Companiile aeriene și firmele de leasing aerian din toată lumea se grăbesc să transforme aeronavele de pasageri vechi în avioane pentru transportul mărfurilor. Tendința a fost declanșată de pandemie, care a ținut la sol multe aeronave, dar și de creșterea rapidă a comerțului electronic, scrie digi24.
Noua provocare: transportul vaccinurilor
Acum, apare o nouă provocare: transportul vaccinurilor. Acestea trebuie să ajungă la destinație cât mai rapid, în diverse colțuri ale lumii și în condiții speciale.
Vaccinarea în Statele Unite, de pildă, a început cu transportul primelor doze ale tratamentului, după ce Agenția Federală americană pentru Medicamente a dat undă verde pentru vaccinul Pfizer-BioNTech. Angajații de la fabrica Pfizer au trimis duminică primele doze de ser, lansând cel mai mare și mai complex program de distribuție a unui vaccin din istoria Statelor Unite.
Muncitorii au încărcat flacoanele în cutii mari, răcite la temperaturi de minus 70 de grade Celsius, care au fost apoi etichetate și încărcate în camioane. Cutiile, care conțin fiecare 4.875 de doze, au fost transportate la un aeroport din apropiere, iar apoi către hub-urile UPS și FedEx din Kentucky și Tennessee. De acolo vor fi distribuite către 145 de centre de vaccinare de pe întreg cuprinsul Statelor Unite.
Avioanele de pasageri, convertite pentru transport de marfă
În mod normal, aproape jumătate dintre mărfurile transportate pe calea aerului sunt preluate de avioanele de pasageri, care au și spațiu cargo. Însă căderea turismului a făcut ca firmele de curierat să se bazeze aproape exclusiv pe avioanele de transport marfă. Acest lucru a creat o oportunitate pentru firmele care se ocupă de conversia aeronavelor.
Conversia avioanelor a devenit și mai atractivă, deoarece prețul avioanelor vechi a scăzut puternic. Unele modele sunt acum și cu 47 la sută mai ieftine comparativ cu începutul anului.
Compania de analiză Cirium estimează că numărul avioanelor ce vor fi convertite pentru transportul mărfurilor va crește la nivel global cu 36 la sută în 2021, la 90 de avioane, și la 109 în 2022.
Astfel, firmele pariază pe faptul că cererea pentru transport aerian, care era slabă înainte de pandemie, va rămâne puternică în următorii ani. Analiștii avertizează însă că lipsa actuală se poate transforma repede în supracapacitate. Însă aceste conversii permit companiilor de întreținere și reparații să compenseze pierderile înregistrate pe perioada pandemiei.