Tribunalul Dolj şi Curtea de Apel Craiova şi-au pasat una alteia dosarul prin care Ford a dat statul român în judecată, cerând iniţial 3,5 milioane de dolari. Acum instanţele se află în conflict negativ de competenţe, astfel că dosarul Ford versus statul român a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Aceasta trebuie să decidă care instanţă locală va judeca procesul.
Tribunalul Dolj şi Curtea de Apel Craiova îşi pasează dosarul în care Ford a dat în judecată statul român. Procesul intentat de Ford România statului român, în urmă cu câteva săptămâni, a fost înaintat ieri către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care trebuie să decidă ce instanţă doljeană are competenţa să judece cauza, Tribunalul Dolj sau Curtea de Apel. Ford a dat în judecată Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV), Direcţia Tehnici de Vămuire şi Control Vamal din cadrul ANV, precum şi Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova din cadrul ANV. Compania producătoare de autoturisme cere ca statul să îi restituie contravaloarea unor taxe vamale plătite deja de Ford către autorităţile respective. După calculele Ford, taxele vamale care fac obiectul litigiului s-ar fi ridicat iniţial la 3,5 milioane de dolari, fără TVA. Procesul fusese înregistrat pe rolul Tribunalului Dolj. Ieri a fost primul termen în dosar, însă instanţa a decis să înainteze dosarul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. „Cauza a ajuns la Curtea de Apel Craiova, care a trimis dosarul la Tribunalul Dolj, motivând că trebuie să se judece pe fond la Tribunal, pentru că este în raza sa teritorială. Astăzi de dimineaţă (ieri dimineaţă – n.r.) Tribunalul Dolj a trimis dosarul la Înalta Curte să decidă care instanţă din Craiova are competenţe să judece cazul. Tribunalul a motivat că este vorba despre o sumă de peste 500.000 de lei şi atunci nu este competenţa acestei instanţe. Aşteptăm să se pronunţe Înalta Curte“, a declarat, pentru GdS, directorul coordonator al Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale (DRAOV) Craiova, Mircea Matei, parte în acest dosar. Directorul DRAOV Craiova a explicat faptul că Ford a solicitat tardiv restituirea taxelor vamale (plătite deja către statul român). Compania nu a depus cererea în termenul stabilit de Regulamentele CE în vigoare, ci la ceva timp după expirarea acestor termene. Aşa cum GdS arăta recent, Ford a plătit taxe vamale pentru piese de schimb şi subansamble aduse din Coreea, care au suferit anumite modificări în fabrica din Craiova, după care au fost reexportate. Potrivit directorului Vămii, Ford a greşit încadrarea regimului vamal şi, în loc să ceară autorizaţie de „import temporar cu perfecţionare activă“, au cerut import definitiv, pentru care s-au plătit taxe. Ulterior, Ford a cerut schimbarea regimului vamal (astfel încât să i se restituie taxele plătite deja), dar nu a depus solicitarea în termenul stabilit de lege.
Ford susţine că nu a cerut o sumă fixă
Ford a confirmat că procesul a ajuns la Înalta Curte. Cât despre suma cerută, conducerea Ford susţine că a solicitat în instanţă doar anularea unor acte administrative. „Ford, în continuare, nu a cerut rambursarea unei sume fixe. Conform cererii iniţiale, Ford a solicitat doar anularea unor acte administrative“, a precizat, pentru GdS, Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România. Însă, în dosar este specificată o sumă calculată de Ford, sumă care, potrivit directorului DRAOV, este acum de 1,7 milioane de lei, adică aproximativ cinci milioane de dolari, deşi iniţial fusese 3,5 milioane de dolari.
„Implicit, anularea acelor acte administrative s-ar finaliza cu restituirea taxelor vamale către Ford. Suma respectivă este luată chiar din dosar. Există documente în acest sens“, a precizat directorul Mircea Matei.
Tribunalul a trimis dosarul la Înalta Curte
GdS s-a adresat Tribunalului Dolj, care a confirmat că dosarul Ford România a fost trimis la Bucureşti, instanţele locale fiind în „conflict negativ de competenţă“: „Tribunalul Dolj – Contencios Administrativ şi Fiscal, în data de 8.04.2010, în dosarul privind Ford România şi alţii, a admis excepţia de necompetenţă materială a Tribunalului Dolj şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Craiova – Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal. De asemenea, s-a constatat conflictul negativ de competenţă şi s-a dispus înaintarea dosarului cauzei către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă“. Soluţia poate fi atacată cu recurs în termen de cinci zile de la pronunţare.