Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reunește angajați din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), solicită dotarea districtelor cu noi utilaje pentru deszăpezirea drumurilor naționale și suplimentarea personalului pentru realizarea acestei activități.
În prezent, activitatea de deszăpezire a drumurilor naționale se realizează în baza unor contracte cu operatori economici, acest serviciu fiind externalizat. Din păcate, însă, în mai multe județe ale țării, firmele care au câștigat licitațiile pentru prevenirea și combaterea lunecușului și înzăpezirii pe drumurile naționale nu dețin resurse materiale corespunzătoare, dar nici resurse umane calificate iar, astfel, aceste activități nu se realizează în cele mai bune condiții.
Soluția pentru îmbunătățirea acestei situații este achiziția de noi utilaje de către CNAIR, dotarea districtelor, astfel încât instituția să dețină cel puțin 51% din totalitatea resurselor materiale necesare intervențiilor pe parcursul iernii. De asemenea, este necesară și suplimentarea personalului pentru aceste activități.
Astfel de investiții sunt necesare deoarece în mai multe județe din țară parcurile auto ale companiilor care au câștigat licitațiile pentru aceste servicii sunt vechi, uzate fizic și moral, ruginite, o parte înregistrând defecțiuni frecvente. Așadar, este foarte greu să se intervină corespunzător. De asemenea, lipsa personalului specializat, este o altă problemă a acestor companii. Pentru unii operatori economici, mai importante decât deszăpezirea adecvată sunt protejarea propriilor utilaje și reducerea consumurilor.
Serviciul pe timp de iarnă
Serviciul desfășurat pe timp de iarnă implică, în linii mari, trei mari activități:
- Informarea meteo și a evenimentelor apărute, în regim de permanență (24 din 24), se realizează cel mai bine cu personal propriu, calificat, care deține cunoștințele necesare să ofere date exacte privind poziționările kilometrice, spre deosebire de angajați ai operatorilor economici care transmit repere, precum ”case” sau ”magazine”.
- Combaterea poleiului realizează prin răspândirea de material antiderapant sau soluții de clorura de calciu, cu utilaje specifice, răspânditoare de material, respectiv cisterne. Chiar dacă activitatea este în mai multe județe contractată, aceasta este realizată, complementar, și de către personalul propriu al CNAIR, întrucât angajații companiilor refuză să își asume anumite riscuri (ex. intrarea pe un pod de gheață).
- Deszăpezirea propriu-zisă se realizează acționând cu lame de zăpadă sau autofreze. Nu toți operatorii economici dețin autofreze. Aceste utilaje, necesare doar în caz de ninsori puternice, sunt foarte costisitoare și nu tot timpul rentabile (sunt ierni în care nu e necesară utilizarea lor). CNAIR are în dotare autofreze, iar în astfel de situații tot personalul propriu intervine.
Schimbarea strategiei
Pentru nerealizarea activităților de deszăpezire sau pentru efectuarea ei în mod necorespunzător, tot angajați ai CNAIR ajung să fie trași la răspundere, contravențională sau chiar penală, de către organele de control ale statului, cu toate că aceste servicii sunt contractate.
Din aceste motive, Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” este nevoit să solicite schimbarea strategiei privind activitatea de deszăpezire, respectiv angajarea de personal muncitor în cadrul districtelor și dotarea cu noi utilaje proprii, performante. În acest fel se poate realiza, pe termen lung, inclusiv economie în bugetul CNAIR.
Până la începutul anilor 2000, activitatea de deszăpezire se realiza doar prin forțe proprii și se desfășura în condiții mult mai bune. Cei care vor avea de câștigat, în primul rând, dacă se va reveni la vechea abordare, sunt participanții la trafic.