4 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDirectorul Poştei Române vrea să „şteargă de praf“ compania

Directorul Poştei Române vrea să „şteargă de praf“ compania

Valentin Ştefan, directorul general al Companiei Naţionale Poşta Română, a făcut o vizită la Craiova, marţi, şi a susţinut o conferinţă de presă în care a prezentat planurile pe care le are compania pe care o conduce. Viziunea generală este una bună, ţinând cont că Poşta Română a fost pe linie moartă de ani de zile. Valentin Ştefan a promis că, în maximum doi ani, Poşta Româna va funcţiona cu totul altfel decât până acum, va fi mult mai modernă şi mai competitivă.

Guvernul României a semnat un Memorandum prin care a trasat câteva direcţii pe care Poşta Română trebuie să le urmeze pentru a se redresa şi a se moderniza. În acest Memorandum este vorba despre investiţii de 46,2 milioane de euro, care vor avea patru direcţii importante: modernizarea flotei de autovehicule, dezvoltarea unei infrastructuri IT, construcţia de capacităţi sortare automată şi implementarea unui sistem de tip Enterprise Resource Planning. Pe termen scurt, Poşta Română vrea să crească salariile angajaţilor cu cele mai mici venituri, să modernizeze oficiile poştale, să micşoreze numărul angajaţilor din structura centrală şi să digitalizeze compania.

3.000 de cutii poştale digitale

Directorul general al Poştei îşi propune ca anul acesta să fie montate 3.000 de cutii poştale digitale. „Avem câteva direcţii de dezvoltare ale companiei. Încercăm să identificăm, exact, unde este compania în acest moment. Ne interesează care este nevoia de personal, unde trebuie să ajungem cu salariile, unde trebuie să investim prioritar. Practic, facem un recensământ al companiei care durează şi care sper că o să ne ofere toate informaţiile necesare pentru a merge mai departe. Planul al doilea este să investim, efectiv, în companie. Asta înseamnă investiţii în produse noi sau, pur şi simplu, regândirea şi repregătirea produselor pe care le avem deja..

Nu în ultimul rând, vom investi în angajaţii noştri. Vom mări salariile, vom face traininguri astfel încât să fie pregătiţi pentru ceea ce înseamnă business-ul nostru în 2022. În mod concret, avem pentru prima dată în istoria poştei un Memorandum trecut de Guvernul României. Este o direcţie clară setată în care ni se spune unde trebuie să ducem companie. Avem componente de digitalizare, vom face 3.000 de cutii poştale digitale, care vor dubla numărul de cutii poştale de pe piaţa actuală. Asta doar în primul an. Acest lucru ne va ajuta să fim mai aproape de clienţi. În funcţie de cum vor merge lucrurile, poate apoi vom creşte numărul acestor cutii poştale cu alte câteva mii. Este o investitţie strategică pe care ne vom axa în perioada următoare“, a declarat Valentin Ştefan.

„Ne dorim ca timpii de aşteptare de la poştă să nu mai fie atât de mari“

Directorul General al Poştei îşi doreşte să elimine birocraţia din cadrul Poştei Române şi să reducă foarte mult timpii de aşteptare. „Vom moderniza compania şi din punct de vedere administrativ cu tot ce înseamnă digitalizare. Ne dorim ca timpii de aşteptare de la poştă să nu mai fie atât de mari. Avem o bună bucată de drum de recuperat acolo. Dar, există soluţii, au trecut şi alţii prin procesul acesta de modernizare, putem să o facem şi noi, destul de repede. Nu în ultimul rând, avem nevoie de digitalizarea fluxurilor interne administrative.

Nu vă ascund faptul că mapa e documentul principal care circulă prin companie. Fie că vorbim de referate, de cereri de concediu de odihnă sau orice alt document, totul este scris pe hârtie. O companie cu forţa poştei nu poate să performeze şi să reziste dacă nu se mută de la birocraţie către ceva mult mai digital. Nu cred că este nevoie ca o cerere de concediu să treacă pe la trei persoane care să o semneze. În mod normal, ar trebui să se aprobe într-o aplicaţie online, cu un simplu click. Avem în plan ca anul acesta să mai cumpărăm încă 200 de maşini, o să cumpărăm uniforme pentru angajaţi. Este unul dintre puţinele lucruri pe care le putem face pentru ei, în acest moment. De asemenea, vom mări salariile cu 15% salariul minim, din august anul acesta”, a mai adăugat acesta.

„Trebuie şi o schimbare de mentalitate în cadrul companiei“

Valentin Ştefan nu s-a ferit să vorbească despre mentalitatea învechită a multor angajaţi din cadrul Poştei Române. În acelaşi timp, însă, acesta a dat vina pe salariile mizere care nu îi motivează suficient. „Am luat 3.500 de calculatoare anul trecut, mai luăm încă 1.000 anul acesta. Problema este că nu poţi cumpăra prea mult odată, fiindcă nu ai certitudinea că poşta poate să absoarbă repede aceste investiţii. Vă dau un exemplu: avem cam 900 de subunităţi poştale care au acces la internet, cu toate serviciile online care se pot face. Ne-am propus să creştem semnificativ numărul şi am mai băgat acces la internet în încă 600 de locaţii. Ne-am lovit de situaţia în care unii angajaţi care nu au avut calculator sau acces la internet până acum, în loc să se bucure că devin mai productivi, nu le-au folosit şi s-au supărat.

Este o provocare pe care trebuie să o luăm în calcul. Degeaba iei încă 1.000 de calculatoare dacă nu sunt folosite. Deci trebuie şi o schimbare de mentalitate în cadrul companiei, care necesită timp. Însă, angajaţii pe care îi avem au ţinut, totuşi, compania, zeci de ani, pe salarii mizere. Sunt angajaţi fideli, care au şi 30-40 de ani în cadrul companiei.

Trebuie să gândim foarte bine cum vom face tranziţia de la o companie prăfuită la o companie modernă. Salariu nostru mediu este de 1.800 de lei. Avem aproape 17.000 de angajaţi care au salariu minim sau puţin peste salariul minim. În industrie, salariu mediu este undeva între 2.000 şi 2.400 de lei. Deci trebuie să recuperăm diferenţa pentru a fi competitivi. De aceea, vom implementa şi un sistem de bonusare prin care angajaţii să îşi poată mări veniturile. Nu vreau să inventez nimic la Poşta Română, ci vreau ca lucrurile să fie făcute mai bine“, a adăugat directorul general.

Produsele alimentare încă nu se vor vinde în oficiile din Craiova

O noutate legată de activitatea Poştei Române a fost parteneriatul cu Auchan. Acesta presupune vânzarea de produse alimentare şi nealimentare în patru oficii poştale din Piteşti. Valentin Ştefan susţine că este vorba despre un proiect-pilot, la început de drum. Acesta a menţionat că, deocadată, la Craiova nu se va implementa acest proiect. „Nu este, neapărat, o noutate. Poşta Română are de 30 de ani acest sistem de vândut produse cu amănuntul. În trecut, nişa aceasta de business reprezenta undeva la 5% din cifra de afaceri. Acum este undeva la sub 1%. Aici avem două direcţii de dezvoltare. Mi-am dorit ca o companie prestigioasă şi seriosă cum e poşta să lucreze cu companii cu aceeaşi greutate. Acum avem sute de companii care vin şi îşi vând câte un produs în oficiile poştale. Este un coşmar administrativ să manageriem atâtea contracte în parte.

Încercăm, oarecum, să dăm acestui business o formă cât mai profesionistă. Nici aici nu inventăm roata. Aceste magazine de proximitate funcţionează în mai toate statele din Europa. Este o modalitate de a reduce costurile. Sunt zeci de mii de metri pătraţi din oficiile poştale care stau degeaba. Există foarte multe oficii care arată deplorabil. Asta pentru că nu produc sufiecient ca să se întreţină. Din această cauză nu sunt bani pentru renovări, etc. Trebuie găsită o cale de mijloc. Nu ştiu dacă o să ajungă acest proiect în Craiova. Deocamdată este un proiect-pilot cu patru oficii poştale din Piteşti. Vedem cum decurg lucrurile şi ce este de făcut pe mai departe. Este vorba despre 150 de produse alimentare şi nealimentare puse la vânzare“, a mai menţionat directorul general.

Poşta Română are de suferit din cauza unor companii private

În legătură cu situaţiile în care plicurile ajung cu întârziere sau, mai rău, oamenii primesc direct informarea că pot ridica un plic de la un anumit sediu, fără să fie căutaţi la domiciliu, directorul spune că poşta are de suferit din cauza unor firme private care nu îşi fac treaba. „Dacă întrebi oamenii pe stradă, nu ştiu că există şi alte companii care livrează anumite plicuri. Chiar în urmă cu o lună a fost un caz în Focşani. O companie privată nu şi-a făcut treaba, arunca cutii întregi cu plicuri la gunoi şi toată lumea era supărată pe Poşta Română. În general, oamenii sunt supăraţi pe noi pentru orice pentru că nu ştiu că mai există şi alte companii pe piaţă. Diferenţa dintre noi şi ceilalţi este că Poşta Română oferă cele mai bune servicie pe livrat plicuri, facturi, mandate, etc. Nu spun eu asta, o spune ANCOM-ul.

Deci această imagine proastă pe care o are poşta este de multe ori nemeritată. În mentalul colectiv se răsfrânge totul asupra noastră. Acest lucru nu înseamnă că noi suntem fără pată. De multe ori, poştaşul preferă să lase bileţelul în cutia poştală şi în loc să meargă şi a doua sau a treia oară la domiciuliul omului, preferă să lase plicul în oficiul poştal pentru că este mai simplu. Cunoaştem şi aceste probleme!“, a adăugat Valentin Ştefan.

Urmează sute de restructurări în aparatul central al poştei

Directorul regional al Sucursalei Craiova, prezent şi el la conferinţa de presă, este de părere că mărirea salariilor angajaţilor din operativ este cea mai bună soluţie care îi va determina să îşi facă treaba ca la carte. În schimb. directorul general va „rade“ aproximativ 400 de postri din structura centrală. „Suntem conştienţi că având angajaţi care lucrează pe minimul pe economie să nu dea exact randamentul unor oameni foarte bine motivaţi. Stăm foarte mult de vorbă cu ei, îi îndrumăm. Dacă ne chitim cu sancţiuni, nu rezolvăm nimic. De aceea, domnul director va veni cu propunerea reformării administraţiei centrale a Poştei Române. Acolo sunt aproape 1.000 de salariaţi. Se doreşte reducerea a 400 de posturi. Din acest motiv sunt negocieri intense cu sindicatul. Acest lucru ne-ar ajuta să creştem salariile celorlalţi angajaţi“, a precizat Doru Câplea, directorul regional al Sucursalei Craiova.

Directorul general a mai spus că este nevoie de oameni în companie. „Poşta Română are nevoie de oameni. Şi administraţia centrală de la Bucureşti o să-şi găsească loc în operaţional dacă îşi să muncească. A trecut vremea în care aveam prea mulţi angajaţi. Acum avem nevoie de anagajaţi. În acest moment avem undeva la 300 de pensionări pe an. Începând cu 2025 – 2026 o să avem cam 1.500 de pensionări în fiecare an. Noi trebuie să fim pregătiţi pentru acest impact“, a spus Valentin Ştefan.

Citeşte şi: Surpriza neplăcută din factură: Regularizarea compensării la gaze

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS