-0.5 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateContinuă umilința de la Buletine

Continuă umilința de la Buletine

De ani întregi, oamenii care vor să obțină sau să își schimbe actul de identitate se lovesc de aceleași probleme. Aglomerația, căldura și mirosurile din sala de așteptare, dar, mai ales, orele pierdute la cozi sunt câteva aspecte ce îi nemulţumesc pe cetăţenii care trebuie să treacă pe la Direcția de Evidență a Persoanelor Craiova.

Ca să îți depui actele pentru schimbarea buletinului la Direcția de Evidență a Persoanelor Craiova, trebuie să te înarmezi cu multă răbdare, căci urmează să înduri căldura, aglomerația, mirosurile neplăcute și orele întregi de așteptare. Pe oamenii care vin înainte de începerea programului îi apucă amiaza în sala de așteptare. „Aici ori se doarme, ori nu e suficient personal. Nu e posibil să fi depus actele pentru buletine numai 70 de persoane până la ora 11! Dar nu am decât să stau, că și-așa am lipsit azi de la serviciu, și trebuie neapărat să rezolv“, spune resemnată o femeie care așteaptă la coadă.
Mai întâi trebuie să completezi o cerere pentru eliberarea buletinului, dar, dacă nu ai mai trecut vreodată pe aici, nu știi de unde să iei formularul. Bulversați, oamenii se uită în jur. Mai multe persoane merg la reprezentantul Poliției Locale și iau cererile cu pricina. Cu hârtiile în mână, oamenii se îndreaptă spre masa din centrul încăperii, care este prea mică și are un număr insuficient de scaune. Camera este neîncăpătoare, iar oamenii își completează cererile pe unde apucă. „Dacă ai noroc, scrii la masă, dacă nu, scrii și pe genunchi. Decât să mă strige să intru și să nu am toate actele gata, mai bine mă chinuiesc câteva minute“, spune un tânăr care face eforturi să scrie pe genunchi.

Bonurile cu revenire au prioritate, dar nu și ghișeu separat

După aproape șase ore de așteptare, numai 150 de persoane au reușit să își depună actele pentru eliberarea cărților de identitate. „Chiar nu îmi pot explica ce se întâmplă aici. Sper să rezolv azi, că dacă se termină programul nu am de ales și trebuie să venim din nou mâine“, ne spune o femeie care a venit cu băiețelul după ea.
Un anunț pus pe unul din pereții încăperii spune clar: „Bonurile de ordine se vor elibera zilnic pe tot parcursul programului de lucru cu publicul, urmând a se soluționa doar solicitările care se încadrează în programul afișat alăturat“.
La Direcția de Evidență a Persoanelor, probleme le face oamenilor şi ecranul electronic pe care se afișează numărul de pe bonurile de ordine, secondat de vocea unui robot.
Pe majoritatea mai mult îi încurcă decât să-i ajute, căci se comunică în paralel bonurile de ordine pentru depuneri și eliberări. Vocea robotului anunță numărul 1.023 și un bătrân care are bonul de ordine 166 crede că i-a trecut rândul când a ieșit afară ca să ia o gură de aer. O femeie îi spune ce i-a spus și ei polițistul: „Numerele de la 1.000 în sus sunt pentru cei care au venit să-și ridice buletinele, nu pentru cei care depun actele. Dumneavoastră aveți 100 și ceva, o să intrați când o să vă auziți numărul“.
Spre nemulțumirea celor care așteaptă la coadă, unii oameni au bonuri cu revenire și intră înainte. Singurul care poate să ne lămurească este responsabilul cu ordinea. „Sunt oameni care ba nu au actele complete, ba trebuie să meargă la xerox pentru copii, și li se dă bon cu revenire ca atunci când se întorc să nu fie nevoiți să stea încă o dată la coadă. Astfel, persoana care are bon cu revenire are întâietate. Se mai organizează și ghișeu separat pentru asemenea cazuri, dar nu tot timpul“, spune reprezentantul Poliției Locale, pe un ton sobru.

„Se prefac toate că sunt gravide și că le e rău ca să intre înainte“

La ora prânzului, în sala de așteptare aerul devine irespirabil, motiv pentru care polițistul întreabă dacă există persoane cu handicap grav, cărora li se oferă posibilitatea să intre înaintea celorlați pentru a-și rezolva problemele. În sala de așteptare sunt două aparate de aer condiționat, însă numai unul funcționează, spre disperarea zecilor de oameni care așteaptă să le vină rândul la ghișeu. „Acum un an am suferit un preinfarct și nu am voie să stau în căldură și în aglomerație. Sunt de la 11 aici și acum e ora 14, iar eu mai am 40 de persoane în față. Sper să își revină și să meargă mai repede că nu cred că pot să mai suport, mi-e frică să nu-mi vină rău“, spune o femeie preocupată de starea sa de sănătate. După numai câteva minute, reușește să intre înaintea celorlalți pentru a-și depune actele.
Văzând cum stă situația, alte persoane încearcă să intre în față pretextând că se simt rău, astfel că se iscă discuții. „De ce pe femeia aia o lăsă să intre și pe mine, când îi spun că trebuie să ajung la spital, nu mă lasă?“, țipă o femeie din spate.
„Se prefac toate că sunt gravide, că le e rău și că leșină. Și așa intră înaintea mea, care aștept aici de cinci ore cel puțin“, ne spune, nemulțumită, o bătrână.

Noul soft și vacanța căpșunarilor, motivele pentru care nu se subțiază cozile

Din cauza implementării la nivel național începând cu 30 iunie, a sistemului informatic pentru procesarea actelor de identitate, dar și a perioadei de vacanță în care ne aflăm, la ghișeele Direcției de Evidență a Persoanelor este mai multă aglomerație ca de obicei. „La sfârșitul lunii iunie, sistemul informatic pentru procesarea actelor de identitatea s-a modificat la nivel național, iar acest program nu merge foarte bine, două-trei ore pe zi nu funcționează.
În perioada 20-30 iunie, nu s-au eliberat cărți de identitate, fapt ce a determinat prelungirea termenului de eliberare. Nu vom depăși termenul de 30 de zile pe care îl acordă legea și vrem să revenim cât mai repede la cele zece zile în care le eliberam până acum, însă acest lucru nu depinde de noi, fiind o situație la nivel național“, a declarat Madlen Voicinovschi, directorul Direcției de Evidență a Persoanelor.
Reprezentanții instituției spun că implementarea noului program este un prim pas către viitoarele cărți de identitate biometrice, care nu se știe când vor fi produse.
Oamenii care au neapărată nevoie de cărți de identitate apelează la regimul de urgențe pentru eliberare. „Soluționarea în regim de urgență a actelor de identitate se face la biroul Audiențe și durează între două zile și o săptămână. Au fost și situații dramatice, cum este cazul deceselor, în care am făcut eforturi și le-am eliberat actele chiar și în ziua următoare“, a explicat Madlen Voicinovschi.
Aceasta susține că o altă cauză a aglomerației de la ghișee este perioada de vacanță în care ne aflăm. „Tot timpul, în perioada vacanțelor, în lunile iulie-septembrie, românii care locuiesc în străinătate și vin în țară vor să-și pună la punct toate actele de identitate și de stare civilă și se produce această aglomerație“, a declarat Madlen Voicinovschi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS