Vizitatorii oraşului Cernobîl, din Ucraina, pot cumpăra acum îngheţată „radioactivă” şi borcane din care pot inhala „mirosul de neuitat al structurilor de beton abandonate de Uniunea Sovietică”, scrie descopera.ro.
Până anul trecut, la Cernobîl veneau doar vedete ale reţelei de socializare online Instagram dornice să îşi surprindă fanii cu selfie-urile lor curajoase.
După lansarea serialului „Cernobîl”, produs de televiziunea americană HBO, oraşul s-a umplut de turişti curioşi să intre în zona de excludere trasată de forţele sovietice pe o rază de 2.500 de kilometri din jurul uzinei, la scurt timp după dezastrul din 1986. În prezent, zona care înconjoară centrala este în continuare nelocuibilă pe o rază de 30 de kilometri, dar pe o mică parte din teritoriu a fost permis accesul turiştilor, potrivit Mediafax.
Cernobîl, de la accident nuclear la paradis turistic
În octombrie 2019, la Cernobîl au fost 9.083 de vizitatori, iar, în noiembrie, numărul a crescut la peste 17.000. Compania turistică Solo East, care trimite turiştii în sejururi la Cernobîl, a înregistrat o creştere a rezervărilor cu 45%, deşi patronul său, rusul Serghei Ivanciuc, spune că serialul produs de HBO „nu a făcut nimic bun pentru zonă. Situaţia este îngrozitoare”.
El a refuzat să cosmetizeze imaginile din afişele cu care îşi promovează excursiile, spunând că este hotărât să arate experienţa reală a Cernobilului, nu una care urmează versiunea TV.
La Cernobîl au apărut deja şi comercianţi care vând produse „radioactive” şi borcane cu aer contaminat, iar noul preşedinte ucrainean, Volodimir Zelenski, plănuieşte să transforme zona într-un „paradis turistic”.