Ministerul Afacerilor Externe precizează că autoritățile austriece au adoptat noi măsuri privind condițiile de intrare pe teritoriul Republicii Austria în contextul pandemiei de COVID-19. Noile măsuri vor intra în vigoare la data de 15.01.2021, ora 00.00.
Astfel, începând cu data de 15 ianuarie 2021, persoanele care călătoresc în Republica Austria au obligația de a se înregistra online, anterior intrării pe teritoriul austriac, prin completarea unui document denumit „Pre-Travel-Clearance – PTC”, disponibil aici – https://www.oesterreich.gv.at/themen/coronavirus_in_oesterreich/pre-travel-clearance.html. Formularele sunt disponibile în limbile germană şi engleză: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_15/COO_2026_100_2_1827093.pdfsig, https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_15/COO_2026_100_2_182
Totodată, la momentul intrării pe teritoriul austriac, călătorii sunt obligați să prezinte confirmarea completării formularului menționat, în format electronic sau tipărit. În situația în care nu este posibilă înregistrarea online, în mod excepțional, se poate opta pentru completarea formularului tipizat și semnat olograf.
Excepții
Sunt exceptate de la măsura înregistrării electronice prin completarea formularului PTC următoarele categorii de persoane: transportatorii profesioniști de mărfuri, navetiștii, persoanele aflate în tranzit, persoane care participă la evenimente de familie care nu pot fi amânate (spre exemplu: ceremonii funerare).
De asemenea, pe lângă obligativitatea înregistrării electronice, până la data de 31.03.2021, persoanele care sosesc în Republica Austria, inclusiv din România, vor fi plasate în carantină pentru o perioadă de 10 zile la domiciliu sau într-o locație adecvată, imediat după intrarea pe teritoriul austriac, cu suportarea costurilor de către persoana în cauză. Măsura carantinei poate fi suspendată în urma prezentării rezultatului negativ al unui test pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 (tip PCR-RT sau antigen), efectuat nu mai devreme de a 5-a zi de la intrarea în Republica Austria, costurile fiind suportate de către persoanele în cauză. Aceste măsuri se aplică inclusiv turiștilor.
Sunt exceptate de la măsura carantinei persoanele care sosesc în Republica Austria din Australia, Finlanda, Grecia, Islanda, Japonia, Noua Zeelandă, Norvegia, Republica Coreea, Singapore și Vatican și prezintă documente justificative, care să ateste faptul că în ultimele 10 zile anterior intrării în Republica Austria s-au aflat pe teritoriul statelor respective.
Alte excepții
De asemenea, sunt exceptate de la măsura carantinei, cu condiția prezentării unui test PCR-RT sau antigen pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 cu rezultat negativ, în limbile germană sau engleză și prelevat cu maximum 72 de ore înaintea intrării în Republica Austria, următoarele categorii de persoane: personalul diplomatic și angajații organizațiilor internaționale, personalul aflat în misiune umanitară, persoanele care intră din motive profesionale, persoanele care călătoresc din motive medicale și o persoană însoțitoare, cu prezentarea documentelor justificative, persoanele care sosesc pentru a răspunde unei îndatoriri juridice sau administrative obligatorii, cum este prezentarea la citații în procese juridice.
În lipsa rezultatului negativ al unui test, persoanele respective și cele cu care locuiesc împreună sunt obligate să se supună unei perioade de carantină de 10 zile la domiciliu sau într-o locație adecvată, imediat după intrarea în Republica Austria, cu suportarea costurilor de către persoanele în cauză. Măsura carantinei poate fi suspendată în urma prezentării rezultatului negativ al unui test pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 (tip PCR-RT sau antigen) efectuat în perioada carantinei.
Tranzit în regim permanent
Tranzitul este permis în regim permanent, fără oprire (înnoptare) pe teritoriul Republicii Austria, fără aplicarea măsurii de carantină/izolare sau test pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, dacă deplasarea spre statul de destinație este justificată. Astfel, autoritățile pot solicita prezentarea unor documente care să asigure intrarea în statul de destinație: acte de domiciliu, rezidență, drept de ședere, contract de muncă sau orice altă dovadă a necesității intrării, de exemplu adeverință de tratament medical imperios necesar, de studii etc.
Ministerul Afacerilor Externe reamintește că cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Viena: 0043 1 503 24 65 și 0043 1 505 23 81, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de urgență al misiunii diplomatice 0043 699 117 26027.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet: www.mae.ro/node/51901 și www.viena.mae.ro și informarea temeinică anterior deplasărilor în străinătate.