UPDATE: În urma deliberării juriului, orinea este următoarea:
- Echipa „ Dark matter ”
- Echuipa „ Veda”
- Echipa „ Station to Station”
În acest week-end, la Craiova a avut loc „Space Apps Challenge 2019”, hackathon-ul organizat anual sub patronajul NASA, Agenţia Spaţială Americană. A doua ediţie a acestui concurs organizată în Bănie a fost un real succes.
Peste 50 de tineri craioveni s-au înscris la ediţia din acest an a hackathon-ului, care s-a desfăşurat simultan şi la Bucureşti şi Cluj. Evenimentul a fost deschis vineri seară, la Secţia de Ştiinţe ale Naturii a Muzeului Olteniei din Craiova. În funcţie de cele cinci teme mari ale concursului, participanţii s-au grupat în zece echipe, fiecare propunându-şi câte un proiect. Iată şi echipele:
1. Echipa „The legaly blind” – care a conceput un sistem pentru curăţarea râurilor şi oceanelor de gunoaie. Sistemul este alcătuit din „bile” cu schelet din magneziu, prevăzute cu filtre şi dispuse în formă de V, ancorate în albia râurilor. Scheletul bilelor va fi realizat din magneziu, deoarece acest msterial ar fi „mult mai fiabil” decât aluminiul.
2. Echipa „Dark matter” – care a realizat proiectul „Atlas”. Proiectul constă într-o aplicaţie de mobil prin care utilizatorii pot să exploreze sistemul solar. Aplicaţia îi ajută pe elevi să înţeleagă natura fiecărei planete, dacă poate sau nu să susţină viaţa, etc.
3. Echipa „Teen Titans” – care a realizat un joc pentru a educa copiii să strângă gunoaiele, astfel ca acestea să nu ajungă în oceane. Copiii sunt targetaţi printr-un joc interactiv. Este un fel de „challenge” – cine strânge mai mult gunoi. Se vor putea da share-uri pe mediile de socializare.
4. Echipa „Soft Hoarders” – a realizat un mini-robot care să exploreze suprafaţa Lunii şi să ia mostre de acolo. Componentele din plastic ale robotului sunt realizate cu ajutorul unei imprimante 3D.
5. Echipa „Station to station” – care a realizeazat un joc prin care se pot customiza planetele, în scop educativ. Utilizatorii vor învăţa cum se creează planetele şi care sunt factorii care le influenţează, în funcţie de diferiţi parametri. Pot afla şi dacă aceste planete pot susţine sau nu viaţa.
6. Echipa „Demetera” – care a creat o aplicaţie grafică care arată ce animale trăiesc în anumite zone de pe planetă, luate la alegere. Informaţiile sunt ambalate grafic, în stil sandwich, alcătuind corespondenţe între o arie geografică definită a pământului şi partea diametral opusă.
7. Echipa ”Garbage Ninja” – a creat un joc de conştientizare asupra efectelor pe care poluarea le poate avea asupra mediului. Utilizatorii învaţă, prin acel joc, ce efecte poate avea popularea în realitate.
8. Echipa ”Team Aglet” – care a creat un website cu scop informativ şi educaţional. Acest site prezintă o interfaţă prietenoasă cu informaţii complete despre sateliţi.
9. Echipa „Veda”- care a încercat să găsească o soluţie pentru a putea crea conexiuni la internet pe insule sau chiar pe vapoare. Se ştie că, în prezent, legăturile la internet pot avea loc doar pe continent, iar soluţia găsită de ei este să retransmită semnalul printr-un sistem matricial din 30 în 30 de kilometri. Semnalul poate fi transmis atât de pe vapoarele care circulă pe rutele comerciale, cât şi printr-un sistem de baloane, în cazul în care vapoarele se află la distanţă prea mare.
10. Echipa „Oxylus”- care a urmărit problema defrişărilor. Este o aplicaţie web prin care, pe baza unor informaţii specifice, referitoare la vignietă şi plăcuţele de înmatriculare, să poată identifica transporturile ilegale de lemn
Cei mai buni programatori din Craiova au fost alături de participanţi, ca mentori. „Hackathonul Internaţional NASA Space Apps Challenge 2019 revine pentru a patra oară în România. S-a desfăşurat timp de 48 de ore, simultan în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Craiova, alături de peste 200 oraşe din întreaga lume. Principalul scop al acestuia este de a corela datele NASA, într-o manieră colaborativă, cu persoane implicate din toată lumea care pot găsi soluţii la aceste provocări. Vârsta participanților a scăzut faţă de anul trecut, însă, ceea ce mă bucură este faptul că sunt la fel de muncitori şi de implicaţi. Participarea la hackathonul din acest an a fost gratuită, acest lucru fiind posibil datorită sponsorilor noştri – Caphyon, Syncrosoft, StarStorage şi Chenist Cybersecurity”, a declarat Ramona Manda, co-organizator.
„SpaceApps Challenge” este un program inovator de incubare al NASA, organizat anual începând cu 2012 în hub-uri din întreaga lume. În cadrul ediţiei din 2018 au fost înscrişi peste 18.000 de participanţi din 75 de ţări, iar în România, un număr de 300 de participanţi au luat parte la hackathon. La ediţia din 2018 au fost desemnate opt echipe finaliste din România, iar una dintre cele din Cluj s-a numărat printre finalistele internaţionale la categoria ”Impact galactic”.