De la Paşte, persoanele fizice autorizate (PFA) nu se mai înregistrează la primăriile de domiciliu, ci la Oficiul Registrului Comerţului. Cererea de PFA este foarte mare în ultima perioadă.
O ordonanţă de guvern de dată recentă întoarce întreaga procedură de înregistrare a persoanelor fizice autorizate (PFA) la Registrul Comerţului după ce, până pe 25 aprilie, dosarele se depuneau la primăriile de domiciliu ale solicitanţilor. Potrivit statisticilor de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), pe ţară au fost înfiinţate foarte multe PFA-uri, către finalul anului 2007 şi începutul lui 2008, pe motiv că foarte multe societăţi comerciale preferă să încheie contracte cu PFA decât să aibă angajaţi cărora să le plătească toate dările aferente către stat. Directorul Oficiului Registrului Comerţului Dolj, Gheorghe Celea, afirmă că în judeţ există în jur de 400 de entităţi de acest fel. De asemenea, persoanele care până la intrarea în vigoare a noului act normativ au apucat să depună dosarele la primării vor merge după aceeaşi structură veche, spune Celea.
Noile impuneri în materie fiscală au determinat creşterea numărului de PFA-uri şi în Dolj. Persoanele care aveau contracte de comision, adică erau plătite la comision, au fost nevoite ca din acest an să plătească, pe lângă impozitul pe venit de 16%, şi cota de contribuţii pentru asigurările sociale. Aşadar, o persoană angajată cu contract de comision contribuia, plus firma cu care avea contractul, în total cu 45% din venit la stat, sub forma impozitului şi a contribuţiilor aferente. În cazul în care persoana respectivă s-ar înregistra ca PFA, presiunea fiscală ar fi diminuată atât pentru angajat, cât şi pentru angajator. Multe astfel de persoane sunt şi încadrate cu carte de muncă la angajatorul respectiv, dar pentru un minim acceptat şi au şi contract de comision. Alte firme preferă să nu se mai împovăreze cu contracte de muncă, pentru care contribuţiile sunt chiar dublul salariului, ci preferă să încheie contracte cu PFA. Statisticile publicate pe site-ul ONRC arată că în Dolj s-au înmatriculat 86 de PF şi AF (asociaţii familiale) în luna decembrie a anului trecut şi 52 în ianuarie 2008, dar cifrele sunt mult mai mari în lunile care au urmat.
Acte necesare
Procedura de înmatriculare şi înregistrare a unei PFA este relativ simplă. Deşi în lege se spune că în maximum trei zile solicitantul se alege cu PFA cu acte în regulă, realitatea este alta. „Cu tot ce trebuie, durează şapte zile lucrătoare. S-a simplificat totuşi în sensul că, dacă depune azi cererea de rezervare de denumire, mâine poate avea răspunsul nostru şi poate să continuie procedura de înregistrare“, precizează Gheorghe Celea. Solicitantul trebuie să depună la dosar un act de identitate, un document prin care să arate că are drept de folosinţă asupra spaţiului unde urmează să aibă sediul profesional (contract de închiriere, de vânzare-cumpărare etc.), declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că îndeplineşte condiţiile legale de funcţionare (cele prevăzute de legislaţia de specialitate în domeniul sanitar-veterinar, de protecţie a mediului şi protecţie a muncii), cazierul fiscal. Mai trebuie să aibă la dosar copii certificate după actele de studii din care să rezulte pregătirea profesională (dacă aceasta se cere) şi copii certificate care să arate experienţa profesională, doar dacă este cazul.
Costă o nimica toată
Potrivit şefului ORC Dolj, costul pentru înfiinţarea, respectiv înmatricularea unei PFA este destul de mic: în jur de 75 de lei. Cele mai scumpe sunt eliberarea certificatului constatator privind autorizarea funcţionării – 30 de lei şi înregistrarea în Registrul Comerţului – 30 de lei. Restul sunt mici taxe de transmitere a declaraţiei pe propria răspundere către organele competente, iar pe solicitant îl mai costă şi obţinerea cazierului fiscal.