Problemele apărute în legătură cu drumul expres Craiova-Piteşti sunt nenumărate. Când lucrurile ar fi trebuit să intre în linie dreaptă şi să înceapă execuţia, pe tronsonul 1 al drumului expres au mai apărut alte situaţii.
După cum se ştie, constructorii care au câştigat licitaţia pe tronsonul 1 şi pe tronsonul 2 au prevăzută proiectarea şi execuţia, în contractul încheiat cu beneficiarul drumului – Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Contractele au fost semnate în decembrie 2018. Firmele constructoare şi-au asumat prin contracte că în interval de 12 luni va fi gata proiectarea drumului. Deci, până în decembrie 2019 ar trebui să fie finalizate proiectările, urmând ca după aceea execuţia drumului să fie finalizată în 24 de luni.
Dacă pe tronsonul 2 proiectul tehnic a fost finalizat şi s-au dat ordinele de începere a lucrărilor, pe tronsonul 1, înspre Craiova, lucrurile nu sunt foarte clare, încă.
Mister elucidat. Iată de ce a început construirea drumului expres de la kilometrul 13
Pe tronsonul 1, firma italiană Tirrena Scavi a anunţat că a început lucrările. La faţa locului s-a văzut o bucată de drum nivelat, încă de luna trecută, pe porţiunea de drum din dreptul comunei Pieleşti, satul Câmpeni, şi continua către limita cu judeţul Olt.
GdS a dezvăluit luna trecută că lucrările la drumul expres au pornit de la kilometrul 13 al drumului expres. La acea dată, nimeni nu a explicat de ce a început construirea drumului de la km 13 şi nu de la km 1, cum era firesc. Acum situaţia este clară. Pe secţiunile 1 şi 2 ale tronsonului 1 nu este finalizat proiectul tehnic. Acesta este finalizat doar pe secţiunea a treia, unde au început lucrările. Vom explica în cele ce urmează unde sunt blocajele.
Valoarea contractului de proiectare și execuţie a tronsonului 1 este de 358 de milioane de lei, fără TVA. Tronsonul are 17 kilometri și 700 de metri, pleacă din varianta de ocolire Craiova Nord şi se oprește la limita județului Dolj, traversând teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.
Tronsonul 1, fără proiect tehnic până la această dată
Primul ministru Ludovic Orban, aflat vineri la Balş pentru a înmâna ultimele ordine de începere a lucrărilor constructorului de pe tronsonul 2, a sesizat un aspect important legat de tronsonul 1. Pe acest prim tronson încă nu a fost aprobat proiectul tehnic.
„Proiectul tehnic trebuie aprobat de către beneficiar, adică de Compania de Autostrăzi (CNAIR – n.r.). În plus, trebuie realizate toate celelalte proceduri care sunt specifice şi care rezultă în urma studiului de fezabilitate, a documentaţiei tehnico-economice şi a proiectului tehnic. Ce pot să vă spun este că primul tronson, de la Craiova, nici până astăzi nu are proiectul tehnic finalizat. Acolo a fost necesară modificarea proiectului tehnic datorită unui aviz condiţionat care a fost dat de Romgaz. S-a ajuns la o înţelegere între constructor şi Romgaz privind modificarea proiectului tehnic. Acest proiect tehnic trebuie să ajungă din nou la Romgaz. Iar conducerea Romgaz ne-a asigurat că va trata cu celeritate acordarea avizului pentru acest prim tronson, astfel încât să poată să fie aprobat proiectul tehnic şi să se parcurgă toţi paşii necesari pentru a se ajunge la faza de construcţie“, a precizat primul-ministru Ludovic Orban, pe finele săptămânii trecute, când a fost la Balş.
În mod automat, dacă proiectul tehnic nu este aprobat, nu poate fi emisă autorizaţia de construire. Dacă nu există autorizaţie, nici ordinul de începere a lucrărilor nu poate fi dat. Deci, nu se poate lucra la drumul expres pe porţiunile cuprinse pe traseul Craiova-Gherceşti-Pieleşti.
Constructorul a confirmat pentru GdS: proiectul tehnic este departe de a fi finalizat
Contactat de GdS, Davide Pes, şeful de şantier al Tirrena Scavi – constructorul italian care a câştigat licitaţia pe tronsonul 1 – a recunoscut că nu există proiect tehnic pentru întregul tronson al drumului expres, care porneşte de la Craiova.
„Există trei secţiuni ale tronsonului 1. Noi avem proiect tehnic finalizat, autorizaţie de construire şi ordin de începere a lucrărilor doar pe secţiunea a treia a drumului expres. Este cea pe care se lucrează (de la kilometrul 13 al drumului expres). Pe secţiunile 1 şi 2 nu este finalizat proiectul tehnic“, a spus Davide Pes.
Probleme multe înainte să înceapă drumul expres
Drumul expres porneşte de lângă Craiova, de la sensul giratoriu ce duce către Gherceşti. Aceea este secţiunea 1 a drumului expres. Secţiunea a doua se continuă de lângă Gherceşti, către Pieleşti. Explicaţiile constructorului sunt acelea că la proiectarea drumului s-a folosit un studiu de fezabilitate (SF) din 2007, care nu mai corespunde cu realitate. Aceste aspecte au fost relatate de GdS în ultimul an.
Astfel, pe traseul drumului expres, a apărut, între timp, un câmp de sonde de gaz metan, aflate în conservare, în zona Gherceşti. Din această cauză, traseul drumului expres a trebuit deviat. Automat, a fost nevoie de alte exproprieri, de alte documente, de alt proiect tehnic. Cel de-al dolea obiectiv proiectat în imediata vecinătate a drumului expres este viitorul spital regional, al cărui amplasament s-a stabilit de curând. Nici spitalul regional nu figura pe traseul drumului, conform SF-ului din 2007.
„Există probleme mari şi intense pe secţiunile 1 şi 2 ale drumului expres“
„Există probleme mari şi intense pe secţiunile 1 şi 2 de drum. Pe secţiunea 1 sunt probleme din cauza spitalului regional care urmează să se construiască. În faza de licitaţie nu ni s-a spus că va fi un spital regional în zona respectivă. Pe secţiunea 2 sunt probleme din cauza câmpului de sonde pe care a trebuit să le ocolim.
După cum v-am mai spus, noi am folosit un SF din 2007, pe care nu existau aceste două obiective. Pe secţiunea 1 a trebuit să reconfigurăm tot traficul. A trebuit să vedem cum amenajăm sensul giratoriu şi împrejurimile, pentru a avea acces ambulanţele la spitalul regional.
A trebuit regândit proiectul. Când am aflat că acolo va fi construit un spital regional, a trebuit să facem un calcul diferit de trafic. Special pentru acea zonă. Acum s-a rezolvat acolo. Aşteptăm avizele şi aprobarea proiectului“, a declarat, pentru GdS, Davide Pes.
Pe secţiunea 2 nu există avizul Romgaz şi exproprierile nu sunt gata
Reprezentantul constructorului spune că cele mai mari probleme în realizarea proiectului tehnic sunt pe secţiunea 2 a drumului expres. „A trebuit schimbat aliniamentul la gaze, pentru că trecea drumul exact pe locul pe unde apăruse un câmp de sonde. Traseul a trebuit deviat. CNAIR împreună cu Romgaz au stabilit devierea traseului.
Suntem în faza de proiectare pe acel sector de drum. Acum aşteptăm un nou aviz de la Romgaz. Dar nici exproprierile nu sunt făcute pe acea porţiune de drum. Aşteptăm să ne dea OCPI documentaţia necesară. Nu putem avansa un termen în care să finalizăm proiectul tehnic. Noi am vrea cât mai repede, dar nu depinde de noi. Nu este nimeni de vină pentru această situaţie. Aceasta este birocraţia din România“, a precizat reprezentantul constructorului de pe tronsonul 1 al drumului expres.
Cu alte cuvinte, la ora actuală, în Dolj se poate construi doar pe secţiunea 3. Adică de la kilometrul 13 al drumului, din dreptul localităţii Pieleşti, şi până la kilometrul 17, înspre judeţul Olt.
GdS a întrebat dacă pe porţiunea de aproximativ un kilometru pe care au început lucrările de efectuare a terasamentelor s-a primit vreun ban de la statul român. Şeful de şantier a negat. El a spus că, momentan, lucrează pe banii proprii. Urmând ca banii de la beneficiarul lucrării să îi primească în prima parte a anului 2020. Execuţia tronsonului 1 ar fi prevăzută să înceapă efectiv din februarie 2020, conform unei declaraţii mai vechi a reprezentantului constructorului.
Prim-ministrul Ludovic Orban a promis, vineri, la Balş, că anul viitor nu vor fi sincope în finanţarea lucrărilor pentru drumul expres.