Un tablou regăsit în Australia a fost atribuit, după restaurare, lui Willem Claesz Heda şi fiului său Gerrit, pe atunci în vârstă de 17 ani. Opera a trecut neobservată timp de peste 150 de ani, potrivit AFP, citat de news.ro.
Agăţată pe culoarul Woodford Academy, un muzeu despre viaţa colonială australiană situat în Blue Mountains, natura moartă reprezintă rămăşiţele unei cine tipice epocii de aur olandeze. Dar când starea sa s-a degradat, lucrarea a fost trimisă la restaurare împreună cu alte 36 de picturi, ca urmare a unui apel de donaţii al National Trust of Australia care este şi proprietarul său.
Restaurarea a dus la descoperirea autorului şi a reevaluării sale, acum estimată la mai multe milioane de dolari australieni.
„Aceasta este o poveste remarcabilă a descoperirii, care ne poartă într-o călătorie de-a lungul mai multor ani, reunind şi validând munca prin îndrumări şi tehnologie de specialitate”, a explicat Rebecca Pinchin, managerul de colecţii al National Trust. Şi deşi echipa de experţi credea deja că este o pictură în ulei autentică din secolul al XVII-lea, nu se aştepta să găsească o semnătură. „Când a fost găsită semnătura de către restauratori, am rămas uimită. Este o şansă la un milion”, a spus ea.
Cum s-a făcut descoperirea semnăturilor de pe tablou
În primul rând, restauratorii au îndepărtat stratul gros de lac care întuneca culorile. Apoi au trecut la o curăţare atentă pentru a efectua cercetări la microscop.
Atunci au găsit nu una, ci două semnături pe spatele lucrării. Acestea erau realizate cu un cuţit în lemnul de stejar care îi serveşte drept suport. Aceste două semnături sunt cele ale lui Willem Claesz Heda şi ale fiului său Gerrit Willemz Heda, un maestru olandez. Acesta este recunoscut pentru naturile sale moarte monocrome, dintre care unele sunt expuse la Rijksmuseum din Amsterdam. Descoperirea acestor două semnături sugerează experţilor că tabloul a fost pictat în colaborare.
După anunţarea acestei atribuţii, lucrarea a fost supusă şi unei reevaluări financiare de către experţi. Chiar înainte ca tabloul să fie restaurat, acesta fusese estimat la 200.000 de dolari australieni (aproximativ 135.000 de euro). Astăzi, cu noile elemente de context, valoarea sa s-ar situa în jur de 5 milioane de dolari (3,36 milioane de euro), în special datorită contribuţiei lui Gerrit Willemz Heda, în vârstă de 17 ani în 1640.