O ordonanță de urgență aprobată anul trecut, la începutul pandemiei de coronavirus, permitea consumatorilor de gaze și energie electrică să-și amâne plata facturilor până la încetarea stării de alertă. În acest timp, furnizorii de gaze și energie nu au avut dreptul să debranșeze/deconecteze astfel de consumatori.
În ultimul an, însă, circa 209 mii de clienți cansici și noncasnici de gaze și energie nu și-au plătit facturile, înregistrând plăți restante către furnizori de 249 de milioane de lei. Acum, Guvernul pregătește o nouă ordonanță de urgență prin care să elimine posibilitatea de a nu plăti factura fără a fi debranșat, furnizorii având dreptul să-și recupereze banii.
Contextul revenirii economice din ultima perioadă și al diminuării problemelor apărute din cauza COVID 19 oferă oportunitatea și necesitatea impunerii unei reveniri graduale la o situație de normalitate în piețele de electricitate și gaze naturale, se arată în nota de fundamentare, conform HotNews.
Astfel, va fi abrogat articolul 72 din OUG 70/2020 care prevede că „pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă.”
Va fi inclusă o perioadă de tranziție de 90 de zile
Va fi inclusă o perioadă de tranziție de 90 de zile, în timpul căreia clienții care nu și-au plătit facturile să nu poată fi deconectati pentru debitele restante. În acest timp, clienții vor identifica împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante.
Aceste prevederi au generat dificultăți în relațiile comerciale din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale
În perioada de aproximativ un an de aplicare, aceste prevederi au generat dificultăți în relațiile comerciale din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, care afectează în mod evident activitățile tuturor participanților din piețele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuție și de transport, precum și ale producătorilor de energie electrică și de gaze naturale, se arată în nota de fundamentare.
Deși amânarea debranșărilor/deconectărilor vizează expres doar operatorii de transport și operatorii de distribuție, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale, aceștia ajungând în imposibilitatea de a acționa pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate.
Furnizorii sunt obligați să transfere către distribuitori și transportatori contravaloarea tarifelor de transport
În aceste condiții, din cauza lipsei lichidităților generată de neplată, furnizorii sunt obligați să transfere către distribuitori și transportatori contravaloarea tarifelor de transport și de distribuție la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienții finali.
Neîncasarea sumelor aferente de la clienții finali s-a resimțit în cascadă asupra tuturor părților implicate
Neîncasarea sumelor aferente de la clienții finali s-a resimțit în cascadă asupra tuturor părților implicate pe lanțul de alimentare, având în vedere că circa 90% din contravaloarea sumelor încasate de furnizori de la clienții finali reprezintă sume în transfer (costuri pass-through) către operatorii de distribuție, operatorii de transport și producători.
Astfel, riscurile asociate imposibilității de deconectare/debranșare în caz de neplată, și consecințele suportării de către operatorii implicați în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naționale, se mai precizează în nota de fundamentare.
Numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu și-au plătut facturile a ajuns la circa 209.000
Potrivit cifrelor prezentate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, AFEER – Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din Romania și ACUE – Federația Asociaților Companiilor de Utilități din România, numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu și-au plătut facturile a ajuns la circa 209.000. Aceștia înregistrează restanșe de circa 249 mil.lei la sfârșitul lunii mai. La energie electrică, numărul clienților care nu și-au achitat facturile și nu au putut fi deconectați este de circa 173.000 la finalul lunii iunie.