5.3 C
Craiova
miercuri, 4 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAfacerea Ruris - povestea unui brand local

Afacerea Ruris – povestea unui brand local

Compania Ruris este singura din țară care investește în activități de cercetare, dezvoltare și producție de motoutilaje agricole. Mica fabrică din Bănie și câţiva ingineri-cercetători aduc inovația și tehnologia la porțile țăranului român. GdS vă prezintă încă o afacere de succes „made in Craiova“.

Un tânăr inginer craiovean, Cătălin Stroe, de 37 de ani, a intrat în această afacere cu motoutilaje agricole în 1993, pe vremea când era încă student. În urmă cu 18 ani, el a avut o idee care acum îi aduce anual aproape cinci milioane de euro în cont. „Am proiectat mai întâi un motofierăstrău pe când eram în facultate. Apoi am mers să execut piesele, dar nu puteau fi făcute nicăieri în țară. Industria noastră de atunci nu permitea fabricarea unor piese așa de mici. Apoi, mi-am proiectat un reductor mecanic și, uitându-mă în zonele rurale la utilajele cu care se lucra pământul, m-am gândit să fac un motocultor, pornind de la reductorul meu… Așa a apărut ideea!“, povestește Cătălin Stroe, fondatorul Ruris și directorul general al companiei. „Am început producția într-o anexă a casei părinților mei. Acolo a fost primul atelier de lucru. Componentele le făceam pe la terți, cu bani împrumutați de la părinții mei. În primul an, am vândut întregul lot de omologare a motocultoarelor, adică cinci bucăți. În al doilea an, am vândut 25 și tot așa și de aici s-a născut plusvaloarea“, a spus Cătălin Stroe. Cu banii astfel obținuți, a cumpărat utilaje de la IAR Brașov și a început producția de masă de motocultoare. Sistemul inovativ cu care au pătruns pe piață motocultoarele Ruris a fost acela că respectivele instrumente de săpat reușeau să dezvolte o forță mare de tracțiune prin puterea reductorului, astfel că agricultorii puteau să monteze la utilaj plug, grapă și altele. Apoi au luat naștere motosapele, motocoasele și motofierăstraiele (adică drujbele). Fabrica se găsește la ieșire din Craiova, în spatele Metro, și în extrasezon are 88 de angajați, inclusiv cei care sunt angajați la magazinele firmei. Salariul mediu net pe unitate este de 1.200 de lei, susține Stroe, iar la anul, în plin sezon de producție și de vânzare, întreprinzătorul local vrea să angajeze încă 100 de oameni. Afacerea se finanțează numai din surse proprii.

Centru puternic de cercetare

În prezent, Ruris este marcă înregistrată la OSIM, iar firma craioveană este singura de profil din România care investește în cercetare, dezvoltare și producție în sectorul motoutilajelor agricole. „După ce am proiectat toate aceste produse mi-am dat seama că am nevoie de un departament de cercetare-proiectare. Acum avem șapte ingineri care lucrează în cercetare și încă zece oameni care lucrează în testare și omologare de produse“, susține antreprenorul craiovean. El a luat exemplul din industria auto, care pune accentul pe cercetare-dezvoltare, iar componentele principale sunt fabricate de alte companii, și a externalizat producția de piese pentru motoutilajele agricole Ruris. La ora actuală, subansamblele pentru utilajele agricole ale companiei sunt proiectate la Craiova, dar sunt fabricate în Germania, Italia, Turcia, China, Japonia exclusiv pentru Ruris. Asamblarea pieselor și a colecțiilor CKD (Complete Knoked Down) se face la Craiova, în fabrica firmei, unde există o linie de montaj activă de primăvara până toamna.

Secretul succesului: „Știm ce vor clienții“

Producția preponderentă este de motocultoare, motosape, motocoase și motofierăstraie, dar există o gamă variată de alte astfel de produse gândite și fabricate la Craiova. Cel mai ieftin produs este o drujbă care costă 499 de lei, la care clientul mai primește piese gratis, iar cel mai scump produs este un motocultor de 5.900 de lei. Distribuția este națională prin 14 magazine proprii și 100 de dealeri din toată țara, plus contracte în magazine Do-it-Yourself (DiY), cum sunt Dedeman, Baumax și Hornbach. Dar pe o piață în care consumul general este în scădere, vânzările Ruris sunt în creștere. Secretul succesului constă în cunoașterea dorințelor agricultorilor români. „Cunoaștem foarte bine profilul consumatorului român, adică știm ce vor clienții, ceea ce ne duce drept la țintă!“, susține producătorul de miniutilaje agricole. El mai spune că prețurile Ruris sunt cu 10-30% mai mici decât ale competitorilor săi direcți, nemții de la Stihl și suedezii de la Husqvarna. Antreprenorul consideră că proiectarea inovativă a utilajelor sale duce la costuri reduse.

Planuri de dezvoltare: exportul

În 2012, Ruris și-a propus să înceapă exporturile în țările vecine, astfel încât „fiecare țară din Balcani să aibă cel puțin câte un importator și un show-room Ruris“. Compania a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro, în 2011 va fi în jur de cinci milioane de euro, iar pentru 2012 estimează o creștere de până la 7,5 milioane de euro. Profitul firmei pe anul trecut a fost de 300.000 de euro, iar pe 2011 va fi de aproximativ 400.000 de euro.

Cum e să faci afaceri în România

Cătălin Stroe spune că Ruris este o companie loială colaboratorilor săi, clienților și chiar și statului, pentru că își plătește impozitele și taxele aferente. Totuși, la capitolul „dificultăți întâmpinate“, tânărul întreprinzător craiovean s-a gândit în primul rând la clienții săii: „Mă deranjează partea de susținere a micilor producători agricoli. Noi avem o agricultură de semisubzistență, în continuare. Statul nu se implică în informarea agricultorilor care pot beneficia de fonduri europene. Oamenii nu sunt informați. În Franța, angajații statului care se ocupă de fonduri europene bat din poartă în poartă la agricultori să îi consilieze despre fondurile ce pot fi atrase și le fac ei proiectele gratis“. În al doilea rând, omul de afaceri nu vede cu ochi buni faptul că statul român nu susține în nici un fel producătorii, având în vedere cât de greu se face producție în România de astăzi. El nu cere „gratuități“ de la statul român, ci o regândire a fiscalității pentru întreprinzătorii autohtoni.

Inovație Ruris: cutia de viteze

Ruris depune anual la OSIM solicitări pentru omologarea unor inovații și obține brevete pentru ele. Compania a brevetat recent încă o inovație gândită în centrul de cercetare de la Craiova. Este vorba despre o cutie de viteze pe verticală, specială pentru motocultoare, care a fost validată anul acesta, pe 8 martie, și care acum poate fi introdusă de companie în producția de masă. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

112 COMENTARII