Trei mari autostrăzi sunt în prezent planificate conform MasterPlanului către Moldova, iar o a patra – Autostrada Nordului – care nu apare în strategia convenită cu Comisia Europeană, a apărut din nou în discursul politicienilor, potrivit hotnews.
Toate cele patru proiecte sunt în diferite stadii de implementare, a explicat la audierea din Parlament, ministrul propus al Transporturilor, Lucian Bode. Un alt proiect foarte important – autostrada Sibiu-Pitești – ar putea fi licitată pe sectoarele montane în baza unor studii vechi, criticate aspru de consultanții Comisiei Europeane.
„Autostrada Unirii” – A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni
„Pe tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț
avem în derulare contractul de revizuire și completare Studiu de
Fezabilitate, cu termen de predare septembrie 2020. Avem finanțarea
asigurată în buget. După predare vom avea 4 luni termen pentru obținerea
avizelor și acordurilor”, a declarat la audierea sa în Parlament,
ministru propus al Transporturilor, Lucian Bode.
Tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț face parte din A8 și ar urma să aibă circa 183 de km.
Pe sectorul Iași – Ungheni, ministrul Bode precizează că în momentul de față autoritățile sunt la capitolul licitație pentru revizuire și completare SF.
„Procedura de selecție a unui proiectant este în derulare. Avem finanțarea asigurată”, spune Bode.
Pe sectorul Tg, Neamț – Iași, circa 120 de km, Bode spune că va fi lansată o licitație pentru revizuirea documentației necesare.
„Am luat decizia corectă în Guvern să anulăm acel PPP – scoatem la licitație completarea si actualizarea SF. Depunem aplicația la CE pentru finanțarea europeană. În 14 luni avem realizată revizuirea și actualizarea SF, iar în 4 luni pbținem avizele și acordurile necesare”, spune Bode.
„Vom avea în 2021 un SF finalizat pe toate cele trei tronsoane. Vom identifica soluții de finananțare pentru fiecare tronson în parte”, a mai explicat ministrul propus al Transporturilor.
Autostrada Moldovei – A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret
Ministrul Bode a precizat că în momentul de față sunt semnate contracte pe patru din cele șase sectoare, iar Centura Bacăului (16km din A7) este în lucru și sunt șanse să fie gata chiar din acest an.
„Cele patru tronsoane (n.r. Ploiești-Buzău-Foșani-Bacău-Pașcani) sunt contractate pentru realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic. Septembrie 2020 este termenul de predare pentru cele patru tronsoane”, a precizat Bode.
Cu toate acestea, Compania de Drumuri tocmai ce a precizat oficial în urmă cu o săptămână că trei din patru contracte au întârzieri de aproape jumătate de an – amânări consfințiite prin acte adiționale.
După ce i s-a atras atenția de acest aspect în decursul audierilor prin întrebări ulterioare, ministrul Bode a revenit și a spus că el personal nu este de acord cu amânările convenite.
„Voi face tot ce ține de mine ca aceste contracte să fie predate înainte de termen”, a spus Bode.
„Ultimele două tronsoane de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret – în momentul de față avem în evaluare realizarea documentației și consider că acest obiectiv A7 este realizabil din fonduri europene”, a mai spus Bode.
A13 Brașov – Bacău
„Am
promis că vom adjudeca contractul pentru Studiul de Fezabilitate și
Proiectul Tehnic până la final de februarie. Avem raport de atribuire și
sper ca până la sfârșitul lunii februarie să fie anunțat câștigătorul”,
a spus Bode.
Autostrada A13 Brașov – Bacău are o lungime
planificată de circa 160 de km, este pe rețeaua europeană secundară
/extinsă de transport și conform Master Planului de Transport ar trebui
să fie pe ultimele locuri în ceea ce privește prioritizarea tuturor
proiectelor de autostradă din România.
Foto: Autostrada A13 Bacău – Brașov – Făgăraș
„Autostrada Nordului” – Satu Mare – Dej – Bistrița – Suceava
În ultimele zile ale mandatului său la Transporturi, fostul ministru PSD Răzvan Cuc anunța că scoate la licitație un contract de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru „Autostrada Nordului”, o autostradă care nu există nicăieri în Master Planul General de Transport, documentul strategic aprobat împreună cu Comisia Europeană.
„În acest moment evaluăm ofertele”, spune Bode. „Avem 18 luni termen pentru realizarea Studiului de Fezabilitate. Apoi putem să discutăm de scoaterea la licitație proiectare și execuție”, a mai spus ministrul Propus.
De precizat că în varianta Masterplanului aprobat de Guvern în 2016 și convenit cu Comisia Europeană, în zona de nord între Satu Mare și Suceava nu există planificat nicio autostradă și nici vreun drum expres. Ce există, însă, este un drum expres de la Satu Mare la Bistrița care va trece prin Dej. Iar de la Bistrița la Suceava există planificată modernizarea actualului drum sub denumirea de „Trans Regio”.
Foto: Autostrada Nordului lipsește complet din Master Plan
Autostrada Pitești-Sibiu – Eșec cu premeditare?
„Pe Lotul 1, Sibiu – Boița, avem constructorul mobilizat. Până la sfârșitul lunii martie sper să dăm ordinul de începere și să avem efectiv producție pe acest obiectiv”, a spus Bode.
„În ceea ce privește tronsonul 2, Boița – Cornetu, aici așteptăm opinia expertului BEI-Pasa – așa cum am primit un raport favorabil tot din partea BEI-Pasa pe tronsonul 3. Tronsonul 3 ni-l propunem să-l scoatem la licitație proiectare și execuție în acest an”, a precizat Bode.
Sectoarele 2 și 3 sunt de fapt
cele montane, cel mai greu de realizat, iar în trecut experții Comisiei
Europene au criticat aspru studiul de fezabilitate din 2008 despre care
au spus că nu este adecvat, mai ales prin prisma lipsei forajelor
geotehnice.
După ce a eșuat în 2015 să revizuiască SF-ul
complet pe toată autostrada, Compania de Autostrăzi a încercat să
contracteze doar completarea studiului geotehnic pe sectoarele 2 și 3,
dar n-a reușit să ducă procedura până la capăt – suma estimată de
autorități a fost considerată prea mică de toți ofertanții.
O posibiliă decizie de a lansa licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor vechi a fost puternic criticată recent de către Asociația Pro Infrastructura.
„O primă consecință a licitării unui drum fără să știi nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru„, scrie Asociația.
„Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câștiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca când vor da piept cu realitățile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat”, spune ONG-ul.
Citește aici mai multe detalii despre lipsa unui studiu adecvat pentru Sibiu – Pitești:
- ANALIZA Compania de Drumuri ignoră toate observațiile experților europeni și vrea să contracteze lucrările pe sectoarele montane, cele mai dificile, în baza unor studii depășite / Vechiul SF are doar 300 de foraje, față de cele peste 2.200 considerate de experți ca fiind un minim necesar
Mai departe, ministrul propus Bode spune că pe secțiunea 4, circa 9,8 km între Tigveni și Curtea de Argeș, Compania de Drumuri a primit 10 oferte pentru proiectare și execuția lucrărilor. Aici detalii despre Secțiunea 4 unde va fi construit primul tunel montan de autostradă din România.
„Ele sunt în analiză și urmează să desemnăm câștigătorul”, a spus Bode.
„Pe sectorul 5 Curtea de Argeș – Pitești –
raportul procedurii a fost validat de către instanță. Este cunoscut
câștigătorul, dar avem la Înalta Curte termen pe 20 februarie”, a spus
Bode. Secțiunea 5 de la Curtea de Argeș la Pitești (30,35 km) a fost
scoasă la licitație încă din iulie 2017.