Camere de luat vederi în bloc.Asociațiile de Proprietari trebuie să fie atente dacă au luat decizia să monteze camere de luat vederi în scara blocurilor. Există riscul de a merge prea departe şi să invadeze viața privată a celor ce locuiesc sau intră în bloc, ceea ce ar duce la o încălcare a legislației în domeniu, Regulamentul GDPR.
Primul lucru de care asociaţiile de proprietari trebuie să ţină seama este că din momentul în care instalează camere de luat de vederi în bloc devin operator de date personale. Prin urmare trebuie să respecte legislaţia în domeniu.
Impactul instalării și folosirii unor camere de filmat la bloc este destul de mare. Trebuie precizat că ele pot să surprindă multe informații legate de viața privată a unui locatar. De exemplu, când pleacă și se întoarce de la muncă cineva, cine vine în vizită.
În al doilea rând, orice instalare și folosire a unei camere de filmat trebuie să fie justificată. Cu alte cuvinte, să fie necesară, iar scopul urmărit unul obiectiv. Prelucrarea datelor să fie în interesul legitim al proprietarilor, cum ar fi siguranţa şi securitatea în bloc. Ideea e să se identifice necesitatea măsurii și să se asigure o proporționalitate între măsură și drepturile locatrilor şi altor persoane care vin în bloc.
Camere de luat vederi în bloc.Toţi proprietarii trebuie să-şi dea acordul
Decizia de-a monta camere de luat vederi în scara unui bloc trebuie să fie luată cu acordul tuturor locatarilor din condominiu. Proprietarii trebuie să fie convinşi că instalarea camerelor de supraveghere este în interesul lor. Adică, acest sistem le asigură paza şi protecția atât a lor cât şi bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora. Dacă asociaţia de proprietari nu are acordul tuturor locatarilor din bloc, nu poate să monteze camere.
Ulterior luării deciziei de instalare, daca un proprietar se răzgândeşte, acest lucru nu mai poate conduce la desfiinţarea sistemului de supraveghere. Doar în cazuri temeinic justificate poate solicita şi să obţin ştergerea anumitor înregistrări care îl vizează.
Totodata, la intrarea în bloc şi pe fiecare palier să fie anunţuri vizibile cu faptul că respectiva cladire este monitorizată video.
Totodată, asociaţia de proprietari trebuie să facă o analiză de risc cu ajutorul unui evaluator autorizat.
Firma care montează camerele de luat vederi trebuie să fie la rândul ei autorizată.
Unii vor, unii nu vor
În blocul G8 din Brazda lui Novac, camerele de luat vederi au apărut în urmă cu un an de zile. Preşedintele asociaţiei de proprietari spune că montarea lor se impunea din cauza teraselor din vecinătate.
În schimb, sunt proprietari, în alte blocuri, care se împotrivesc amplasării camerelor de luat de vederi. Tot în Brazda lui Novac, locatarii dintr-un bloc spun că asociaţia a încălcat Regulamentul GDPR, fiindcă nu le-a cerut acordul tuturor proprietarilor. Acest fapt i-a revoltat.
Ce spune Ghidul de aplicare a Regulamentului GDPR
Ghidul spune că prelucrarea datelor cu caracter personal prin utilizarea unor sisteme de televiziune cu circuit închis cu posibilităţi de înregistrare şi stocare a imaginilor şi datelor se supune atât prevederilor Regulamentului, cât şi ale Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, modificată şi completată.
În contextul în care instalarea unui sistem de supraveghere video este necesară în vederea realizării unui interes legitim al asociaţiei de proprietari (asigurarea pazei şi protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora), hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari.
Potrivit art. 48 alin. (1) din Legea nr. 196/2018 ”Adunarea generală poate adopta hotărâri, dacă majoritatea proprietarilor membri ai asociației de proprietari sunt prezenți personal sau prin reprezentanți care au o împuternicire scrisă și semnată de către proprietarii în numele cărora votează”. De asemenea, la alin. (3) al aceluiași articol se precizează că hotărârile adunării generale a asociației de proprietari pot fi adoptate prin votul majorităţii acestora. În plus, trebuie să se ţină cont şi de interesele, drepturile şi libertăţile persoanelor vizate. Acestea trebuie informate anterior cu privire la luarea unei astfel de măsuri. În acest sens, în spaţiile monitorizate trebuie instalată o pictogramă adecvată, care să conţină o imagine reprezentativă, poziţionată la o distanţă rezonabilă de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere, astfel încât să poată fi văzută de orice persoană.