4 C
Craiova
duminică, 24 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRomânii ar putea cumpăra doar 24 de avioane multirol

Românii ar putea cumpăra doar 24 de avioane multirol

România va cheltui 4,5 miliarde de euro pentru avioane şi elicoptere de luptă. Lockheed Martin a primit deja „Letter of Request“ pentru F-16.

 

Informaţiile vehiculate pe piaţa de armament, potrivit cărora România nu va mai cumpăra 48 de avioane multirol, ci numai 24, restul banilor de până la 4,5 miliarde euro urmând să fie distribuiţi achiziţiei de elicoptere de luptă, ne-au determinat să întrebăm Ministerul Apărării care este stadiul procedurilor privind achiziţia aparatelor de zbor. Potrivit aceloraşi surse, în şedinţa CSAT de după vacanţă se vor lua în discuţie toate aceste aspecte (câte avioane de luptă se vor cumpăra, câte elicoptere), precum şi care va fi procedura de achiziţie, licitaţie deschisă sau dialog competitiv. Tot atunci s-ar putea lua în calcul şi o posibilă amânare a procedurilor, cauzate de alegerile parlamentare din toamnă.

Deşi nu a răspuns tuturor întrebărilor, MApN a declarat că analiza caracteristicilor tehnico-economice a celor mai performante avioane multirol este aproape de final, deocamdată identificându-se „cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de Statul Major al Forţelor Aeriene“, disponibile pe piaţă şi aflate în dotarea altor state membre NATO. Acestea sunt F-16 (producător Lockheed Martin, SUA), JAS-39 Gripen (producător SAAB, Suedia), Eurofighter Typhoon (produs de un consorţiu de firme din Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania), F-18 E/F (producător Boeing, SUA) şi Rafale (producător Dassault Aviation, Franţa).

În urmă cu câteva luni, ministrul apărării, Teodor Meleşcanu, susţinea că MApN trebuie să înlocuiască, până în 2010, 48 de avioane MiG Lancer, bugetul alocat iniţial fiind de aproximativ 3,5 miliarde de euro. Tot atunci ministrul susţinea că programul de achiziţii va fi atribuit prin „dialog competitiv“.

 

F-35 este analizat cu interes

 

„Programul de înzestrare «Avionul Multirol» este destinat înlocuirii avioanelor MiG-21 Lancer din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA). La nivelul Consiliului de Supraveghere a Cerinţelor din Ministerul român al Apărării au fost aprobate, în luna iunie 2005, cerinţele operaţionale emise de SMFA pentru achiziţionarea a 48 de avioane multirol şi a suportului logistic iniţial. În luna iulie 2005, Consiliul de Achiziţii al Ministerului Apărării a aprobat studierea conceptului pentru acest program. Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare, prin Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, a finalizat elaborarea Studiului de Concept în luna aprilie a anului 2007“, notează MApN, precizând că România analizează cu interes şi „Programul F-35 JSF (Joint Strike Fighter, producător Lockheed Martin, SUA)“, avion reprezentând generaţia a cincia, care este în stadiu de dezvoltare şi urmează să înlocuiască avioanele F-16 ale mai multor ţări membre NATO.

 

Aparatele ar putea fi livrate din 2011

 

În vederea fundamentării procesului de decizie, în perioada 2005-2008, Ministerul Apărării a derulat activităţi de informare care au cuprins vizite de lucru ale unor delegaţii de specialişti şi trimiterea de cereri de informaţii către potenţialii producători, furnizori şi utilizatori de avioane multirol. Cererile de informaţii au cuprins întrebări în legătură cu caracteristicile tehnico-tactice şi performanţele de zbor, configuraţiile de echipare şi sistemul armament, sistemul logistic şi de mentenanţă, antrenamentul personalului, costurile de achiziţie şi de operare. Numărul de 48 de avioane de luptă reprezintă un maximum ce este luat în calcul pentru achiziţionarea de aparate de luptă multirol, în funcţie de resursele bugetare care vor fi alocate în acest scop şi pentru celelalte programe. Intenţia Ministerului Apărării este ca avionul multirol să intre în înzestrare începând cu anul 2011. Cele mai optimiste propuneri primite privind termenele de livrare localizează în timp livrarea primului avion la 3-3,5 ani de la semnarea contractului de achiziţie.

 

F-16 şi JAS-39 au fost deja testate

 

Pentru scopuri de planificare şi fundamentare în vederea obţinerii datelor referitoare la achiziţia avioanelor F-16, în luna decembrie 2007, Ministerul Apărării a trimis „Letter of Request“ referitoare la achiziţia a 24 de avioane F-16 C/D block 52 (nou-fabricate) şi a 24 de avioane F-16 C/D block 25 (aflate în excedent în inventarul Forţelor Aeriene ale SUA), în conformitate cu reglementările privind derularea asistenţei militare de securitate acordată Ministerului Apărării de către Guvernul SUA prin Foreign Military Sales – FMS. Ministerul Apărării a fost informat că partea americană va trimite „Letter of Offer and Acceptance“ – LOA în această lună. În martie 2008, o echipă de evaluare formată de specialişti din cadrul Departamentului pentru Armamente şi al Statului Major al Forţelor Aeriene a executat o activitate de testare şi evaluare în zbor a avionului JAS-39 Gripen şi a sistemelor de suport logistic şi de mentenanţă, la o bază a Forţelor Aeriene Suedeze. Echipa de specialişti a cuprins piloţi de testare şi operaţionali, precum şi ingineri din domeniul testării în zbor, al mentenanţei şi armamentului.

 

Preţuri unitare medii, cuprinse între 42 şi 10 milioane de dolari

 

„Departamentul pentru Armamente şi Statul Major al Forţelor Aeriene desfăşoară activităţi în vederea stabilirii configuraţiei de echipare a avioanelor F-16 C/D, care ar putea reprezenta o soluţie de achiziţie“, notează MApN, precizând că sunt în faza de planificare alte două activităţi similare, pentru evaluarea şi testarea avioanelor F-16 C/D, la baze aeriene din SUA, şi a avioanelor Eurofighter, activitate prevăzută a se executa în Italia.

Până în prezent, toate cele cinci tipuri de avioane multirol (F-16, JAS-39 Gripen, Eurofighter Typhoon, F-18, Rafale precum şi F-35 JSF – Joint Strike Fighter) sunt în curs de documentare şi evaluare la nivelul Ministerului Apărării şi reprezintă posibile soluţii de achiziţie în cadrul programului de importanţă strategică Avion Multirol pentru Forţele Aeriene Române.

Preţurile unitare medii ale acestor avioane (platforme) sunt situate între 42 şi 110 milioane de dolari, fără taxe şi comisioane.

Aceste preţuri nu includ muniţiile, modernizarea infrastructurii, instruirea personalului tehnic şi navigant, cheltuielile de operare şi mentenanţă pe durata de serviciu.

 

Suedezii vor să dea un impuls

 

Interesaţi deopotrivă să-şi vândă marfa şi să „impulsioneze“ economia României, reprezentanţii Gripen susţin că achiziţionarea unui nou avion de luptă implică o mare investiţie pentru orice ţară, fiind important ca banii contribuabililor „să fie cheltuiţi cu înţelepciune“.

„Aşa stând lucrurile, suntem bucuroşi să includem un pachet de offset ce va impulsiona economia României şi care va crea fonduri care pot fi folosite pentru a plăti avioanele Gripen. (…) Am sugerat Guvernului României că offset-ul poate cuprinde sectoare diferite ale economiei şi zone diferite ale ţării, incluzând totodată munca legată de avionul Gripen pentru industria aviatică naţională“, a declarat Richard Smith, directorul de marketing pentru România al Gripen International.

 

Americanii cred că economia noastră se va prăbuşi

 

La jumătatea lunii aprilie 2008, la numai o zi după ce Saab Gripen, producătorul avionului multirol JAS-39, anunţa că va scoate pe piaţă o nouă aeronavă, replica suedeză a F-35 produs de Lockheed Martin, René „Rod“ Rodriguez, directorul pentru dezvoltare de afaceri internaţionale al companiei americane, insinua că va avea foarte curând un anunţ privind achiziţionarea de avioane de către Guvernul României. „Nu suntem singurul fabricant american de avioane de vânătoare, dar România preferă F-16 altor produse ale concurenţei noastre“, a spus Rodriguez. În ceea ce priveşte dezinteresul americanilor pentru programul de offset, declaraţia lui Rodriguez vorbeşte de la sine: „Cumpăraţi offset-uri sau avioane de vânătoare? Lockheed Martin va face offset. Facem asta de peste 30 de ani şi avem o cifră de 42 de miliarde de offset-uri de succes în întreaga lume. (…) Dar nu trimit oameni acum să evalueze ce am putea cumpăra aici. (…) Prin adăugarea offset-ului, problemele vor fi poate rezolvate temporar, cât timp e offset-ul acolo. Dar după aceea, totul se va prăbuşi“, a susţinut Rodriguez.

 

Băsescu: Lipsa investiţiilor în armată produce pierderi

 

Aflat vineri la festivitatea de absolvire a Universităţii de Apărare „Carol I“, şeful statului, Traian Băsescu, a declarat că armata modernă are nevoie atât de diplomaţie, cât şi de capacitatea de a furniza securitate, aceasta din urmă, deşi costisitoare, prevenind riscurile la adresa interesului naţional.

„Diplomaţia trebuie însoţită de capacitatea de a furniza securitate. Este un obiectiv pe care l-am susţinut în ultimii patru ani în calitate de şef al statului român, în calitate de comandant al Forţelor armate ale României“, a declarat şeful statului, precizând că, deşi această capacitate este şi costisitoare, „pierderile în lipsa investiţiilor în armată sunt mult mai mari şi nu sunt doar pierderi de credibilitate, sunt şi unele care în timp afectează chiar interesul naţional“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS