5.5 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateŞmecherii la reînmatriculare cu maşini second-hand

Şmecherii la reînmatriculare cu maşini second-hand

Vânzarea autovehiculului fără transcrierea pe noul proprietar este periculoasă pentru siguranţa traficului. Cumpărătorii care nu figurează în actele maşinii nu plătesc impozite, RCA, ITP sau amenzi.

Noua taxă impusă la înmatricularea maşinii, numită acum timbrul de mediu, continuă să producă efecte, unele dintre ele de rău augur pentru participanţii la trafic. Tot mai mulţi proprietari de maşini vechi decid să-şi vândă autoturismele fără transcrierea acestora pe noul proprietar pentru a evita astfel plata timbrului de mediu.
„Unii dintre ei, mai curajoşi, îşi vor «vinde maşina» fără transcrierea acesteia pe noul proprietar pentru a evita astfel plata timbrului de mediu. Acest fenomen este unul periculos pentru siguranţa traficului, deoarece se vor înmulţi accidentele cu maşini fără RCA şi/sau ITP, cumpărătorii care nu figurează şi în actele maşinii fiind, de obicei, mai neglijenţi când vine vorba de plata diferitelor obligaţii (impozit, RCA, ITP, amenzi)“, a declarat, într-un comunicat, Mihai Cune, Business Manager al Autovit.ro.
Potrivit acestuia, scăderea pe segmentul non-Euro – Euro 2 se explică prin faptul că „maşinile înmatriculate în România pur şi simplu nu se mai tranzacţionează“. „S-au tranzacţionat cât de multe posibil în ianuarie – martie, până la introducerea noului sistem de taxare, apoi proprietarii fie au rămas cu ele, fie au ales să le caseze prin Programul «Rabla». Totuşi, numărul de maşini casate prin Programul «Rabla» este destul de mic în comparaţie cu numărul de maşini de peste 14 ani vechime existente în parcul auto naţional. Scăderea de pe segmentul Euro 3 şi Euro 4, cele mai tranzacţionate maşini second-hand, este un efect important al timbrului de mediu, care a determinat proprietarii să renunţe momentan la vânzarea maşinii şi la ideea de a-şi cumpăra altă maşină“, a mai spus Cune, precizând că „anul a început în forţă deoarece utilizatorii Autovit.ro anticipau introducerea timbrului de mediu şi deci au încercat să tranzacţioneze autoturismele cât mai repede“.
Din martie, s-a înregistrat constant o scădere a pieţei de maşini second-hand, dată de un efect de aşteptare al proprietarilor până la următoarea versiune a taxei de poluare. „Această aşteptare este confirmată şi de numărul anunţurilor, care s-a diminuat uşor, dar constant în perioada aprilie – iunie“, a mai Cune.

Piaţa second-hand a scăzut în iunie cu 14% faţă de luna iunie 2012

În primul semestru al anului 2013, platforma Autovit.ro a înregistrat aproape 490.000 de anunţuri, cu un număr lunar relativ constant – între 70.000 şi 80.000 de anunţuri/lună în perioada ianuarie – iunie 2013). Astfel, dacă în lunile ianuarie şi februarie numărul de anunţuri a fost de peste 70.000, respectiv peste 67.000 (o creştere de 21% faţă de lunile similare ale anului trecut), începând cu luna aprilie s-au înregistrat scăderi cu 4%, 14% în luna mai şi 7% în iunie.
Pe de altă parte, mai mult de opt din zece maşini puse în vânzare pe Autovit.ro au câţiva ani vechime, 20% încadrându-se la norma de poluare Euro 5, 36% – Euro 4 şi 30% – Euro 3. Astfel, non-Euro, Euro1 şi Euro 2 au împreună mai puţin de 15% din anunţurile totale regăsite în platformă.
Reprezentanţii firmei au remarcat o scădere a numărului de anunţuri pentru maşini non-Euro şi Euro 1 (peste 30%), în timp ce la Euro 2 scăderea a fost de 12%. S-au înregistrat însă scăderi şi pe segmentul maşinilor cele mai tranzacţionate pe piaţa second-hand, Euro 3 şi Euro 4, cu procente cuprinse între 6 şi 8%. În schimb, au crescut cu un impresionant 70% anunţurile pentru maşini cu norma Euro 5.
„Creşterea de pe segmentul Euro 5 este dată de valoarea scăzută a timbrului de mediu, dar şi de faptul că disponibilitatea lor în piaţa de second-hand a crescut faţă de anul trecut. Faptul că oferta de maşini Euro 5 a crescut este un efect benefic al timbrului de mediu, însă ponderea lor în piaţa totală din România rămâne încă relativ mică pentru a face diferenţa“, a explicat Cune.

Preţul rămâne principalul criteriu de achiziţie

Preţul rămâne principalul criteriu la cumpărarea unei maşini în ziua de astăzi.
Astfel, în primele şase luni ale acestui an, cele mai des întâlnite paliere de preţ au fost 5.000-10.000 de euro şi sub 3.000 de euro., categoria de maşini de peste 10.000 euro ocupând aproximativ un sfert dintre anunţuri. Analizând variaţiile faţă de 2012, Autovit a concluzionat că numărul anunţurilor pentru maşini cu preţuri sub 3.000 de euro a crescut cu 14%. „Pentru intervalul 20-100.000 de euro, avansul a fost de 21%. Trebuie luat în calcul şi faptul că intervalul 3-10.000 de euro a înregistrat scăderi ale numărului de anunţuri“, notează specialiştii în vânzări de maşini second-hand, justificând că trendul descendent pe palierul de preţ 3-10.000 de euro, în general maşini Euro 3 şi Euro 4, se datorează în principal timbrului de mediu, care, datorită valorilor foarte mari, a încetinit sau chiar oprit anumite tranzacţii.
„Foarte puţini proprietari de maşini Euro 3 si Euro 4 îşi permit să piardă acum un procent important din valoarea maşinii scoase la vânzare, aşa că preferă să păstreze maşinile pentru viitor, sperând în schimbarea sistemului de taxare, vor căuta soluţii de evitare a timbrului de mediu sau, în cele din urmă, vor reveni în piaţă pentru a evita amânarea momentului vânzării până când maşina mai are un preţ bun“, informează Autovit.ro.

Perspective pentru piaţa auto din România în a doua parte a anului 2013

La piaţa maşinilor noi, în condiţiile continuării ritmului de 4.000 pe lună, 2013 ar înregistra performanţe care ar atinge un minim istoric (50.000 de maşini). E, totuşi, de aşteptat ca finalul lui 2013 să nu aducă performanţe atât de slabe, un factor de revigorare fiind Programul „Rabla“, care, deşi a început în luna iunie, este de aşteptat să reprezinte 10-15% din piaţa totală a maşinilor noi.
Voucherele „Rabla“ s-au tranzacţionat în piaţă chiar şi cu un nivel de 1.300 de lei, dată fiind cererea scăzută pentru acestea şi perioada de doar 45 de zile de valabilitate.
Specialiştii estimează că piaţa va fi sub nivelul de 66.000 de unităţi, înregistrat în 2012. Această valoare ar duce astfel piaţa maşinilor noi aproximativ la nivelul anului 1995, când mărcile de import aveau o prezenţă mult mai redusă în România.
La maşini second-hand din import nu sunt motive ca valoarea de circa 15-20.000 pe lună să se schimbe radical. Va creşte ponderea maşinilor cu norma de poluare Euro 2, dat fiind că taxa auto a scăzut. Ne mai aşteptăm la o creştere şi pe segmentul de maşini Euro 4 cu motoare mici, dar cel mai mult la maşinile cu motoare Euro 5, unde timbrul de mediu are o valoare foarte mică.
Per total, ne aşteptăm ca piaţa de maşini second-hand să fie sub nivelul anului trecut, cu o scădere de aproximativ 15-20%. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS