În ultima perioadă au apărut mai mulţi furnizori de energie electrică şi de gaze naturale. Fiecare încearcă să câştige aceeaşi piaţă a consumatorilor casnici. Aşadar, mulţi furnizori vin cu oferte diverse, care la prima vedere par atractive. Însă unele contracte de furnizare pot ascunde anumite „capcane“ pentru consumator. Iată cum puteţi să evitaţi să încheiaţi un contract care nu este în avantajul dumneavoastră. Şi cum vă puteţi schimba furnizorul de energie în mod legal.
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a stabilit reguli clare legate de schimbarea furnizorului de energie. Posibilitatea legală de schimbare a furnizorului de energie este reglementată de Ordinul ANRE nr. 105/2014. Vom prezenta mai jos la ce anume să fiţi atenţi atunci când parcurgeţi procedura de schimbare a furnizorului de electricitate. Sistemul funcţionează similar şi în cazul schimbării furnizorului de gaze naturale. Astăzi vom detalia prevederi legislative şi chestiuni întâlnite în practica schimbării furnizorului de energie electrică.
Furnizorul de energie se poate schimba în mai puţin de o lună
Legislaţia reglementează obligativitatea clientului de a notifica furnizorului actual faptul că doreşte încetarea contractului de furnizare. Această notificare trebuie transmisă furnizorului actual cu cel puţin 21 de zile înainte, respectând condiţiile contractuale, dar înainte de transmiterea notificării este bine să vă asiguraţi că oferta primită de la alt furnizor de energie este cea mai bună pentru dumneavoastră.
GdS a întrebat un specialist de la CEZ Vânzare la ce trebuie să fie atenţi consumatorii casnici care doresc să îşi schimbe furnizorul.
„În general, toţi clienţii ar trebui să fie atenţi, atunci când primesc o ofertă la energie electrică sau gaze naturale, la câteva aspecte foarte importante. Dintre acestea amintesc clauzele contractuale (condiţiile de plată, durata contractului, clauzele penalizatoare, obligaţia de a actualiza cantitatea de energie care urmează a fi cumpărată sau cea referitoare la actualizarea prognozei structurii consumului), serviciile adiţionale, stabilitatea, componentele de preţ şi canalele de comunicare pe care furnizorul le pune la dispoziţia clienţilor săi. Deşi unele elemente par atractive la prima vedere, este bine să ne asigurăm că acestea se vor păstra la fel de avantajoase pe toată perioada derulării contractului“, a declarat Cornelia Szabo, CEO al CEZ Vânzare.
După ce notifică furnizorul actual de energie electrică, consumatorul casnic încheie contractul cu noul furnizor. Apoi trecerea la firma cea nouă se face rapid. În cazul schimbării firmei furnizoare, vor fi folosite aceleaşi reţele şi echipamente de furnizare a energiei.
Furnizorul nu te poate ţine captiv
În cazul în care o persoană doreşte să îşi schimbe furnizorul de energie, acesta este liber să îşi aleagă ce furnizor doreşte. Furnizorul actual nu are dreptul să oblige clientul să rămână „captiv“ o perioadă anume. Nici furnizorul la care doriţi să vă mutaţi nu vă poate constrânge să încheiaţi un contract cu o anumită valabilitate (de exemplu, pe un an sau doi) sau să vă oblige să nu vă schimbaţi furnizorul în intervalul stipulat în contract. Deci, nici actualul furnizor de energie nu vă poate reţine în calitate de client, nici viitorul nu vă poate obliga să încheiaţi cu el contract pe o perioadă anume.
„Raportat la legislaţia actuală în domeniul energiei electrice – Legea ANRE nr. 123/10.07.2012 -, clientul final nu poate fi constrâns prin clauze contractuale să îşi exercite dreptul de a schimba furnizorul de energie electrică“, a menţionat Cornelia Szabo, ca răspuns la întrebările GdS.
De asemenea, când primiţi o ofertă de la o altă firmă care promite că vă va livra energie la preţ redus, este bine să verificaţi legitimaţia persoanei care vă îndrumă să semnaţi un nou contract. Este bine să verificaţi din surse oficiale şi veridicitatea ofertei. De exemplu, să verificaţi pe pagina de internet a furnizorului dacă are acea ofertă. Dacă reducerile de tarife sunt valabile un an sau doi, trebuie să întrebaţi la ce preţ veţi fi tarifat după acea perioadă.
La ce preţ îţi este livrată energia după ce expiră contractul
Unii furnizori de electricitate oferă pentru consumatorii casnici tarife mai mici decât ale actualului furnizor cu 10-20%. Totodată, noii furnizori menţionează că acele tarife sunt valabile un an sau doi. Însă apare o întrebare din partea clienţilor care vor să migreze: la ce preţ al energiei vor fi tarifaţi consumatorii, după expirarea acelei perioade prevăzute în contract?
„(…) Componenta preţului energiei reprezintă doar 40% din totalul preţului plătit de client (restul sunt taxe diverse – n.r.). În acest sens, reducerea de 10% la o factură de 100 de lei înseamnă, de fapt, 4 lei, care pot elimina diversitatea serviciilor complementare. În ceea ce priveşte preţul final după expirarea perioadei prevăzute în contract, acesta este stabilit de fiecare furnizor în parte. Iar aici fiecare are libertatea de a seta criteriile-etalon. Pentru noi contează vechimea clientului în portofoliu, cantitatea de energie electrică consumată, reponsabilitatea acestuia în efectuarea plăţilor, tipul de solicitări avute de-a lungul contractului şi modul în care acestea au fost soluţionate“, a declarat CEO al CEZ Vânzare.
La ce preţuri se vinde energia către clienţii casnici
Chiar dacă furnizorul are o marjă în care oferă tarife reduse populaţiei, tarifele de furnizare sunt reglementate. În acest moment, piaţa energiei electrice nu este liberalizată complet. ANRE reglementează anual preţurile pentru consumatorii casnici, conform ultimelor reglementări. Potrivit art. 22 alin. (1^1) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 (modificat prin OUG nr. 19/2019), ANRE va reglementa până în 2022 preţurile la care se poate furniza energia consumatorilor casnici. Concret, Legea prevede că: „(1^1) Pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022, pentru clienții casnici, furnizarea de energie electrică se realizează în condiții reglementate de către ANRE“.
Acelaşi act normativ prevede la alin. (4) că „prețurile de vânzare ale producătorilor pentru clienții casnici se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate de ANRE la începutul fiecărui an“.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu preţurile energiei după data de 28 februarie 2022. Tot ANRE va trebui să reglementeze modalitatea prin care se va livra energia electrică consumatorilor casnici.