Guvernul a adoptat, miercuri, o OUG pentru digitalizarea raporturilor de muncă şi a introdus posibilitatea folosirii semnăturii electronice avansate sau calificate la încheierea contractului individual de muncă, a actelor adiţionale la acesta, dar şi pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/dcumentelor din domeniul relaţiilor de muncă. Semnătura electronică va fi însoţită de marca temporală calificată şi sigiliul electronic calificat al angajatorului, informează Hotnews.
Ministerul Muncii a transmis, miercuri, că decizia Executivului ”sprijină flexibilizarea şi adaptarea relaţiilor de muncă la schimbările aduse pe piaţa muncii odată cu apariţia pandemiei de COVID – 19, când munca la domiciliu a luat amploare”.
”Numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă a crescut semnificativ. Dacă în luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, în registrul general de evidenţă a salariaţilor erau înregistrate 50.577 de astfel de contracte, până la sfârşitul anului numărul a crescut la 383.300. Tendinţa de creştere continuă şi în 2021. În luna martie erau înregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauză de telemuncă. Câtă vreme se menţin regulile de distanţare fizică, inclusiv la locul de muncă, iar telemunca rămâne o soluţie dezirabilă, angajatorii trebuie sprijiniţi, prin simplificarea procedurilor specifice de resurse umane, să utilizeze forme alternative de muncă”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.
Telemunca, redefinită
Actul normativ reformulează definiţia telemuncii şi elimină sintagma ”cel puţin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de faţă, această formă de organizare a muncii se desfăşoară în mod regulat.
Acesta prevede, de asemenea, că angajatorul nu poate obliga salariatul să folosească semnătura electronică. Totuşi, părţile trebuie să utilizeze acelaşi tip de semnătură la semnarea documentelor, inclusiv cea olografă, prevăzută acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.
”În acelaşi timp, salariatul care îşi desfăşoară activitatea în telemuncă are obligaţia de a respecta şi asigura confidenţialitatea informaţiilor utilizate în timpul desfăşurării activităţii. Activitatea acestuia poate fi verificată de angajator prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, în condiţiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condiţiile legii”, a mai transmis MInisterul Muncii.
Potrivit sursei citatre, angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau calificată şi în raporturile pe care le are cu instituţiile publice, la întocmirea înscrisurilor sau documentelor din domeniul relaţiilor de muncă/securităţii şi sănătăţii în muncă.
Toate documentele încheiate prin utilizarea semnăturii electronice vor fi arhivate de angajator şi vor fi puse la dispoziţia organelor de control competente, la solicitarea acestora.