Verificarea metrologică a apometrelor este o obligaţie care-i revine fiecărui proprietar de apartamente din Craiova. La anumite intervale de timp, apometrele de apă caldă și apă rece trebuie verificate metrologic de firme specializate, iar proprietarul să obţină un buletin nou de verificare pe care să-l prezinte asociaţiei de proprietari. În caz contrar, locatarii riscă să plătească consumul de apă în sistem pauşal.
Apometrele care înregistrează consumul de apă caldă și apă rece din apartamentele craiovenilor trebuie verificate metrologic. Verificările se fac la anumite termene în funcţie de apometru, dacă este de apă caldă sau rece. Sunt termene pe care le recomandă Ordinul nr. 148/2012 al Biroului Român de Metrologie Legală și care au fost consfințite și de art. 28 din HCL Craiova nr. 363/2013, în care se arată:
„Intervalele maxime admise între două verificări metrologice succesive sunt de șapte ani pentru repartitoarele de apă rece, respectiv patru ani pentru repartitoarele de apă caldă“.
Evidenţa acestor verificări metrologice trebuie să o ţină în mod normal asociația de proprietari, iar la expirarea termenului să-l tragă de mânecă pe locatar să-și verifice metrologic apometrele. În caz contrar, acesta riscă să plătească la paușal consumul de apă.
Apometrele trebuie schimbate după zece ani
Verificarea apometrelor se face pe o masă de lucru specializată din cadrul unei firme autorizate de Biroul Român de Metrologie Legală. Verificarea nu durează mai mult de 20 de minute. În Craiova sunt câteva firme în domeniu care fac verificări metrologice, inclusiv operatorul regional de apă şi canal. Un apometru are o durată de viaţă de 10 ani.
După această perioadă aparatele de măsură a consumului de apă dintr-un apartament se schimbă. În ultima perioadă, vechile apometre mecanice sunt înlocuite cu apometre cu citire radio.
Cât costă o verificare metrologică
Reprezentantul unei firme în domeniu a explicat cum se face verificarea metrologică şi care sunt costurile.
Acesta a mai spus că ofertele care se găsesc şi pe site-ul firmei sunt diferite în funcţie de doleanţele proprietarilor.
Asociaţia te trece la pauşal
Cei care suportă costurile acestor verificări sunt proprietarii, care pot să refuze s-o efectueze. Singura măsură pe care o poate lua asociația în astfel de cazuri este să-i pună să plătească la paușal.
Consumul şi plata pot fi trecute la pauşal în mai multe condiţii. În primul rând, când nu există apometre, când proprietarul renunţă la aparatele de măsurat, dar şi când la verificare se constată ruperea sigiliilor.
În ultimul caz, „perioada considerată ca fiind fără repartitoare este de la verificarea anterioară şi până la punerea în funcţiune a repartitorului, iar consumul pe această perioadă se recalculează pe cheltuiala proprietarului“, se arată în art. 25, lit. c, din Regulamentului de funcţionare a asociaţiilor, adoptat prin HCL nr. 363/2013.
Dacă proprietarul nu permite trei luni să se citească şi să se verifice apometrele, el va plăti diferenţa între consumul total şi suma citirilor celorlalte apartamente, astfel riscă să-i apară în factură şi aşa-zisele „pierderi“.