2.6 C
Craiova
duminică, 17 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDe unde apar diferenţele de apă?

De unde apar diferenţele de apă?

Dacă locuiți la bloc nu se poate să nu vă fi întrebat de ce plătiți diferențe de apă. Fiecare asociație poate avea specificul ei și explicațiile pot diferi dar le vom detalia pe cele mai comune.

O să începem prin a detalia sistemul de furnizare a apei de la distribuitorul local (ex. Apavital) la consumatorii finali (locatarii sau proprietarii apartamentelor). Fiecare asociație are un contract de furnizare a apei cu un distribuitor local. Distribuitorul facturează lunar apa consumată de asociația respectivă. Consumul facturat într-o luna este cel citit de pe apometrele generale montate de furnizorul de apă. Acestea pot fi la nivel de scară sau la nivel bloc.

În aceeași lună, locatarii din asociație declară consumurile individuale. Celor care nu declară consumul li se va trece un consum stabilit de către membrii asociației în cadrul adunărilor generale. În final, se cumulează consumul locatarilor și se compară cu consumul facturat de furnizor. În aproape toate cazurile apar diferențe și pot ajunge până la 20% din valoarea facturii de apă.

De unde apar aceste diferențe? S-au identificat numeroase cauze pe care le vom detalia în continuare:

Defecţiuni sau modificări ale instalaţiilor

Aceste defecțiuni sau modificări (ex. fisuri, robinete care nu se închid etanș, bypass-uri, etc) pot apărea atât la instalațiile furnizorului de apă, cât și cele ale asociației însemnând instalațiile comune de la subsol și cele verticale dar și instalațiile din fiecare apartament. Pierderile mici nu sunt înregistrate de apometre. Iar o pierdere aparent mică, cum ar fi un vas WC care scapă 10 picături în 10 secunde va duce la o pierdere lunară de 2,23 mc apă.

Instalațiile comune și cele de la subsol sunt verificate periodic de către un reprezentant URBICA iar intervențiile la acestea sunt asigurate de o echipă proprie de specialiști.

Momentul citirii contorului de către furnizor diferă de momentul în care se dă citirea

Acest aspect nu se va putea corecta curând deoarece este dificil să se coreleze cele două momente. Furnizorul citește contoarele generale în aceeași zi. Locatarii au la dispoziție câteva zile pentru declararea contoarelor individuale. În acest caz, diferențele se pot diminua în cazul montării de apometre cu unde radio pentru fiecare apartament pentru a avea posibilitatea de a fi citite la distanță de către un reprezentant al administratorului și a coordonării citirii acestora cu a citirea efectuată de furnizor. De menționat este că apometrele cu unde radio costă mai mult decât contoarele obișnuite.

Diferenţa de clasă a contoarelor

În ceea ce privește precizia de înregistrare a consumului, contoarele se împart pe mai multe clase. Astfel, contoarele de clasa A, au o precizie mai slabă decât cele de clasă B, urmate de cele de clasă C, etc. Furnizorul de apă foloseste contoare de clasă C iar în majoritatea apartamentelor sunt montate contoare de clasă A sau B. În aceste cazuri diferă debitul minim de pornire al contoarelor și se înregistrează diferențe. De exemplu, contorul de clasă A este conceput și garantat de către constructor pentru a „porni” înregistrarea de la 60l pe oră, cel de clasă B la 30 litri pe oră iar cel de clasă C la 15 litri pe oră. Soluția ar fi montarea apometrelor de aceeași clasă de precizie cu a furnizorului.

Declararea incorectă a consumurilor

Acest aspect poate apărea voluntar sau involuntar. Pentru a se asigura că declarările sunt corecte, personalul URBICA verifică periodic declarările consumurilor. Se verifică atât contoarele individuale ale locatarilor cât și contoarele generale ale furnizorilor de utilități.

O soluție testată, care rezolvă mare parte din situațiile de mai sus, este refacerea instalației de apă și scoterea contoarelor în exteriorul apartamentelor. Astfel, modificările instalației nu ar exista, defecțiunile sunt mai ușor de depistat și corectat, citirea contoarelor individuale se poate face aproape în același timp cu citirea contorului general și se previne declararea incorectă a consumurilor.

Oricare dintre soluțiile de mai sus merită implementate, costul amortizându-se într-un interval foarte scurt de timp.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS