5.3 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateChina vrea să ia măsuri împotriva marilor platforme digitale autohtone

China vrea să ia măsuri împotriva marilor platforme digitale autohtone

Autoritățile de la Beijing au elaborat noi reglementări menite să reducă puterea celor mai mari companii chineze din online, anunță BBC.

Reglementările sugerează că Beijingul este tot mai îngrijorat de influența în creștere a platformelor digitale.

Noile reguli ar putea afecta giganți tehnologici chinezi ca Alibaba, Ant Group și Tencent, precum și platforma de livrare a alimentelor Meituan.

Miscarea autorităților chineze vine în timp ce UE și SUA caută la rândul lor modalități de a limita puterea giganților de pe internet.

Acțiunile companiilor tech chineze au scăzut vertiginos după ce noile reglementări au fost propuse marți.

Știrea a venit în timp ce JD.com și Alibaba se pregăteau pentru Singles Day, cea mai importantă zi de vânzări online din China.

Vânzarea a continuat miercuri, acțiunile Alibaba, JD.com, Tencent, Xiaomi și Meituan scăzând cu peste 200 miliarde de dolari din valoarea lor totală.

Ce vizează noile reglementări?

Proiectul de 22 de pagini al Administrației de Stat pentru Reglementarea Pieței (SAMR) va fi prima încercare a Beijingului de a defini comportamentul anticoncurențial pentru sectorul tehnologic.

Noile reguli vor încerca să oprească companiile să distribuie datele sensibile ale consumatorilor, să se alieze pentru a elimina rivalii mai mici și să vândă în pierdere pentru a elimina concurenții.

De asemenea, vor fi luate măsuri împotriva companiilor care forțează business-urile să încheie acorduri exclusive, o acuzație adusă Alibaba de către comercianți și concurenți.

Regulamentele vor viza și companiile care tratează clienții în mod diferit pe baza datelor și a obiceiurilor lor de cheltuieli.

Cât de dominante sunt aceste companii?

Alibaba și JD.com domină piața de vânzare cu amănuntul online din China, reprezentând împreună aproximativ trei sferturi din comerțul electronic chinezesc.

În septembrie, Alibaba se lăuda cu 881 milioane de utilizatori ai aplicației sale mobile – mai mult de jumătate din populația Chinei.

Beijingul a luat la țintă explicit Ant Group, companie afiliată Alibaba, aceasta suspendându-și lansarea pe bursă după ce autoritățile de reglementare și-au exprimat îngrijorarea privind puterea în creștere a creditorilor online și modul în care acest lucru ar putea afecta sistemul financiar.

Listarea pe piață a Ant Group era așteptată să fie cea mai mare din istorie, compania având aproximativ 1,3 miliarde de utilizatori, în special în China, unde administrează Alipay, sistemul dominant de plăți digitale din această țară.

Tencent, care are un sistem de plăți concurent și este cea mai mare companie de gaming din lume, ar putea intra la rândul ei în vizorul autorităților.

O tendință globală?

Autoritățile chineze nu sunt singurele care și-au exprimat îngrijorările privind creșterea explozivă a unor platforme online.

Uniunea Europeană a acuzat marți Amazon de practici anticoncurențiale, afirmând că aceasta a abuzat de puterea sa de pe piață în Germania și Franța.

Între timp, autoritățile americane iau măsuri împotriva dominanței Google ca motor de căutare, Departamentul de justiție al SUA descriind gigantul tehnologic ca „un administrator monopolistic al internetului”.

Acțiunea deschisă de autoritățile americane este cel mai mare proces antitrust din Statele Unite de la cel împotriva Microsoft de la sfârșitul anilor ’90.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS