să nu intervină cu investiţii, cu aport de capital, la societăţile comerciale cu capital de stat“, ceea ce a determinat „o decapitalizare, în timp, a acestei industrii“.
„Statul român a luat decizia ca inclusiv forţele armate sau poliţia, jandarmeria sau serviciile de informaţii să achiziţioneze pe bază de licitaţie, şi nu pe bază de ofertă către propria industrie. În aceste condiţii, nu întotdeauna industria noastră câştiga aceste licitaţii pentru contractele de înzestrare ale forţelor armate. (…) Statul român are şi câteva pretenţii pe care nu şi le onorează, ca plată“, a spus Atanasiu.
„Mai mult, nu există o lege a industriei de apărare. Abia acum este în parlament şi tot încercăm să o ducem la final. Aici nu poţi să îţi cucereşti pieţe externe, te adresezi unor guverne. Acele guverne achiziţionează arme. Nu poţi să te duci să întrebi printr-o ţară: «Care vreţi arme?» Şi atunci ai nevoie de o politică dublă. Ministerul de Externe şi ministerul care reprezintă producătorii trebuie să aibă împreună aceleaşi ţinte“, a declarat preşedintele AVAS. Susţinând că industria de apărare are nevoie de investiţii de capital masive, care trebuie atrase de la privaţi, Atanasiu a afirmat că oferta pentru SC Arsenal Reşiţa, lansată la privatizare de trei ani, va fi anunţată pe piaţă în luna mai. „Avem deja intenţii de privatizare pe care le-am primit, sper ca până în vară să avem şi o ofertă credibilă“, a afirmat Atanasiu. În ceea ce priveşte situaţia Romaero, societate cu capital majoritar de stat, Atanasiu a declarat: „Cred că în trei-patru luni îşi finalizează programul şi poate să intre în privatizare“. Întrebat dacă industria de apărare va avea aceeaşi soartă precum cea a cercetării, Atanasiu a răspuns că „trebuie să respectăm şi legislaţia europeană“, sens în care a discutat cu oficialii europeni pentru a condiţiona privatizarea Avioane Craiova de păstrarea obiectului de activitate.