Tot mai multe magazine sunt pline cu afişe care anunţă reduceri de până la 70%. Socoteala de pe afiş nu se potriveşte însă cu cea de la casă, astfel că, înainte de a vă cumpăra un produs, ar fi bine să fiţi cu ochii în patru.
Magazinele au voie să recurgă la soldări/lichidări de stoc pentru sezonul de primăvară-vară, începând cu 1 august. Comercianţii pot vinde produsele la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie în perioada soldărilor (legea interzice comercializarea în pierdere în timpul vânzărilor promoţionale) după ce, în prealabil, au notificat primăriile că intenţionează să practice acest tip de vânzare, definit ca „orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea de soldare/soldări/solduri“.
Mult aşteptatul sezon al soldărilor se anunţă a fi o mare dezamăgire pentru clienţii magazinelor, comercianţii evitând această formă de reducere. „Până în prezent, o singură firmă ne-a notificat în acest sens. În următoarea perioadă, numărul lor ar putea să mai crească“, a declarat Carmen Licu, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova. Aceasta a explicat că, din experienţa ultimelor sezoane de soldări, se observă o tendinţă a comercianţilor de a aplica promoţii (varianta mai permisivă a vânzărilor cu preţ redus) şi nu soldări.
Reduceri maxime doar la câteva produse
Problema este că multe dintre promoţiile afişate de comercianţi sunt gândite doar pentru a atrage privirea şi nu pentru a proteja buzunarul eventualilor clienţi. Chiar dacă vitrinele sunt pline de afişe care anunţă reduceri de până la 70%, produsele la care a fost aplicată reducerea maximă sunt extrem de puţine. „Avem cămăşile astea, nişte maiouri (când am ajuns la locul unde erau, vânzătoarea şi-a dat seama că stocul se terminase – n.r.) şi cămăşuţele astea“ a fost răspunsul primit în postura de client. În alt magazin, nici măcar nu se ştia exact unde sunt astfel de produse. „Cele reduse cu 70% sunt printre restul produselor. Este, în general, marfa care a fost redusă de două ori“, a precizat alt comerciant. În plus, aceste produse nu sunt delimitate de cele cu reduceri mai mici. Mai mult decât atât, chiar dacă în vitrină sunt anunţate reduceri substanţiale, acestea nu se aplică la toate produsele aflate la vânzare.
Cum sunt dezinformaţi clienţii
Unii dintre operatorii economici care anunţă promoţii oferă informaţii incorecte şi incomplete privind preţul de vânzare: la unele produse se precizează doar preţul final, afişează doar procentul de reducere, fără a indica preţul iniţial sau cel final, sau nu se afişează procentul de reducere şi preţul nou.
Mai mult decât atât, unii comercianţi anunţă reduceri de 30%, 50% sau 70%, dar în realitate aplică un procent de reducere variabil, nu cel fix, anunţat în reclamă. „Reducerea de 30% se aplică de la preţul afişat. Preţul final se rotunjeşte“, a precizat o vânzătoare. Observând că nu sunt deloc lămurită, aceasta mi-a adus şi explicaţii suplimentare. „Adică sandalele acelea cu 80 de lei, la care vă uitaţi, costă 60 de lei şi nu 54 de lei“.
Strategiile de marketing ale comercianţilor craioveni nu se opresc însă aici. Fără nici o frică de amenzi sau respect pentru potenţialii clienţi, care ştiau preţurile iniţiale ale produselor, unele magazine din Craiova au postat afişul de reduce, dar produsele au rămas la preţul iniţial. O pereche de cizme de vară, care lunile trecute se vindea cu 160 de lei, după aplicarea unei reduceri de 40% (anunţate printr-un afiş vizibil) se vindea ieri la un preţ de… 160 de lei. Potrivit legislaţiei în vigoare, comercianţii care aplică astfel de metode riscă amenzi semnificative. „Cei care recurg la reclamă mincinoasă riscă amenzi de la 1.000 la 10.000 de lei“, a declarat Cosmin Călin, directorul coordonator al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC), care a explicat că până în prezent CJPC nu a făcut nici un control în acest sens.
Există şi magazine care şi informează corect cumpărătorii
În Craiova, există şi magazine unde clienţii sunt informaţi corect şi complet cu privire la perioada în care se aplică reducerile (intervalul de timp în care sunt aplicate reducerile, produsele care nu beneficiază de oferta respectivă, preţul iniţial, preţul final, procentul de reducere pentru fiecare produs). Numărul acestora este însă extrem de redus.