3.1 C
Craiova
luni, 25 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBanii publici, la secret

Banii publici, la secret

Ministerul Finanţelor precizează că ajutorul de 143 de milioane de euro se va aloca sub formă de sume nerambursabile, în nici un caz ca facilităţi fiscale. Deşi sunt bani publici, anexa privind ajutoarele de stat este totuşi confidenţială.

În urmă cu câteva zile, după cum precizam în GdS, Comisia Europeană a autorizat acordarea de ajutoare de stat de 143 de milioane de euro pentru compania Ford, care a cumpărat fabrica de autoturisme din Craiova. Banii vor fi utilizaţi pentru cele două proiecte investiţionale pe care Ford le dezvoltă din Bănie pentru producerea de autoturisme, respectiv de motoare. Comisia Europeană a aprobat acordarea respectivului ajutor de stat regional, pe motiv că se prefigurează că respectivele investiţii ale Ford vor contribui la „creşterea numărului de locuri de muncă, stimularea investiţiilor altor companii furnizoare, transfer de tehnologie de vârf şi, în consecinţă, stimularea dezvoltării regiunii de sud-vest a României“, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene. Ajutorul de stat regional, în conformitate cu directivele europene, se referă la sprijin nerambursabil din partea statului pentru proiectele mari de investiţii care vizează dezvoltarea unei regiuni geografice, în cazul nostru, Oltenia. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) explică faptul că un asemenea sprijin financiar din partea statului se face numai pentru proiecte investiţionale de anvergură, în condiţii clare stabilite de Comisia Europeană.

 

„Sume nerambursabile“, în anexe confidenţiale

 

Fiind vorba despre un ajutor de stat regional, acesta va fi pus în aplicare prin intermediul Ministerului Economiei şi Finanţelor. „Ajutorul de stat va fi acordat sub formă de sume nerambursabile alocate de la bugetul de stat şi nu sub formă de facilităţi fiscale. Comisia Europeană a evaluat măsura ca fiind compatibilă cu dispoziţiile Liniilor Directoare privind ajutorul de stat regional în vigoare în perioada 2007-2013 şi cu reglementările referitoare la proiecte mari de investiţii“, a anunţat Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF). Ajutorul de stat va fi destinat „finanţării cheltuielilor eligibile aferente celor două proiecte, care constau în echipamente, utilaje şi instalaţii destinate realizării celor două proiecte de investiţii“, se mai arată în comunicatul MEF. Cu toate acestea, ministerul nu informează care vor fi modalităţile concrete prin care Ford va primi banii.

De menţionat că Ford va investi pentru realizarea celor două proiecte aproximativ 600 de milioane de euro. Reprezentanţii AVAS susţin că americanii au solicitat ajutor de stat regional încă din faza negocierilor. Eventualitatea primirii unui astfel de ajutor de stat a fost prevăzută în contractul de vânzare-cumpărare încheiat între AVAS şi Ford Motor Company. La Capitolul 6 din contract (denumit „Condiţii suspensive“) se precizează modalitatea prin care va fi notificată Comisia Europeană despre ajutorul regional cerut de Ford, iar detaliile se regăsesc în Anexa 4 la contract (referitoare la acordarea ajutorului de stat). Numai că anexa respectivă are caracter confidenţial şi nu poate fi dată publicităţii. Deşi este vorba de bani publici, reprezentanţii Ford România susţin că respectiva anexă nu este „relevantă“. „Anexa 4 se referă la acordarea ajutorului de stat şi a avut caracter confidenţial încă de la semnarea contractului, dar la acest moment nu mai are relevanţă pentru că este important ceea ce a considerat Comisia Europeană şi nu ceea ce a cerut Ford“, a spus Nadia Crişan, consultant pentru Ford.

Chiar şi MEF confirmă că unele aspecte legate de ajutorul de stat nu pot fi date publicităţii: „Versiunea neconfidenţială a deciziei Comisiei Europene va fi publicată în Registrul Ajutoarelor de Stat aflat pe site-ul CE“. Responsabilul pentru relaţiile cu mass-media din cadrul MEF, Cristian Marin, a precizat că anexa respectivă din contractul cu Ford „conţine clauze confidenţiale între părţi, probabil şi date secrete“.

 

Ce susţine Ford

 

Investiţiile Ford la Craiova vor dura în jur de patru ani. Consultantul Ford, Nadia Crişan, a declarat pentru GdS că plata celor 143 de milioane de euro se va face în tranşe, în funcţie de investiţiile pe care compania americană le face în fabrica din Bănie. „În momentul în care Ford finalizează prima etapă din investiţia propusă, atunci Ministerul Economiei şi Finanţelor verifică şi acordă prima tranşă din ajutorul de stat, în funcţie de investiţia noastră. Ultima tranşă va fi plătită peste patru ani, după ce noi ne încheiem programul de investiţii de 600 de milioane de euro“, a precizat Crişan.

 

Posibile ajutoare şi pentru alte firme

 

Decizia Comisiei Europene favorabilă Ford ar putea fi un precedent pentru alte companii aflate în proces de privatizare sau, mai bine zis, pentru pretendenţii acestora.

Dintre marile companii craiovene, fostul Daewoo este singurul care a primit până acum ajutor de stat regional. Reprezentanta AVAS, Adriana Tran, a explicat că Electroputere nu a solicitat un astfel de sprijin de la stat, dar este posibil ca pentru Avioane Craiova să se aplice aceeaşi soluţie ca în cazul Ford, dacă o va cere viitorul cumpărător al fabricii şi în funcţie de ce pachet investiţional oferă.

„Investitorul de la Electroputere Craiova şi-a asumat prin contract că preia toate îndatoririle societăţii şi nu a solicitat ajutor de stat. S-a angajat că face investiţiile prin propriile forţe. Avioane Craiova se află în proces de privatizare şi încă nu poate fi vorba despre ajutoare. Depinde de ce va dori investitorul“, a declarat resprezentanta AVAS.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII