Într-o Ordonanță privind reforma în domeniul sănătății, publicată vineri în Monitorul Oficial, a fost introdusă o prevedere, care inițial se afla în proiectul care prevedea introducerea taxei pe zahăr și reducerea numărului de secretari de stat, potrivit hotnews.
Este vorba despre creșterea salariilor angajaților din Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Practic, se introduce sporul pentru condiții vătămătoare, prezent și în alte instituții de stat, care ar adăuga 15% la salariu.
Ce spune prevederea:
„Drepturile salariale aferente personalului aparatului propriu al Ministerului Finanțelor Publice și instituțiilor din subordine se recalculează și se stabilesc, prin derogare de la art. 34 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu completările ulterioare, cu aplicarea prevederilor cap. I lit. B ;i cap. II lit. I art. 1 din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, începând cu drepturile salariale aferente lunii următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.”
Conform notei de fundamentare inițiale (a Ordonantei prin care se introduce taxa pe suc plus alte măsuri), la Ministerul de Finanțe gradul mediu de încărcare al angajaților este de 134%.
Acordarea sporului de condiții vătămătoare diminuează diferențele salariale
Potrivit acesteia, activităţile complexe ale Ministerului Finanţelor Publice, precum şi imperativul asigurării unei stabilităţi a personalului specializat din cadrul acestuia justifică acordarea drepturilor salariale reglementate de legislația in vigoare. Acordarea sporului de condiții vătămătoare este de natură să diminueze diferențele salariale față de cele ale personalului din cadrul altor structuri cu atribuții similare.
- De asemenea, în urma unei misiuni de audit realizate în 2017 la nivelul M.F.P. s-a evidențiat existența unui deficit de personal la nivelul activităților specifice M.F.P. (procese operaționale) de 15% din posturilor alocate exclusiv acestor procese, cu concentrarea în zona procesului bugetar (programare, analiza cheltuieli, execuție bugetară) acesta reflectându-se inclusiv în gradul mediu de încărcare a acestui proces (154%).
- Pentru activitățile suport, deficitul de personal este de 7,5% din totalul personalului alocat proceselor suport. Acest deficit are impact nu doar asupra derulării activităților suport dar și asupra modului de derulare a proceselor operaționale/specifice M.F.P.
Personalul calificat demisionează după câţiva ani
Conform sursei citate, așa cum reiese și din Analiza Funcțională și Analiza Instituțională realizată la nivelul Ministerului Finanțelor Publice de către experții Băncii Mondiale, personalul calificat demisionează după câţiva ani, pentru a căuta alte oportunităţi de dezvoltare a carierei.