Numărul și complexitatea problemelor fundamentale cu care se confruntă sistemul medical sunt depășite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie încercând să își facă datoria. Este semnalul de alarmă pe care îl trag reprezentanţii Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF). Într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului României, aceştia spun că medicii de familie trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele.
Sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relația dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurător (Casa Națională de Asigurări de Sănătate) și beneficiar (pacientul român) funcționează cu sincope atât de mari încât mai curând se poate spune că nu funcționează, se arată într-un comunicat de presă al SNMF. „Medicii de familie solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului“, spun reprezentanţii SNMF într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului României.
Medicii de familie validează noaptea documentele
Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng, în primul rând, asupra pacienților prin prelungirea timpului de așteptare. „Disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic, cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioadă de trei zile sistemul a funcționat adunat două-trei ore. Mulți dintre medicii de familie se trezesc noaptea pentru a valida documentele de peste zi, sperând că sistemul este mai accesibil în această perioadă a zilei. Tot în această perioadă a zilei, medicii de familie încearcă și, dacă au noroc, reușesc să facă raportările lunare obligatorii către CNAS“, spun reprezentanţii SNMF.
„Avem probleme în fiecare zi“
Că aşa stau lucrurile o spun şi medicii de familie din Dolj. Aceştia susţin că le este paralizată complet activitatea şi sunt nevoiţi să îşi ţină pacienţii minute în şir la uşă. „Sistemul nu funcţionează deloc. Avem probleme în fiecare zi, iar de câteva zile nu merge mai nimic. Avem reţetele neridicate în sistem. Sunt probleme mari. Ne descurcăm foarte greu, iar de multe ori continuăm munca acasă. Muncim în weekend, când e sistemul mai liber. Pacienţii aşteaptă minute în şir la uşă, iar de multe ori pleacă“, a spus un medic de familie din Craiova, care are pe listă 2.300 de pacienţi.
Sistemul informatic a funcționat de nota 0,33
Pentru că semnalele intense transmise în ultimii ani despre această situație au rămas efectiv fără răspuns, medicii de familie au început luna trecută o monitorizare internă a sistemului. Practic, medicii au acordat zilnic note funcționării acestuia. Spre surprinderea tuturor, sistemul a avut o aparentă revigorare în perioada imediat ulterioară lansării publice a acestui mecanism de monitorizare.
S-a prăbușit însă lamentabil după o săptămână de la alegerile europarlamentare. La o lună de când a fost lansată monitorizarea, sistemul SIUI a obținut media 0,33.
Cât a costat sistemul informatic?
Sistemul Cardului Naţional de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane de lei fără (TVA) și a fost implementat de HP Romania și Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania. Contractul a fost atribuit în luna aprilie 2012. „Contractul de servicii privind implementarea prescripției electronice (SIPE), în valoare de peste 36,2 milioane de lei fără TVA, a fost atribuit în 2012 către HP România.
În 31 martie 2017 s-au mai cheltuit 7,6 milioane de lei, fără TVA, pe un contract în care SIVECO se angaja să asigure mentenanța și suportul tehnic pentru softul care integrează toate informațiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odată cu SIUI“, se mai arată în comunicatul Societății Naționale de Medicina Familiei.
Ce spune legea
În cazul în care apar întreruperi în funcţionarea Platformei informatice din asigurările de sănătate (PIAS), există o procedură stabilită prin H.G. 140/2018. Astfel, potrivit art. 208, „în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS constatate şi comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe site-ul propriu, furnizorii de medicamente eliberează în sistem off-line medicamentele din prescripţiile medicale on-line şi off-line, în condiţiile prevăzute în norme. În aceste situaţii medicamentele prescrise nu se eliberează fracţionat.
Transmiterea în PIAS de către furnizorii de medicamente a medicamentelor eliberate în regim off-line pe perioada întreruperii PIAS se face până la sfârşitul lunii în curs sau cel târziu până la termenul de raportare a activităţii lunii anterioare prevăzut în contract“.
Conform lergii, termenul de raportare a activităţii lunii anterioare prevăzut în contractul încheiat între furnizorii de medicamente şi casele de asigurări de sănătate se poate modifica de comun acord.
Serviciile medicale la care se înregistrează erori în utilizarea cardului de asigurări sociale de sănătate în perioada de întrerupere a funcţionării sistemului naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate se validează strict pentru aceste erori.