Vânzările de autovehicule au crescut, în România, în primele trei luni ale anului, cu 16,2%, comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, marjă în care autoturismele au înregistrat un salt de 17,4%, arată datele statistice ale Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), publicate vineri şi redate de Agerpres.
Conform Asociației, pe plan național, vânzările realizate în perioada ianuarie — martie 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 83%, restul de 17% aparținând persoanelor fizice. În cazul autoturismelor, ponderea este de 79% la 21% în favoarea persoanelor juridice.
În ceea ce privește autoturismele rulate, în opinia APIA marea lor majoritate nefiscalizate, se observă faptul că, în primele trei luni din acest an, au fost înmatriculate circa 128.000 de unități, echivalentul a 43% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016.
‘Această situație se datorează unei distorsiuni a segmentului de autovehicule rulate din import, produsă de eliminarea de la 1 februarie a Timbrului de Mediu, fiind previzibil că, fără măsuri corespunzătoare, situația să continue și în lunile următoare. Ceea ce este și mai grav însă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Norma Euro 3 și 2), respectiv de la circa 18.000 de unități, în 2016, la circa 52.500 de unități, în 2017’, notează APIA.
Pe ansamblul pieței, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele trei luni din 2017, o creștere generală de 16,2%, până la 29.930 de unități comercializate, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia autoturismele au consemnat o majorare a vânzărilor de 17,4%, martie fiind astfel cea mai bună lună martie din ultimii opt ani (2010 — 2017).
Conform sursei citate, autoturismele reprezintă 78,3% din vânzările înregistrate în aceste prime trei luni din 2017, respectiv 23.426 de unități. Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 7.145 unități, urmată de către Volkswagen (3.245 unități), Ford (2.499 unități), Skoda (2.178 unități) și Renault (2.170 unități).
În cazul segmentului de autoturisme, ierarhia este condusă de Dacia, cu 6.051 unități (25,8% cotă de piață). Clasamentul este continuat de Volkswagen, cu 2.846 unități (12,1% cotă de piață), Skoda — cu 2.178 unități (9,3% din total piață), Ford — cu 1.744 unități (7,4% cotă), Renault — cu 1.673 unități (7,1% cotă de piață) și Opel — cu 1.073 unități (4,6% din total piață).
Totodată, pe modele, cu cele 1.917 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut în primele trei luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 1.810 unități, Dacia Duster (1.140 unități), Skoda Octavia (1.035) și Ford Focus (816).
În funcție de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața, cu o pondere de 52,6%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeași perioadă a anului trecut (55,8%).
Pe de altă parte, la capitolul autoturisme ‘verzi’ (electrice și hibride), datele APIA relevă faptul că ponderea acestora continuă să crească, înregistrând, în primele trei luni ale lui 2017, o cotă de 1,7% din total piață. Astfel, se înregistrează creșteri importante la mașinile electrice (+310%) și la cele hibride (+215,5%).
În privința culorii preferate, albul și griul domină în continuare cererea, acestea înregistrând 32,6%, respectiv 25,4% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 13,3% și negru cu 11,4%.
La nivel general, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în anul 2017, cu 7,7%, comparativ cu anul anterior, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat un salt de 20,7%, notează APIA.