Delta ACM va îmbunătăţi şoseaua Calafatului, iar italienii de la SECOL şi SCT Bucureşti ar construi Centura de Sud a Craiovei
Anul 2012 se anunţă unul cu lucrări de anvergură pe drumurile Olteniei, în general, şi ale Doljului, în special, întrucât au început sau urmează să înceapă din primăvară atât reabilitarea şoselelor care leagă Craiova de Caracal, de Calafat şi de Bechet, cât şi realizarea Centurii de Sud a Craiovei.
Craiova – Caracal,
gata mai devreme
Prima investiţie care a demarat este lucrarea de reabilitare a DN 6 Craiova – Alexandria. Începută în luna mai, lucrarea vizează, mai întâi, reabilitarea unui sector de 37 km de la Craiova către Caracal. Sunt prevăzute şi alte lucrări, precum amenajarea unor imense parcări, executarea de trotuare, instalarea de parapete de protecţie, amenajarea de şanţuri pentru evacuarea apei, reabilitări de pasaje, şi nu numai.
Constructorul desemnat prin licitaţie este reprezentat de asocierea firmelor SECOL SPA – SECOL România SRL, iar valoarea contractului se ridică la 136.567.609 lei, fără TVA, din care 94.136.794 de lei sunt bani alocaţi de către Comisia Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), diferenţa fiind asigurată de la bugetul de stat.
După cum a precizat inginer Constantin Şerban, director adjunct de investiţii în cadrul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova, lucrările au fost deja efectuate într-un procent de 22 – 25% din total şi avansează într-un ritm susţinut, constructorul promiţând că le va încheia până pe 31 octombrie 2012, deşi termenul oficial de finalizare a lucrărilor este mai 2013.
Delta, pe drumul Calafatului
DN 56 Craiova – Calafat a intrat şi el în reabilitare nu demult, finanţarea fiind asigurată printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Lucrarea a fost împărţită în două sectoare, fiecare urmând să fie executat în baza unui contract separat.
Sectorul care cuprinde primii 48 km dinspre Craiova a fost adjudecat la licitaţie de firma Delta ACM ‘93 Bucureşti. Valoarea contractului se ridică la suma de 151.444.675,35 lei fără TVA. Lucrările de reabilitare vor dura 24 de luni, la care se adaugă 24 de luni perioada de garanţie. Constructorul şi-a pregătit organizarea de şantier în zona comunei Radovan, iar pe 7 noiembrie s-a dat deja ordinul de începere a lucrărilor. Rămâne de văzut cât de mult le va permite această iarnă să avanseze cu lucrarea.
Al doilea sector al acestei şosele – partea dinspre Calafat, cuprinsă între kilometrii 48-84 – n-a fost încă adjudecat, deoarece una dintre firmele înscrise a contestat licitaţia.
Iniţial programate să înceapă primele, lucrările pentru reabilitarea DN 55 Craiova – Bechet, finanţate tot prin Banca Europeană de Investiţii, vor debuta abia din primăvară. Deocamdată, s-au revizuit documentele pentru licitaţie, care va fi organizată la Craiova în primul trimestru al anului 2012.
Centura de Sud, ţinută în loc de exproprieri
Altă lucrare de anvergură, care va demara în primăvară, este Centura de Sud, sau pe numele său oficial „Varianta Ocolitoare Craiova-Sud“. Acest drum a fost împărţit în două sectoare. Primul dintre ele, mai precis cel cuprins între DN 6 şi DN 65 (aşa-numita Centură Ford) a fost adjudecat la licitaţie tot de concernul italo-român SECOL, însă lucrările nu pot începe deocamdată pentru că nu s-au făcut exproprierile. Acestea ar urma să se facă în cursul iernii, astfel încât de la primăvară să poată demara reabilitarea.
Pentru acest sector de drum, în lungime de 6,3 km, valoarea totală a contractului de lucrări este de 35.908.966,77 lei (fără TVA), din care 24.866.959,49 lei (69,25%) reprezintă contribuţia nerambursabilă acordată de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Contribuţia Guvernului României, prin bugetul de stat, este de 11.042.007,28 lei şi reprezintă 30,75% din valoarea totală a contractului.
Pentru cel de-al doilea sector (Cârcea – Malu Mare – Podari), care leagă DN 6 (Craiova-Caracal) de DN 55 (Craiova-Bechet) şi DN 56 (Craiova-Calafat) şi se va realiza cu finanţare din bugetul propriu al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), licitaţia este în curs de adjudecare la Bucureşti. Potrivit unor surse din cadrul Companiei, neconfirmate însă oficial, câştigătorul licitaţiei ar fi SCT Bucureşti, adică tocmai firma care construieşte pasajul suprateran de la kilometrul 0 al Craiovei.
Şi aici exproprierile sunt în curs. Potrivit studiului de fezabilitate, ar trebui să fie expropriate pentru realizarea întregii Centuri de Sud 447 de imobile (terenuri), aflate pe raza comunelor Cârcea, Malu Mare şi Podari, cu o suprafaţă totală de expropriat de 486.375 mp (48,6 ha).
Lucrare spaniolă între Filiaşi
şi Ciochiuţa
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova are în atenţie şi alte lucrări de anvergură realizate în judeţele Olteniei. Spre exemplu, până la sfârşitul lunii în curs vor fi recepţionate şi date oficial în folosinţă atât Centura Severinului, cât şi sectorul reabilitat din DN 6, cuprins între Drobeta Turnu Severin şi Orşova. Data probabilă de tăiere a panglicii inaugurale pare să fie 24 noiembrie 2011.
Tot în această toamnă, CNADNR a anunţat că a semnat contractul de execuție a lucrărilor de reabilitare a două porțiuni din DN 6, pe tronsonul Filiași – Ciochiuţa, de la kilometrul 268 la 297, respectiv de la 297 la 298. E vorba, de fapt, de porţiunile pe care grecii de la Prodeftiki n-au reuşit să le facă înainte ca statul român să le rezilieze contractul în anul 2008.
CNADNR a refăcut proiectul pentru restul de executat şi a scos din nou la licitaţie lucrarea, care a fost câştigată de asocierea unor companii spaniole: Puentes Y Calzadas Infraestructuras S.L.U. & Contrat Ingenieria Y Obras SA. Valoarea contractului este de 66 de milioane de lei (fără TVA), iar banii provin de la bugetul de stat. Lucrările vor dura un an, iar porțiunea care va fi reabilitată este de peste 29 de kilometri, ceea ce înseamnă că fiecare kilometru din acest drum va fi modernizat cu 2,2 milioane de lei (fără TVA). Antreprenorul îşi va pregăti în această toamnă organizarea de şantier, apoi poate începe lucrările, astfel încât să finalizeze construcţiile în toamna lui 2012.
N-avem autostrăzi,
dar avem planuri
Oltenia este ocolită de autostrăzi, fie ele şi în fază de proiect, însă, dacă ar exista finanţare, nu ar duce lipsă de drumuri expres. Nici acestea n-ar fi rele, având în vedere că, aidoma autostrăzilor, ocolesc localităţile şi au câte două benzi pe sens. Diferenţa constă doar în faptul că nu au bandă de urgenţă şi sunt concepute în standardele de drum naţional (denivelări mai mari şi curbe nu atât de largi precum în cazul autostrăzilor).
Spre exemplu, există un studiu de fezabilitate pentru un drum expres Craiova – Piteşti şi altul pentru ruta Craiova – Balş – Slatina – Drăgăşani, însă nici unul nu are sursă de finanţare şi nici nu se întrevede pe moment găsirea unei soluţii de finanţare. Există, de asemenea, studii de fezabilitate şi pentru centuri ocolitoare ale oraşelor Balş, Slatina şi Drăgăşani, dar nici acestea nu au finanţare. Aşadar, planuri avem. Cu banii, însă…