6.7 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePutem folosi ca probe conversațiile din WhatsApp, Facebook Messenger și alte platforme?

Putem folosi ca probe conversațiile din WhatsApp, Facebook Messenger și alte platforme?

Cele mai recente estimări arată că în România numărul utilizatorilor activi ai platformelor de comunicare electronică este de aproximativ 10 milioane, iar numărul persoanelor care au acces la internet la nivel global se ridică la aproximativ 4 miliarde, potrivit hotnews.
Comunicările online au devenit astăzi o necesitate incontestabilă, fiind folosite atât pentru conversații personale, cât și – din ce în ce mai mult – pentru conversații de business. Însă, odată cu creșterea popularității aplicațiilor WhatsApp, Telegram, Facebook Messenger și altele de acest fel, mulți dintre utilizatori se confruntă cu următoarea dilemă: pot comunicările electronice de acest tip să fie folosite ca probe în fața unui judecător?

Da, comunicările electronice pot fi valorificate în instanță – însă cu respectarea unor condiții în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte.
În fața unei tendințe generale de digitalizare, instanțele de judecată sunt confruntate tot mai des cu situații în care trebuie să stabilească dacă și în ce condiții pot fi folosite ca probe comunicările electronice care le sunt prezentate.

Este adevărat că mesajele electronice sunt utilizate în cauze comerciale, când spre exemplu trebuie dovedită recunoașterea unei datorii, modalitatea de executare a unui contract sau acceptarea unei facturi – corespondența comercială fiind deseori transferată de pe e-mail către platforme electronice mai facile, cum sunt aplicațiile mobile de tipul WhatsApp.
Comunicările electronice sunt folosite frecvent și în cauze penale care privesc infracțiuni de drept comun (hărțuire, șantaj), infracțiuni de serviciu/corupție sau infracțiuni informatice caracteristice criminalității organizate (cybercrimes).

La fel de adevărat este însă și faptul că instanțele de judecată sunt reticente când se pune problema evaluării acestui tip de probe și că uneori aleg să soluționeze cauzele fără să țină seama de acestea.

Totuși, practica recentă evidențiază că persoanele care se adresează instanțelor de judecată devin tot mai conștiente că managementul probelor influențează decisiv soarta întregului proces, iar o abordare superficială poate conduce la pierderea acestuia, chiar dacă persoana în cauză are pe fond dreptate.

În ce condiții pot fi utilizate comunicările electronice în procese?

Chiar dacă fiecare procedură are propriile reguli de administrare a probelor, există câteva coordonate comune care trebuie verificate pentru fiecare caz în parte.

Mai concret, pentru a estima în ce măsură o comunicare electronică poate fi folosită cu succes într-un proces, este mai întâi necesar să clarificăm dacă aceasta este:

1. Admisibilă (dacă este permisă folosirea în respectiva procedură și dacă a fost obținută prin mijloace legale și loiale)
2. Autentică (dacă proba prezentată poate fi verificată sub aspectul integrității astfel încât să se certifice că nu a fost alterată)
3. Relevantă (dacă este purtată între persoanele indicate de părți și probează ceea ce susțin părțile).

Citeşte continuarea pe hotnewes.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS