Școlile au trecut activitatea în online, iar cei mai mulți angajați ai unităților de învățământ spun că întâmpină dificultăți în derularea sarcinilor de serviciu, pentru că nu au mai urmat cursuri de digitalizare în ultimii cinci ani dar și pentru că ar avea mai multe atribuții. Informaticienii spun și ei că multe școli nu sunt pregătite pentru scenariile galben și roșu. Acestea sunt principalele concluzii ale celui de al doilea chestionar aplicat în școli de Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”.
Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret” a aplicat un al doilea chestionar ”Școala în pandemie” în unitățile de învățământ. De această dată a fost vizat personalul didactic auxiliar . Chestionarul a fost aplicat în perioada 5-11 noiembrie, când toate unitățile școlare sunt în scenariul roșu.
La întrebări au răspuns 1.037 de angajați, care ocupă posturi de bibliotecar, documentarist, redactor, informatician, laborant, tehnician, pedagog școlar, instructor de educație extrașcolară, asistent social, corepetitor, mediator școlar, secretar, administrator financiar, instructor animator, administrator de patrimoniu.
Conform datelor chestionarului, 26,2% dintre repondenți afirmă că nu reușesc să-și îndeplinească atribuțiile în timpul normal de lucru și sunt obligați să facă ore suplimentare, care nu sunt plătite.
Alți 71,5% dintre repondenți spun că nu au urmat cursuri de formare în domeniul competențelor digitale în ultimii 5 ani. Potrivit informaticienilor, 34,5% dintre unitățile de învățământ nu sunt pregătite pentru scenariile Galben și Roșu.
De ce nu mai este suficient doar programul de lucru
Conform datelor din chestionar cele mai multe dificultăți în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu în timpul normal de lucu le-ar întâmpina cu precădere secretarii și administratorii financiari. Fișele de post ale acestor categorii de personal ar fi încărcate în această perioadă cu noi sarcini.
”Îîn special secretarii și administratorii financiari nu reușesc să-și îndeplinească atribuțiile de serviciu în timpul normal de lucru. Se întâmplă acest lucru deoarece, pe lângă activitatea din fișa postului, acestora li se cer diverse informații, statistici și machete de completat, intempestiv, într-un timp foarte scurt. Acestea și multe altele duc la creșterea volumului de activitate, a responsabilitaților și a presiunii la care sunt supuse persoanele aflate la conducerea unităților școlare și personalul didactic auxiliar.”, se arată în studiul federației sindicale.
Bibliotecile, laboratoarele și formarea profesională nu au avut prioritate
Personalul din învățământ a subliniat faptul că în ultimii cinci ani, angajatorii nu au considerat ca fiind prioritare cursurile de formare în domeniul competențelor digitale.
”Cu toate că mulți dintre angajați sunt obligați să lucreze pe calculator, observăm că angajatorii nu i-au trimis și la cursuri de perfecționare în domeniul competențelor digitale. Potrivit rezultatelor chestionarului, doar 28,5% dintre angajați au urmat cursuri de formare în domeniul competențelor digitale”, se arată în studiul sindicatului.
Nici fondul de carte nu a mai crescut în ultimul timp. În plus, laboratoarele aproape că au dispărut din multe școli.
”În ceea ce privește biblioteca școlară, observăm că în peste 80% din cazuri fondul de carte a rămas același sau a crescut cu cel mult 10%. În cazul laboratoarelor, acolo unde mai există și nu au fost transformate în săli de curs, nu s-au mai achiziționat substanțe și echipamente de ani buni. ”, conform datelor din chestionar.
Informaticienii spun că 35% din școli nu sunt pregătite pentru online
Trecând la cursurile online, chiar informaticienii din învățământul preunoversitar susțin că aproape 35% dintre școli nu sunt pregătite pentru predarea online. Asta în condițiile în care, la ora actuală, toate unitățile au trecut în scenariul roșu din cauza creșterii riscului de îmbolnăvire la nivelul întregii țări.
O altă problemă identificată în urma aplicării chestionarului este legislația în domeniu, care se schimbă foarte des și care nu este explicată de către organele superioare. ”În ultimii doi ani, doar 44% dintre repondenți au spus că au avut întâlniri cu reprezentanții inspectoaratelor școlare privind legislația în domeniu”, se arată în studiu.
Peste 66% dintre profesori au spus că au nevoie de cursuri de perfecționare
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a aplicat un chestionar și pentru cadre didactice, iar principala concluzie a acestui studiu a fost că 66,2% dintre repondenţi spun că au nevoie de cursuri de perfecționare pentru a putea preda online.
Rolul acestor sondaje este de a arăta reprezentanților Ministerului Educației ce dificultăți întâmpină personalul unităților de învățământ. Sindicaliștii se așteaptă ca pe baza acestor situații, Ministerul Educației să creioneze noi strategii.
”Chestionarul a fost aplicat pentru a evidenția condițiile de muncă în pandemie și problemle cu care se confruntă personalul din unitățile de învățământ. Ministerul Educației poate avea prin acest sondaj un reper pentru o strategie viitoare privind desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ”, a precizat Nicușor Cotescu, președintele SIP ”Spiru Haret” Dolj.